jans

Direktlänk till inlägg 30 juni 2019

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 30 juni 2019 09:01

Söndag den 30/6


Så nu har snart juni passerat och vi har gjort halva året.


Men igår blev det en vanlig morgon här, fast det blåste.

Inger tog bilen och åkte iväg för att köpa jäst.

Jag tog hojen och åkte in till stan igen, där sammanstrålade jag med ett par andra hojar och så åkte vi upp till Lövånger där vi träffade fler transpersoner och inte transpersoner.

Det blev en trevlig eftermiddag med mat och prat.


I Sikeå fick vi svänga av E4 då den var stängd, en långtradare eller bara lastbil med fisk hade vält.

Men inte oss emot för den andra vägen är också fin.

När vi senare på kvällen skulle hem var det tänkt att vi skulle köra där och sedan mindre vägar nedåt mot Umeå men jag skulle vika av och åka tillbaks hit till stugan.
Men tydligen ändrade dom sig och körde E4 men jag tog småvägarna och då min GPS sa att jag skulle köra "Kalles backe" så gjorde jag det.
På det tjänade jag 6,2 km mestadels grusväg men det var grusväg och nästan kostig det jag nu körde.

Totalt blev det 26,3 mil hojkörande och det var roligt.


Här hemma blev det kaffe och lite småplock bland saker och ting. Inger hade bara stått och bakat hela dagen så det var kanske extrapris på jästen.

Lite datorjobb och uppdatering av mina GPS och Daschcamen, det brukar vara det kring helgen.


Den lilla harpalten var här och åt av blommorna på vår gräsmatta så jag gick ut till Inger som höll på att klippa och sa att hon inte fick klippa på baksidan, men hon visste redan att den var här och åt.

     

Vi lämnar stora öar på gräsmattan där ängsblommorna får blomma fritt och det är så fint fast skallerormen gömmer sig i gräset och den är bra på att gömma sig för jag har än inte sett någon.  
Inte ens elefanterna syns bland blommorna.  

Men hararna tycker om blommorna lika väl som jag och Inger gör för DÅ är det sommar. 


Vi gick isäng och jag har sovit gott förutom vid 3-tiden då jag vaknade med värk

Morgon blev det först vid åtta och idag blir det jobb här.

Jag ska låga lite på inredningen på husvagnen, kapa lite vid kylskåpet och eljest kan det bli jobb vid lillstugan.


Vi ska inte bli sena här utan åka hem ganska tidigt för i eftermiddag får vi fint besök.

Då kommer småkottarna Alex och Harry med sina föräldrar och dom ska bo hemma hos oss i huset en tid.

Jag har ju inte träffat dem mer än på film då sedan dopet för nästan ett år sedan då vi åkte ned till Jönköping.


Inger har ju två veckor kvar innan hon får semester så då hinner vi gå varandra på nerverna där hemma.         

Nä så illa ska det väl inte vara, det ska bli trevligt och mysigt.


Igår blåste det och idag har det då varit kallt, när jag var uppe hade vi +1,3 grader ute så Gunnar myste mellan oss i sängen.

Men idag skiner solen och bara svag vind i flaggorna, Inger och Gunnar gick ut men jag sitter här inne och bloggar, kaffet är slut i muggen men det blir mer när jag straxt ska gå ut.

I kväll ska det förresten bli skapligt ed regn enligt prognosen.


Men just nu har vi 12,4 grader i skuggan men i solen är det varmt, det kände jag då jag gick ut med frukost till Gunnar, han sa att mössen tagit slut.

Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-06-30 09:30:10

Temperatur: 16,7 °C
Lufttryck: 1002,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 32 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från NNW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 16,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 27,9 mm
Året: 159,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,3 °C
Klockan:
09:24
Temp - Max:
21,6 °C
Klockan:
17:34
Temp - Min:
6,4 °C
Klockan:
02:50
Temp - Min:
12,2 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1004,2 hPa
Klockan:
07:10
Lufttryck - Max:
1007,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1001,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
998,5 hPa
Klockan:
16:50


Dagens sol och måntider. 

Gryning: -----
Sol upp: 02:22
Sol ned: 23:03
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:41 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 34s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:51
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 19:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

men den sitter ju uppe i solen fast det är varmare i stan där vi har 18 grader i skuggan på altanen.


Det blir en fin dag idag och beroende på när vi åker hem kanske jag kör en extrasväng på hojen.

Så här ser det då ut i stan och här i paradiset.

           


Jo jag fick slut på boken jag lyssnade på precis då jag fällde ned stöder här igår kväll så nu är det en ny bok och det är nästa i serien.
   




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards