jans

Alla inlägg den 21 maj 2014

Av Jan Sandström - 21 maj 2014 21:34

Men tog med en del maskiner för att bygga några typ äppellådor.


Nu är jag trött och slut, funderar på att straxt gå isäng.

All pollen + en massa virvlande sågspån har gett mig huvudvärk.

Jag har ju stått och kluvit plank i 1 cm tjocka skivor till ovanstående projekt.

Sedan sågade jag till alla klossar som ska vara under förrådet, det var det jag åkte upp för att göra.

Av Jan Sandström - 21 maj 2014 20:32

Det är frågan.
Jag har gjort det jag skulle göra här.
Det är skönt här och kaffet är gott.

Men det är inge kul att bara sitta här ensam.

Av Jan Sandström - 21 maj 2014 11:52

Varför finns björkar och varför skulle just jag bli född i Umeå och få pollenallergi?

Men tursamt fick jag ut min allergispruta för eljest skulle jag inte vara uppe överhuvudtaget.

Nu kliar det bara i ögonen och andra småbesvär.


Vi har ändå varit ute hela förmiddan och plockat ut ur förrådet, nätat upp med laservattenpasset hur mycket det skiljer vid varje grundsten.

 

Knappade in siffrorna i kalkylprogrammen med en formel som tog ut högsta punkten och använde den som referens till alla andra.

Så då fick jag ut skillnaden och vad som ska läggas mellan för att komma upp i samma nivå.


Nu måste jag bara till stugan för det är där jag har verktygen och materialet.

Av Jan Sandström - 21 maj 2014 09:04

SVT 1, 14:20--16:30 The Lord of the Rings (1978)

Det här är en film jag inte tänker sitta och se, dels för att den är animerad och så är det fint väder idag.

Jag har förresten varken sett filmerna eller läst böckerna om Ringen, inte ännu i alla fall men det kanske kommer, har inte heller avverkat det om trollkarlen.

Jag har ju något att se fram emot.

 

eller Sagan om ringen. Amerikansk animerad långfilm från 1978.

Bilden från Wikipedia där mer info på Engelska finns.



Handling:
I Shire tänker en av de små, fredsälskande hoberna, Bilbo Bagger, ge sig ut på ett av sina många berömda äventyr. Han övertalas av trollkarlen Gandalf att överlämna en ring som han hittade för en tid sedan (vilken också varit i den grottboende varelsen Gollums ägo) till sin kusin Frodo. Sjutton år senare berättar Gandalf för Frodo att den mörke härskaren över Mordor, Sauron, sänt nio vålnader att leta rätt på ringen med vilken han kommer att kontrollera de magiska ringar som innehas av män från...Mer
 

 

 

 

 

Av Jan Sandström - 21 maj 2014 08:52

Onsdag den 21/5


Igår var det en sval dag där regnet hängde i huvudhöjd nästan så jag satt inne med stugritningen.

Det är mycket att tänka på men roligt.

Om det sedan blir byggt enligt den återstår att se.


Inatt var en natt som många andra, en katt som ville vara ute när han var inne och inne när han var ute och gärna samtidigt.


Idag är det lite varmare, solen skiner och vi har intagit frukosten vid förrådet med fåglar omkring oss, så trevligt tycker jag.

På planerna idag är att plocka ut ur förrådet och mäta upp hur mycket det lutar så att jag vet hur stora klossar det behövs för att få det plant igen.

Det står ju bara på lekablock som med tiden sjunkit ned i den lerjord vi har här på Västerslätt. Det är ju gammal havsbotten.


Men idag är det som sagt varmare, solen skiner från en helblå himmel, en svag sydlig vind och vi har 18,2° i skuggan på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-05-21 08:45:05

Temperatur: 19,3 °C
Lufttryck: 1003,9 hPa och Steady
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från S,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 19,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 24,9 mm
Året: 147,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,4 °C
Klockan:
08:40
Temp - Max:
12,7 °C
Klockan:
02:19
Temp - Min:
5,2 °C
Klockan:
03:53
Temp - Min:
7,2 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1004,2 hPa
Klockan:
07:42
Lufttryck - Max:
1003,0 hPa
Klockan:
23:38
Lufttryck - Min:
1002,7 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
998,8 hPa
Klockan:
03:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: 00:16
Sol upp: 03:10
Sol ned: 22:04
Skymning: 00:55
Dagsljus: 00:39 tim:min
Dag längd: 18:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 6s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:49
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 11:25

Så här fint ser det ut från webbkameran, tog bilden innan jag gick ut och fikade.

 


Nu tror jag det är dags för påtår där ute.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 21 maj 2014 08:44

Sitter ute vid förrådet med frukosten och småfåglarna äter alldeles bredvid.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards