jans

Alla inlägg under maj 2014

Av Jan Sandström - 21 maj 2014 09:04

SVT 1, 14:20--16:30 The Lord of the Rings (1978)

Det här är en film jag inte tänker sitta och se, dels för att den är animerad och så är det fint väder idag.

Jag har förresten varken sett filmerna eller läst böckerna om Ringen, inte ännu i alla fall men det kanske kommer, har inte heller avverkat det om trollkarlen.

Jag har ju något att se fram emot.

 

eller Sagan om ringen. Amerikansk animerad långfilm från 1978.

Bilden från Wikipedia där mer info på Engelska finns.



Handling:
I Shire tänker en av de små, fredsälskande hoberna, Bilbo Bagger, ge sig ut på ett av sina många berömda äventyr. Han övertalas av trollkarlen Gandalf att överlämna en ring som han hittade för en tid sedan (vilken också varit i den grottboende varelsen Gollums ägo) till sin kusin Frodo. Sjutton år senare berättar Gandalf för Frodo att den mörke härskaren över Mordor, Sauron, sänt nio vålnader att leta rätt på ringen med vilken han kommer att kontrollera de magiska ringar som innehas av män från...Mer
 

 

 

 

 

Av Jan Sandström - 21 maj 2014 08:52

Onsdag den 21/5


Igår var det en sval dag där regnet hängde i huvudhöjd nästan så jag satt inne med stugritningen.

Det är mycket att tänka på men roligt.

Om det sedan blir byggt enligt den återstår att se.


Inatt var en natt som många andra, en katt som ville vara ute när han var inne och inne när han var ute och gärna samtidigt.


Idag är det lite varmare, solen skiner och vi har intagit frukosten vid förrådet med fåglar omkring oss, så trevligt tycker jag.

På planerna idag är att plocka ut ur förrådet och mäta upp hur mycket det lutar så att jag vet hur stora klossar det behövs för att få det plant igen.

Det står ju bara på lekablock som med tiden sjunkit ned i den lerjord vi har här på Västerslätt. Det är ju gammal havsbotten.


Men idag är det som sagt varmare, solen skiner från en helblå himmel, en svag sydlig vind och vi har 18,2° i skuggan på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-05-21 08:45:05

Temperatur: 19,3 °C
Lufttryck: 1003,9 hPa och Steady
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från S,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 19,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 24,9 mm
Året: 147,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,4 °C
Klockan:
08:40
Temp - Max:
12,7 °C
Klockan:
02:19
Temp - Min:
5,2 °C
Klockan:
03:53
Temp - Min:
7,2 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1004,2 hPa
Klockan:
07:42
Lufttryck - Max:
1003,0 hPa
Klockan:
23:38
Lufttryck - Min:
1002,7 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
998,8 hPa
Klockan:
03:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: 00:16
Sol upp: 03:10
Sol ned: 22:04
Skymning: 00:55
Dagsljus: 00:39 tim:min
Dag längd: 18:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 6s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:49
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 11:25

Så här fint ser det ut från webbkameran, tog bilden innan jag gick ut och fikade.

 


Nu tror jag det är dags för påtår där ute.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 21 maj 2014 08:44

Sitter ute vid förrådet med frukosten och småfåglarna äter alldeles bredvid.

Av Jan Sandström - 20 maj 2014 20:48

Det var en gång en riktigt gammal man som var på en pensionärsdans. Problemet var att han inte hade haft sex på mycket länge. Han hade dansat med alla gamla tanter hela kvällen, men inte fått napp. Frustrerad gick han till slut fram till en gammal tant och sa:
-Jag har inte fått något hugg på hela kvällen. Skulle du kunna tänka dig att rulla runt i sänghalmen med mig? Du får 200 spänn!

-OK! Jag är inte den som tackar nej till 200 spänn, säger käringen.

De tar färdtjänst hem till honom och efter ett kort förspel drar de sig
in mot sängen. Han njuter verkligen av sexet och kan inte låta bli att
bli förundrad över hur trång hon är, trots hennes ålder. Han antar att
hon är oskuld.

Efter den underbara akten, rullar han av henne och pustar:
-Wow damen, hade jag vetat att du var oskuld skulle du fått 500 kr.

Förvånad svarar hon:
-Om jag vetat att du faktiskt skulle få stånd, hade jag tagit av mig
trosorna!

Av Jan Sandström - 20 maj 2014 19:57

Nu har jag varit ute och gett mina små ankor lite solrosfrön.

Men vi borde ha en större damm säger de.

   


Och på Sandåkern verkar det vara färdigbyggt för nu plockar de ned kranarna.

 


Men inte undra på att man mått dåligt av pollenallergin när björken har sett ut så här.

 


Nu tog herr anka ett kvällsdopp i dammen.

 

Av Jan Sandström - 20 maj 2014 10:30

SVT 1, 14:50--16:10 Festivitetssalongen (1965)

Idag kanske det är väder för att se en film, igår föredrog jag att sova ute istället.

 

 

Handling:
I ett rum innanför köket till den lilla stadens festivitetssalong bor en ung söt flicka. Tre äldre herrar har alla en gång gått fel och hamnat hos henne och de upprepar gärna detta. De tre äldre herrarna är en festvåningsvärd med förfallande växlar, en självutnämnd överste, som fått indianfnatt i Sydamerikas djungler, och en cynisk och smått galen läkare. Den unge mannen är en journalistvolontär, som tycks ha glömt sig kvar i puberteten. Alla fyras bekymmer lyssnar hon tålmodigt på. Denna kväll tar översten sitt regelbundna heta bad och upptäcks ligga död i badkaret. Alla tror att..Mer
 

 

 

Av Jan Sandström - 20 maj 2014 09:55

Tisdag den 20/5

Grattis kusin Margareta i Eskilstuna.

Grattis brorsdotter Elin.


Igår hade vi sommar, men den blev lite kort i år.

Besiktade bil och släpen men det gick inte bra, fick påbackning på släpvagnen och måste tillbaks efter justering av påskjutsbromsen.

Sedan satt jag mest ute på altan och lyssnade på ljudboken samtidigt som jag vaktade fåglarna och kaninen som fick vara ute. Herr och fru gräsand kommer på besök varje kväll och snart kommer de fram till mig när jag bjuder på lite frön. hoppas de inte tänker sätta bo där borta i gräset för folk rastar sina hundar härutmed och då springer de lösa. Därför vågar jag inte lämna kaninen ute utan uppsikt för av och till kommer det in en hund på gården.

Sätter de bo får jag sätta upp varningsskyltar.


Det satte sina spår på allergifronten att jag satt ute för det fanns några pollenkorn i luften. Så jag var helt slut när jag gick isäng vid 22, då orkade jag inte lyssna så mycket på boken.


Sov tungt inatt men vaknade av kattlarmet och då var det inte Gunnar som skulle ut eller in utan det var Mirabell som satt utanför frönstret och kollade in vädret.

Så det blev till att locka in henne och dra igen fönstret, Mirabell skulle egentligen ligga nere hos Maria med stängd dörr fast så var ju inte fallet. Nu är hon så van att vara här att jag tror inte hon skulle springa bort.


Idag ska det vara lite kallare, det är höst igen.

Jag ska eller har inte tänkt göra något speciellt förutom fortsätta rita på gäststugan.


Som jag sa har det blivit höst, vi har +9,3° på altan och det är gråmulet, småblåser och ruggigt.

Väderstationens Aktuella värden:
2014-05-20 10:15:05

Temperatur: 8,5 °C
Lufttryck: 1000,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,8 m/s från S,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 5,8 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,1 mm
Månaden: 24,9 mm
Året: 147,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,7 °C
Klockan:
02:19
Temp - Max:
27,1 °C
Klockan:
15:22
Temp - Min:
8,3 °C
Klockan:
08:44
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
03:14
Lufttryck - Max:
1000,5 hPa
Klockan:
09:37
Lufttryck - Max:
1010,3 hPa
Klockan:
01:59
Lufttryck - Min:
998,8 hPa
Klockan:
03:24
Lufttryck - Min:
1000,3 hPa
Klockan:
23:44


Dagens sol och måntider.

Gryning: 00:55
Sol upp: 03:13
Sol ned: 22:00
Skymning: 00:16
Dagsljus: 23:21 tim:min
Dag längd: 18:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 10s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:32
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 09:51

och så här ser det ut.

 


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 19 maj 2014 21:32

De var två gubbar som var på väg hem från krogen och så sa den ena till den andra:
- Nu måste jag smyga mig in så inte frugan vaknar för då blir det ett jävla liv...
- Jag kör en annan metod jag, jag sparkar in dörren och skriker:
- Nu jävlar ska här knullas och då ska du se en som sover!!!



Jag tror jag haft den tidigare men...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards