jans

Alla inlägg under september 2015

Av Jan Sandström - 8 september 2015 16:31

Jag satt och såg filmen när jag fick sällskap av en liten kisse.


Efter en stund så somnade han så sött på filten med min hand under huvudet.

Av Jan Sandström - 8 september 2015 15:04

Nyheter

Är min tjej otrogen?

Jag behöver råd gällande ett beslut som kan komma att förändra min framtid...

Jag har under en längre tid misstänkt att min tjej är otrogen. Flera tecken, mobilen ringer och hon lägger på, någon ringer ofta och lägger på luren etc. Hon är ute med "tjejerna" ofta och när jag frågar vilka så är det alltid någon från jobbet som jag inte har kontakt med.

Jag försöker alltid kolla efter hennes taxi när hon kommer hem men hon går alltid sista biten och jag hör att en bil åker iväg. Det kanske inte är en taxi?

För ett par dagar sen plockade jag upp hennes mobil bara för att se vad klockan var och då blev hon helt tokig, hon skrek att jag skulle ge fan i hennes mobil och att jag snokade.

Hursomhelst så har jag inte konfronterat henne än. Jag tror att innerst inne ville jag inte veta sanningen men igår kväll bestämde jag mig för att kolla upp henne. Jag bestämde mig för att gömma mig bakom min bil för att få en blick över hela gatan och se vilken bil hon kom ut ur. Det var medans jag hukade mig bakom bilen som jag såg att jag hade rost i hela bakre hjulhuset.

Tycker ni att jag ska lämna in bilen på en verkstad eller köpa lite prylar på mekonomen och fixa det själv?

Av Jan Sandström - 8 september 2015 12:25

SVT 1, 15:05--16:30 Fram för lilla Märta

eller På livets ödesvägar (1945)

Det här är en smårolig film med invecklingar, början är lite rolig då den utspelar sig 2007 fast filmen gjordes 1945. Klart sevärd en gång till.

 

 

Handling:
På väg till Lillköping år 2007. En mycket gammal man och hans dotterdotterdotter hamnar i den lilla staden och slår sig ner vid sockeln till en stor staty. Den gamle mannen berättar om den sällsamma kvinna som där avbildats. Hennes namn var Märta Sofia Letterström och hon levde någon gång 1945, eller kanske var det 1946 . . .: Sture är en arbetslös musiker, som då hans kumpan Kurre en dag finner en annons om att ett damkapell söker en kvinnlig violoncellist, klär ut sig och söker platsen. Han ...Mer
Fast nu säger man idag inte "klär ut sig" utan "man byter om", för vilken kvinna känner sig utklädd till vardags?

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 8 september 2015 12:23

Nu är matte är borta får jag försöka lära han lite tricks.

Som att gå på toaletten.  


 

och det gick bara fint tills han ramlade ned, på utsidan tacksamt nog.

Men det gick fint att "gå på" toaletten.

Av Jan Sandström - 8 september 2015 09:51

Tisdag den 8/9


Idag fyller Erik 29 år så GRATTIS på födelsedagen.


Han bjuder på fika hemma så det är bara att ringa och boka bord.


Igår var en stökig dag med förberedelser inför Ingers surströmmingsfest med jobbarkompisarna.

Men det blev visst bara 17 st. som kom.


Någon eftermiddagsfilm blev det inte för mig utan jag smet ifrån alltihopa och åkte till Vännäs för att titta på ett hus Anders var intresserad av.

Läget var helt fantastiskt vid älven och alldeles nedanför skidbacken.

Men det brukar finnas ett men och här var det våtutrymmen och att det bara var badkar under snedtaket så det var omöjligt att stå och duscha om man inte var en minidvärg.

Så efter att ha sovit på saken ids vi inte åka tillbaks och titta i eftermiddag som vi först tänkt.


 

Källaren hade lågt i tak, ovanligt för att vara byggt 1955.

 

Utsikt från entrén mod skidbacken.

 

Altan med älvsutsikt.

 

Bastu med fint snickeri, dock tror jag det är sättningar under friggeboden för ett fönster mot älven har spruckit tvärs över.

 

Tomten var långsmal och här från ena enden mot huset på andra änden av de 2300 m stora tomten.

Huset har potential men nä, inget jag rekommenderar till Anders ändå även om han har något att vila ögonen på.


Med mig på visningen hade jag Harry och Margareta och efteråt stannade jag och åt middag hos dem innan jag körde hemåt.


Här hemma höll sällskapet på att bryta upp och jag gick ned till Tristan och Mirabell som varit instängda i den nedre delen av huset.

Mirabell sov på datorstolen men Tristan låg under sängen, när jag satte mig i fåtöljen kom han glatt upp till mig och sedan lade jag mig på rygg på sängen med en kelen gosig Tristan på mitt bröst men han fick ingen ro utan skulle hela tiden byta ställning.

Runt tunt och upp och ned från bröstet, magen, benen eller där han fick plats och hela tiden kelsjuk och kurrade tills han blev näjd och hoppade upp på plattformen vid fönstret. Då var han nöjd.


Jag hjälpte Inger att plocka av och plocka in från altanen, det hade blivit isande kallt ute med bara +5°

Sedan gick vi isäng med fönstret aningen på glänt, katterna snodde omkring och när de lagt sig till ro, Mirabell på min datastol och Tristan på mormors gröna fåtölj gick jag ut och hämtade in Gunnar men då var det varmt ute med +11°

Efter att ha suttit och tvättat sig i fönstret så kom han ned och lade sig hos mig och vi somnade.

Inger släppte ut han vid 5-tiden säger hon men det fick tydligen fint att sova inne med de andra i huset.


Vaknade och så gjorde även Mirabell som gick omkring och jamade tills jag steg upp och gav henne lite tonfisk och då blev det tyst.

Duschade och sedan frukost ute på altan med Gunnar, Inger och tidningen.

Men det levde om från grannen, ett evigt knackande som jag hörde från det jag duschade.

Inger sa att det var grannen som högg upp vid garaget så efter fikat gick jag över och kollade.

 

Det där stod inne i garaget och bilade upp golvet, chauffören står till vänster och kör den via fjärrkontroll.

Tydligen ska de bygga rum av garaget och bilar upp för att kunna isolera och få ett plant golv där inne.

Så där såg mitt garage ut en gång i tiden för de här två husen var identiska när de byggdes.

Nu finns ingenting som är lika på dem.


Idag ska jag hämta det lagade eller utbytta däcket, sedan blir det fika hos Erik men jag vet inga tider.


Snart blir det kaffe och då kan vi gå till frukostplatsen där solen skiner och det kan vara lä då det är en nordlig vind.

Temperaturen just nu utanför fönstret är hela +12,6° men hösten kommer allt närmare med gula björklöv.

 

Men det skiljer en hel del mellan träden.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-09-08 10:15:05

Temperatur: 15,8 °C
Lufttryck: 1005,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från N,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 15,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 465,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,8 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
19,1 °C
Klockan:
12:39
Temp - Min:
7,0 °C
Klockan:
05:52
Temp - Min:
5,0 °C
Klockan:
05:35
Lufttryck - Max:
1005,6 hPa
Klockan:
10:12
Lufttryck - Max:
1000,3 hPa
Klockan:
23:48
Lufttryck - Min:
1000,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
996,7 hPa
Klockan:
11:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:51
Sol upp: 05:41
Sol ned: 19:31
Skymning: 20:21
Dagsljus: 15:30 tim:min
Dag längd: 13:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:13
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 17:29

och dagarna blir allt kortare för varje dag som går.


Men det ser ganska fint ut i trädgården även om jag skulle vilja vrida almanackan bakåt eller frammåt till de små gröna musöronens tid, när allt spirar i trädgården men dit får jag allt vänta en tid, 7 månader eller så.

 

Ja till den tid då Maria väntas återvända från skolan i Prince George i Kanada.

Det är tomt efter henne men nu håller jag på att vänja mig, ganska skönt att kunna gå naken från duschen t.ex

Vi har ju ändå daglig kontakt via nätet på något sätt, nu senast har hon skrivit tre inlägg i deras blogg The Canadian Adventures som hon delar med Sara och Aline och det är inte så märkvärdigt att hon sitter 750 mil västerut.

Det är tidsskillnaden på 9 timmar som märks att vi kan ha direktkontakt två gånger per dag.

När vi har tidig morgon har de sen kväll så där har vi inte så mycket tid, då är det bättre deras morgon och kl 9 där är den 18 här så har de inte skolarbete kan hon och mor prata med varandra.

Jag har mest skriven kontakt.


Nä jag skulle ju gå ut och dricka påtåren eller blir det här förmiddagskaffet.

Spelar roll bara det blir kaffe.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 7 september 2015 22:50

Visst är han söt och gosig.
Varm är han också och så skönt.

Nu ser man inte han för kisse ligger under täcket på mina vrister.

Av Jan Sandström - 7 september 2015 13:32

Kollade bilen och motorvärmaren med kupéuttaget.


Det är motorvärmaren som är paj.

Då uppstår frågan, VAD kostar det att byta ut den?

Är det lönt om jag ska byta bil snart.


Den börjar kosta lite väl mycket i underhåll nu och sista året har varit skapligt dyrt även om jag bortser från sådant som punkteringen och sånt som inte härrör direkt från bilen själv.


Och är det någon som vet VAR Maria pulat undan sin läskmaskin, mor i huset ville ha den till festen om några timmar.

Hon ligger väl och sover som gottast nu ½5 på morgonen som den är "där borta".


Nä kaffe ute och sedan iväg, får hämta nya däcket när jag har tillfälle och det passar bra före husvisningen jag ska på.

Av Jan Sandström - 7 september 2015 10:44

SVT 1, 14:45--16:10 Flicka och hyacinter (1950)

Jag lär väl inte få tid att se film i eftermiddag, dels ska jag hjälpa Inger med festförberedelser och sedan ska jag ju iväg och se på hus.

Det går ju att spela in men då får jag ingen textning vilket många gånger behövs på de här gamla filmerna som inte har så jättetydligt ljud.

 

Handling:
En ung kvinna lämnar en fest djupt besviken och förtvivlad. Sent på natten vandrar hon ensam genom staden till sin lägenhet. Följande morgon finner städerskan henne hängande död i takkroken. I ett efterlämnat brev till grannarna Anders och Britt Wikner testamenterar hon sina få ägodelar till paret. Hennes namn är Dagmar Brink. Anders Wikner, som är författare, beslutar ta reda på vem hon var och varför hon tog sitt liv. I hennes lägenhet finns lyrik av Edith Södergran, Hjalmar Gullberg och K...Mer
 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards