jans

Direktlänk till inlägg 19 september 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 19 september 2019 07:33

Torsdag den 19/9


Igår gick jag först iväg till Preem där jag postade brevet med värmepumpsfjärren till Ö-vik.

Gick sakta då jag inte är bra i benet.

 


Gick hem och kopplade på släpvagnen och körde över till BYGGmax där jag köpte ett lass virke.

Trallbrädor, reglar och läkt så det räcker till verandan på gäststugan.

Kikade lite på den där trappstegen som ställde till det för mig och jag kan bara säga att, varför har dom inte slängt den för jag förstörde nog den genom att böja den.


Körde direkt upp med lasset till stugan men parkerade bara släpen där.

 

Sedan plockade jag bort pumpfiltret till badtunnan och lite annat, en trast hade omkommit genom att krocka med en fönsterruta och det är alltid tråkigt när det sker.

Fast idag skulle man vara där och jobba i höstsolen.


Jag kikade på pumpinstallationen och jag tror jag ska lossa den vita kanalen från väggen.

 

Då tror jag vibrationerna minskar för nu går rören rakt och uteenheten blir nästan stum. Det får bli ett första försök till ljuddämpning.


Tog även hem gamla fjärren som jag nu lagt ut på Facebook, jag skänker bort den till någon behövande eller någon som vill ha en i reserv till sin Mitsubishi MSZ-FD25VA men passar kanske andra av samma fabrikat.

 

Drack kaffe ute på altanen i finvädret innan jag åkte hem.

Här hann jag bara göra kaffe som jag drack ute på altanen, jo jag gjorde det här i stan liksom i stugan,

Skulle gå in och se matinéfilmen då Emil och Peter kom förbi.

Ingen film alltså men den spelade jag in och umgicks med barn och barnbarn.

Emil och jag fikade ostmacka och jag fick kaffe, han drack en festis.

Sedan skulle dom hämta Anna och åkte iväg, då kom Inger hem från jobbet och så kom Erik förbi.

Vi kikade på bilen och hur vi kan montera högtalare bak i bilen och annat.


Det blev raggmunk till middag och vi såg ett avsnitt av omöjlig ingenjörskonst och järnväg 5000 möh i Kina till Tibet.

Sedan blev det norskt och där ingen kunde tro...


Lite data innan jag gick isäng och då lågt redan Gunnar på min säng så jag kröp ned i Ingers.

Sedan flyttade jag mig och lyckades krångla mig ned under mitt täcke där jag somnade ganska fort.


Upp ganska tidigt idag och jag ska iväg till Stöcksjö och Anders hus där jag ska hämta min andra släpvagn och lite verktyg.

Byggsågen, sågstativet och sågbocken, det finns kanske annat där som Anders fått låna.


Sedan blir det väl som vanligt inte mycket gjort, lite småplock här ute och förbereda höst och vinter.

Kanske skulle försöka vända på hojen och ställa undan den för jag tror inte det blir mer kört i år, har ju fortfarande besvär att sitta då baksidan på låret är svullet, inte mycket men lårmuskeln fick nog en regäl smäll.


Det är ju en fin dag även om det blåser lite, +5,0° i skuggan och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-09-19 08:30:10

Temperatur: 7,2 °C
Lufttryck: 1010,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 68 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 5,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 62,7 mm
Året: 323,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,3 °C
Klockan:
08:23
Temp - Max:
17,6 °C
Klockan:
14:52
Temp - Min:
2,9 °C
Klockan:
03:47
Temp - Min:
4,6 °C
Klockan:
23:14
Lufttryck - Max:
1010,8 hPa
Klockan:
08:27
Lufttryck - Max:
1006,7 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1006,5 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
999,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:24
Sol upp: 06:12
Sol ned: 18:52
Skymning: 19:39
Dagsljus: 14:15 tim:min
Dag längd: 12:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:18
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 12:22


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


så solen värmer en del ser man.


så här ser det ut här och där.

   


I helgen ska vi satsa på att jobba på stugan och då ska sista väggen isoleras samt att en hel del panel ska spikas upp med hjälp av barn och släktingar.

      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Av Jan Sandström - Fredag 12 april 07:57

Fredag den 12/4   För ett år sedan jobbade Inger sista passet den här fredagen, alltså den 14/4 2023. Sedan var hon pensionär och vi drog hit till stugan men riktiga flyttlasset gick först sista april.   Idag fyller barnens kusin Jonas Jons...

Av Jan Sandström - Torsdag 11 april 08:55

Torsdag den 11/4   Idag firar jag svägerskan Britt-Inger som har födelsedag   men även vännen Aivy blir ett år äldre.  och        blir det alltså idag.   Men igår var en varm dag och det regnade av och till men inte mer än 3,3 m...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards