jans

Alla inlägg under september 2019

Av Jan Sandström - 13 september 2019 07:33

Fredag den 13/9


Igår vaknade jag hemma och hade bara så ont av fallolyckan jag hade förra måndan.

Inger åkte till jobbet och jag som började må bättre gick/haltade en kort promenad tunt västerslätt.

 


Det blev en hel del ute på altanen men splade även av släpvagnen som Anders skulle ta hem och ev köra möbler på.

Anders kom med lilla Lycka och hon är så gosig.


Kaffe och senare blev det middag, satte på en gammal svensk film som jag spelat in och då ringde telefonen.

Norrlands Kyl och värmepumpar var i andra sidan och meddelade att imorgon (idag) skulle de komma och montera mina två pumpar jag beställde på Vännäsdagarn i somras.

 

Valet var att packa ihop lite och åka direkt efter filmen eller nu på morgonen.

Jag åkte igår, i Tjälamark hade det just skett en viltolycka


Men jag såg senare på VK att ingen blev skadad förutom älgen då men bilen blev ordentligt demolerad.

  

Messade familjen att det inte var jag som krockat för jag hade tidigare skrivit att jag skulle åka hit.

Lycka var ensam hemma tills Inger kom.


Här i stugan plockade jag undan inne i bygget så att det är fritt att sätta upp pumpen.

Såg lite TV och myste med en brasa och tänk att svullnaden bak på låret gett med sig så nu kunde jag sitta, fast jag var/är ändå öm.

Blåmärket eller fejktatueringen har börjat blekna.

 


Däremot har vätskan gått ned till foten.


 


Jag har sovit sisådär inatt och före 7 var jag uppe men ont i foten, det har lättat när jag gått lite.


Jag ska straxt ut och börja montera bort taket över pumpen här på stugan och snart kommer väl dom hit.


Det verkar ha varit kallt inatt men solen skiner och just nu 5,7 grader och vindstilla.

En skön höstmorgon kanske.


Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-09-13 07:45:12

Temperatur: 10,7 °C
Lufttryck: 999,6 hPa och Steady
Luftfuktighet: 73 %
Vindstyrka: 3,6 m/s från W,
i byarna 7,8 m/s
Kyleffekt: 9,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 57 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 39,6 mm
Året: 300,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,7 °C
Klockan:
07:43
Temp - Max:
20,0 °C
Klockan:
13:44
Temp - Min:
7,0 °C
Klockan:
05:35
Temp - Min:
9,9 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
999,8 hPa
Klockan:
02:59
Lufttryck - Max:
999,8 hPa
Klockan:
21:33
Lufttryck - Min:
998,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,9 hPa
Klockan:
05:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:06
Sol upp: 05:55
Sol ned: 19:13
Skymning: 20:02
Dagsljus: 14:56 tim:min
Dag längd: 13:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:53
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 04:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och där ser det ut så här.

   


Här ser det ut så här.

       









Av Jan Sandström - 12 september 2019 22:02

Jag låg på soffan och såg en inspelad gammal Svensk film om luffaren Loffe som blev miljonär när telefonen ringde-

Det var pumpinstllatören som sa att han kommer imorgon och sätter in mina pumpar så antingen åka upp idag/kväll eller så tidigt imorgon.


Jag åkte upp tidigare ikväll och hade kanske tur för vid infaten till Hamptjärnsstugan hade just en älgpåkörning skett.


 https://www.vk.se/2019-09-12/algolycka-utanfor-umea



Då jag tidigare messat övriga familjen att jag skulle åka så slängde jag iväg ett mess till när jag kom hit om att det inte var jag.


Nu väntar jag bara på att Inger ska komma hm från jobbet så får jag prata ed henne om var jag är.

Av Jan Sandström - 12 september 2019 09:42

Torsdag den 12/9


Igår blev det inte så mycket gjort på stugan, ägnade mesta tiden åt att överleva, eller jag grejade på runt köksfönstret och då upptäckte jag att det undre fönsterblecket, alla bleck blivit felköpta, eller inte.


Jag köpte 60 mm bleck men skulle behööva djupare och orsaken är min egen då jag ändrat placeringen av fönstren i väggen.

Dom hamnar längre in än vad jag först planerat. Så det får bli ett nytt besök på någon bygghandel och köpa nya.

Naturligtvis glömde jag ta med de andra hem men det får jag göra vid nästa stugresa.


Jag hann i alla fall gjöra klart ovanfö fönstret så nu är det bara för pumpinstallatören att komma.

Sedan inventerade vi virkeshögarna och jag måste köpa mer läkt, fast nu ska jag vara försitig om jag nu åker och handlar ensam.


Det började regna och vi plockade innan det undan träspill och annat skräp och så lastade vi "spott å fräs" eller Gunnar i sin bur och åkte in till stan.

Nä han är så lugn och lägger sig bara i buren för resan och säger inte ens ett mjau under resan.

Hör hemma är han annorlunda och gick direkt ut på en kontrollrunda.


Vi åt senare mat och såg omöjlig ingenjörskonst och om enn jättesegelyatch  på TV.

Jag gick tidigt isäng och hade svulna fötter så skönt att kunna höja upp sängen.

Frös då jag gick isäng men fick upp värmen av en tung filt och har sovit skapligt fast jag var utan Diklofenat eller Voltaren.

Tog tydligen med enda tuben här då vi åkte till stugan förra måndan.


Upp vd åtta och frukost halvsittande på stolskanten i köket. Inger har lovat cykla till apoteket och köpa salva-

Jag har ont och kan inte sitta skönt någonstans, kanske är soffan bäst men nu ligger/sitter jag på sängen och skriver.


Så idag börjar Inger jobba igen och jag ska ta en lugn dag, en kortare promenad i maklig takt och inget flängande upp ch ned på nån stege.

Att jag var svulen igår visar vågen att jag gått ned 11 hekto sedan igår morse och det syntes på benet idag.

Jag går i alla fall åt rätt tiktning för jag blir bättre och bättre men måste röra på mig och tänja. 

Sicket elände det blev.


I eftermiddag blir jag dessutom kattvakt då Anders lämnar lilla Lycka här hos oss. OM inte Maria vill prova på att ha henne.


Skapligt väder verkar det bli för nu har det ljusnat upp och jag är kissnödig.  så bäst att avrunda inlägget.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-09-12 10:00:11

Temperatur: 15,1 °C
Lufttryck: 996,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 3,6 m/s från W,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 14,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 62 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 4,5 mm
Månaden: 39,0 mm
Året: 299,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,5 °C
Klockan:
09:24
Temp - Max:
18,9 °C
Klockan:
12:29
Temp - Min:
13,2 °C
Klockan:
05:22
Temp - Min:
12,8 °C
Klockan:
04:09
Lufttryck - Max:
998,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1010,9 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
995,9 hPa
Klockan:
05:41
Lufttryck - Min:
997,9 hPa
Klockan:
23:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:03
Sol upp: 05:53
Sol ned: 19:17
Skymning: 20:05
Dagsljus: 15:02 tim:min
Dag längd: 13:24 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:49
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:52


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så några bilder.

       

Av Jan Sandström - 11 september 2019 08:37

Onsdag den 11/9


Idag har jag   ont i benen och ändan.

Men så jobbade vi bra igår, Peter o Anna kom upp då hon likaväl kunde övningsköra här som någon annanstans.

Dom jobbade på bra med att skära isolering, trycka dit eller ge Inger som stod uppe på ställningen.

Jag hade fullt upp med att såga till reglar och läkt.

 


Men dom var tvungna att hämta Emil på förskolan så efter att vi ätit en stadig lunch med Parisare åkte dom senare hem.


Vi fortsatte att isolera klart, sätta på vindskyddsfolien och läkten utanpå

 

 så nu är den här väggen klar.

 


Vi lyfte även in fönstren i sina öppningar så att jag kan sätta fast dem om jag så är ensam.

Sedan blev det bad i tunnan och jag var slutkörd och hade ont. Så det är skönt att det är sista dagen här på ett tag men synd för vi skulle ha fått allt klart.


Efter badet blev det sängen direkt och jag har faktiskt sovit fast jag hade värk.

Värken fanns kvar även i morse och ute var det varmt med 13-14 grader och dimma.


Jag ska först koncentrera mig på att göra klart runt köksfönstret så att kylfirman kan komma och sätta in luftvärmepumpen.

Sedan ska vi inventera hur mycket virke och isolering vi har och att det räcker till sista väggen och så skriva upp hur mycket vi behöver till verandan som ska vara efter dörrväggen.


Dimman har lättat och nu skiner solen även här som den tidigare gjorde inne i stan.

14,5 grader ute och i stan visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-09-11 09:00:09

Temperatur: 15,7 °C
Lufttryck: 1005,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från ESE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 15,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 33,3 mm
Året: 294,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,4 °C
Klockan:
08:49
Temp - Max:
20,4 °C
Klockan:
16:32
Temp - Min:
12,8 °C
Klockan:
04:09
Temp - Min:
12,9 °C
Klockan:
23:21
Lufttryck - Max:
1010,9 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1016,7 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Min:
1005,3 hPa
Klockan:
08:37
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:00
Sol upp: 05:50
Sol ned: 19:20
Skymning: 20:09
Dagsljus: 15:09 tim:min
Dag längd: 13:30 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:43
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:30


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här såg det ut.

         







Av Jan Sandström - 10 september 2019 16:33

Så även här men med bygget.
Fast nu har vi kafferast och hjälparbetarna Peter och Anna har åkt hem igen.

Av Jan Sandström - 10 september 2019 12:27

Peter och Anna är duktiga på att jobba.

Av Jan Sandström - 10 september 2019 09:00

Tisdag den 10/9


Igår jobbade vi på här.

Först gick Inger ned i trädgårdslandet och jag tog mig an och satte fast köksfönstret

Sedan blev det kaffe i "nya köket" till utsikten på gran och tall.

   



Sedan började vi med söderväggen som till slut blev uppreglad med stommen innan vi gav oss.

 


Men vi blev tvungen att höja ställningen en stegpinne för att komma högre och närmare väggen, det är ju lägre marknivå på den här sidan så jag som nästan vant mig vid höjden får börja om med ett pinnhål högre.


Vi packade ihop och jag hade just klätt av mig vid 19-tiden då Erik kom.

Bara klä på mig igen och vi tog oss an brädorna under köksfönstret, inte mycket men nu är den biten klar och jag ska ta hand om resten runt fönstret.

 


Sedan förbarmade han sig över min andra router som ska sitta i lillstugan men bara som trådlös enhet.

Inget bad i tunnan igår, varken jag eller Inger orkade utan det blev slutet på en film och sedan sängen med ljudboken en stund.

Fast jag somnade nog ifrån den ganska fort.


Har sovit sisådär inatt, haft en del värk men benet "tror" jag håller på att bli bättre fast när jag försöker sitta är det som att ha en knölig kudde under vänster lår.


Upp före åtta och efter en vecka med högre vikt varje dag så hade jag faktiskt gått ned några hekto i morse men jag känner mig inte lika svullen.

Inger mätade låret för några dagar sedan och omkretsen längst upp var kanske 5 cm längre på mitt onda ben så inte undra på att det känns tjockt, när jag går ta låren i varandra så jag skulle nöta upp byxorna om jag hade sådana.


Idag får vi besök av Peter o Anna för hon ska ut och övningsköra, Emil är på sitt jobb och vi ska jobba lite på väggen.

Förhoppningsvis ska vi hinna isolera och få på vindskyddspappen på söderväggen idag.


Morgonen har varit riktigt disig med tät dimma, men varmt med runt 13 grader och helt vindstilla då jag var ut.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-09-10 09:30:10

Temperatur: 15,6 °C
Lufttryck: 1015,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från E,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 15,6 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 33,3 mm
Året: 294,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,7 °C
Klockan:
09:20
Temp - Max:
19,5 °C
Klockan:
13:47
Temp - Min:
13,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
04:36
Lufttryck - Max:
1016,7 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Max:
1021,9 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Min:
1014,9 hPa
Klockan:
08:15
Lufttryck - Min:
1016,4 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:57
Sol upp: 05:47
Sol ned: 19:24
Skymning: 20:13
Dagsljus: 15:16 tim:min
Dag längd: 13:37 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:32
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut i stan

       


Av Jan Sandström - 9 september 2019 08:55

Måndag den 9/9


Ja måndag härliga måndag fast ibland är den bara fördjävlig.

Som förra veckan då jag rasade ned från den där trappstegen på BYGGmax som fick för sig att gå nånannanstans när jag stod uppe på den.


  Den till vänster och jag skulle ha ned tre reglar från tredje hyllan.

Resultatet blev nått sånt här.

 

Fast idag är jag ännu blå/grön/lila från han där mellan benen till vaden.

Hur det känns, GISSA.


Men vi åkte ändå till stugan och det går faktiskt eller har gått bra att jobba på isolering av väggarna på lillstugan och sova har gått fint. Men sitta är svårare, faktiskt lättast på en liten barnpall för då sitter jag bara på delar av ändan.


Igår började vi skruva beslag på söderväggens reglar innan vi åkte över till Mickelträsk och Mickelbo Gård där vi stämt träff med Emil och föräldrarna, lite senare dök även Maria upp i Eriks lilla gröna bil.

 

Fina djur och så otroligt fint och välstädat dom har det där.

                   


Efter att ha ätit jättegoda hamburgare och annat och jag fått re muggar kaffe åkte vi hem åt varsitt håll.

Vi svängde av mot Norrby och Maria susade om oss i gröna faran eller geten.


   

Här fick jag en fin bild på geten när den vilar i solskenet.

 

Väl hemma jobbade vi, Inger drog hem björken jag kapat upp tidigare just innan kedjesågen gick sönder, avbrott i sladden visade det sig.

   


Jag måste göra klart runt köksfönstret innan montering av luftvärmepumpen kan ske.

 


Vi satte fast det sista av spikläkten så att vi kunde ta ned och flytta ställningen till nästa vägg.

Här ska beslag upp för takstolar och så regla upp till carporten eller husvagnstaket, sedan kan vi stå på det och göra klart vindskivor och annat högt där uppe.

   

Jag hade grymt ont efter dagen så det var skönt med ett riktigt varmt bad, 39-40 grader men jag låg inte i så läge även om det var stjärnklart.

TV, efterrätt och dator innan sängen och inatt har jag fått gå upp flera gånger för att kissa massor.


Upp före åtta och jag har ont idag.

Veckans mätning gav 6,8 mmol och vikten 81,3 kg

 

Idag bygga på lillstugan för hösten närmar sig och likaså tar Ingers ledighet slut snart.

 

Matinéfilm i eftermiddag.

Släkten är värst

SVT1, Idag 15:25 - 16:40

Komedi, Sverige, 75min

Ungkarlen och advokaten Hasse har lyckats leva över sina inkomster tack vare generösa gåvor från sin rika faster Hanna, som bor i USA. Fastern har skänkt Hasse pengarna i tron att han är gift och har barn, så när hon kommer på oväntat besök blir goda råd plötsligt väldigt dyra. Fasterns ankomst sätter igång en kärleks- och förvecklingskarusell med överraskande resultat.

 

Men jag hoppas vädret håller i sig med sol och nordlig vind så det blir skönt mot söderväggen.

Lite drygt 3 grader varmt i morse, 1,4 var ser klockan ett men nu är det 10,2 i skuggan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-09-09 09:45:12

Temperatur: 16,5 °C
Lufttryck: 1019,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från NE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 16,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 33,3 mm
Året: 294,0 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,6 °C
Klockan:
09:00
Temp - Max:
19,1 °C
Klockan:
17:22
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
04:36
Temp - Min:
5,8 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1021,9 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Max:
1021,8 hPa
Klockan:
20:19
Lufttryck - Min:
1019,7 hPa
Klockan:
09:25
Lufttryck - Min:
1013,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:54
Sol upp: 05:44
Sol ned: 19:27
Skymning: 20:17
Dagsljus: 15:23 tim:min
Dag längd: 13:43 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:13
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut. 

         





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards