jans

Alla inlägg den 3 juli 2016

Av Jan Sandström - 3 juli 2016 23:12

Jag försökte skriva in att vi har en igelkott hos oss på http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/efterlysning-har-du-sett-en-igelkott

Men inte gick det så omständigt som det var.

Först skulle jag registrera och skaffa ett konto och det gick ju.

Men sedan kräver sidan att jag ska kunna artbestämma igelkotten och det gick jag bet på.


Det ÄR en igelkott men inte vet jag mer om den.

Det ska bli intressant att se om vi får småkottar för hon äter kattmat motsvarande 7 katter tror jag,


 

Mat och vatten står under altanen.

   

Jag orkade inte sitta kvar och vänta där ute men såg hon genom sovrumsfönstret.

 

Av Jan Sandström - 3 juli 2016 20:03

Men efter lillhackes krock med mitt kontorsfönster där han dog satte jag upp det här.

 

Jag knöt snören i stuprännan men kan kanske komma på någon bättre lösning framöver.

 

Kan det bara förhindra en krock med fönstret är det bra.

Tidigare hade jag lampan tänd i kontoret men de krockade ändå. Jag vet inte varför just det här är så utsatt.


Jag kanske skulle sätta henne inanför fönstret.

 


Inger jobbar och står i med att skrapa under takutsprånget.

Sedan ska hon grundmåla i kväll. 

Av Jan Sandström - 3 juli 2016 14:43

Men så har jag fått jobba för det.

Vi har gått till min gamla klasskompis Ivars barndomshem.
Här har jag varit några gånger som barn men nu bor Ivar nere i Sörmland.

Men nu har jag lika långt hem igen.

Av Jan Sandström - 3 juli 2016 12:36

Lillhacke är död.

 

Fönsterrutor borde förbjudas för han flög in i mitt kontorsfönster i morse.


Det är inte första fågeln som gjort det men det är få som dött direkt.

Jag måste hitta på något som förhindrar krockar men vill ju inte klistra något stort på rutan som de gör på skyltfönster.


Lilla pippi som jag filmade igår morse.


  .


Av Jan Sandström - 3 juli 2016 09:07

Söndag den 3/7

 


Idag fyller "lilldottern" Mona år så grattis på födelsedagen.


Igår regnade det nästan hela dagen, men dagen började med att hackspettar höll till utansör vårt sovrumsfönster.

       

Det var mor hackspett som matade sitt barn.


 

Efter frukost och innan det började regna hann vi åka och handla lite virke till ställningen och trappen som ska snickras i stugan.

Efter att ha parkerat släpvagnen här hemma åkte vi direkt upp till Erik med ett par maskiner han behövde emma och på jobbet.

Vi fick då prova på hans nya spel och nu börjar dataspel bli roliga igen.

     

Det var minst lika kul att se på.


 

Vi blev bjudna på lunch och Erik hade lagat till kyckling i ugnen.

Kaffe och hans oläckligt söta kaka till efterrätt, men kakan är god.


Jag var trött och vilade en stund på soffan innan vi åkte hem där vi tog mer kaffe och te ute på altan och det regnade tidvis hårt på plasttaket.

Åskan kom upp söderifrån men inte över Umeå, den gick ute till havs på Finska sidan.

Inger sov som ingen annan kan, på två stolar hon ställde ihop och efter middag, eller vi åt middag framför TV:n där vi först såg en film på SVT2 om piloten som hobbade som tjej fast han var en man som fått sparken med alla förvecklingar som uppstod.

En kul film och sedan satte vi på senaste avsnittet av Morden i Midsomer men nu var det inga mord, bara döingar som försvann.


Vi gick isäng efter att ha stängt in Mirabell och Tristan i den nedre delen av huset.

Lyssnade på ljudboken och vaknade av något som lät, spelaren hade stängts menn lurarna hade jag på huvudet och det var Gunnar som låg mellan oss och kurrade för full maskin.

Efter att ha kelat med han måste jag kissa och då passade Gunnar på att gå ut igen och det regnade.

Hackspettsmor matade sin telning där ute.


Jo vi har ju en igelkott under vår altan och den käkar massor med kattmat, mat som inte våra katter gillar och jag ställer skålen så att jag inte tror någn annan katt kommer åt förresten är den så skitig när den är tom och så lämnar inte en katt skålen.

Men har hon nu ungar där under vilket jag tror så behöver hon mycket mat till sina små.


Det har faktiskt slutat regna men blåser en sydvind så vi sitter mot norr i lä men molnen driver så fort där uppe.

Somen tittar fram av och till och vi får se om vi gör någon utflykt idag på MC eller i bilen.

Eller så är vi hemma och pysslar på. Jobb finns att göra.


Det är lite svalt här ute men lä så det går br med en extra tröja där jag ligger på soffan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-07-03 09:45:10

Temperatur: 16,4 °C
Lufttryck: 1017,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från S,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 15,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,0 mm
Gårdagen: 10,5 mm
Månaden: 14,4 mm
Året: 225,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,4 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
17,9 °C
Klockan:
15:25
Temp - Min:
13,7 °C
Klockan:
06:27
Temp - Min:
14,8 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1017,2 hPa
Klockan:
09:19
Lufttryck - Max:
1020,4 hPa
Klockan:
11:16
Lufttryck - Min:
1015,6 hPa
Klockan:
03:04
Lufttryck - Min:
1015,3 hPa
Klockan:
21:35


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:28
Sol ned: 22:57
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:29 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 32s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:47
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 20:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Inger gick in och hämtade mer te och kaffe och så här ser det ut.

 

Utan sol och med lite sol.

 



Jo i morse hade jag högt blodsicker, inte oroväckande men det spräcker min fina kurva.

7,1 mmol och jag vägde 83,9  kg men det blev ingen promenad de två senaste dagarna så idag måste jag ut och gå.

Men jag borde ha tagit ett par pass på motionscykeln inne då det var dåligt väder fast orken infann sig liksom inte och lite semester måste jag väl få.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards