jans

Direktlänk till inlägg 17 september 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 17 september 2016 09:30

Lördag den 17/9


Idag fyller Tomas 34 år så

 

GRATTIS på födelsedagen lilla pyre.


För det kommer du alltid att vara för oss hur stor du än blir och här kommer några foton.

 

Ganska nyfödd.


 

Första framträdandet då du blev julkort det året.


 

13 månader i en svartvit serie jag tog.


 

Och du fick en jättemorot i stugan


Men det är även höga klackars dag idag och då kan jag bidra med två foton jag tog igår.

   

Snygga och läckra men inget jag kan ha med mina stortår och reumatism.  


Igår tog jag en promenad på 3,73 km ned till stan (och hem) och Gå & Löpkliniken där jag köpte två par skor att vandra i

Det blev lite dyrt (2630kr) men jag behöver dem om jag ska fortsätta promenaderna och det har jag liksom tänkt.

Men jag kunde ju ha köpt den där rikt o planhyveln istället fast varför utesluta det ena bara för att jag köpt det andra. Det kan bli en hyvel framöver men även en bandsåg skulle vara bra att ha för att snickra lite mer.

   


Jag hade nappat på en annons på Facebook där en tjej sålde två spiselement, alltså två plattor till en spis och senare tog hag hojen och åkte ned till Nordmaling där hon bodde och gjorde upp affären på 250:- med Swish.

Det blev lite kyligt på vägen ner så det blev ett par varmare handskar hem men ändå var det 13° i luften.

Kanske blev det årets sista lite längre körning med MC för det är lite obekvämt med att klä på sig en massa fast det är skönt när man väl sitter på den efter vägen.

Nu blir det plattbyte i stugan nästa vecka och vi kanske får en spis med 4 hela element, jag brände ju sönder en när jag monterade och det blev felkopplat, jag gjorde ju misstaget och litade på färgmärkningen vilket man inte ska göra, lita på någonting och ta för givet.


Hemma igen värmde jag matlådan med raggmunken och den smakade ljuvligt men det lockade inte att gå ut så jag satte mig här och skulle se TV och använda datorn, men jag somnade tydligen för helt plötsligt var programmet slut och jag hade inte sett mycket av det.


Så jag snörde på mig de nya skorna och gick en sväng runt Västerslätt, fick snöra om dem efter en bit men de känns riktigt bra och jag fick inte skavsår efter de 1,36 km jag gick.

Lite småkyligt (svinkallt ute) och friskt i luften så nemma gjorde jag en stor kopp TE och skulle se film från Netflix.

Trodde jag, se kunde jag göra men jag fick inget ljud från förstärkaren.

Det är något Erik missat att koppla in efter sin fest då de körde VR här i rummet.


Ursäkta avbrottet, jag fick gå ut och fylla dammen då småfåglarna höll på dränka sig när de ville dricka, och så gav jag dem mer frön.

   


Så det blev ingen film och lika bra det för jag var skapligt trött då Inger kom hem från jobbet, även hon hade för lite kläder på sig.


Jag gick isäng och då låg redan två katter i sängen så det VAR kallt ute.

 

Gunnar låg inne hos mig hela natten förutom en kort stund då han ville ut och det fick han ju göra.


Jag har sovit skapligt gott efter omständigheterna och vaknade ½8.

Kollade i mobilen och sedan morgonrutinerna,

Även idag blev det skapliga värden, 5,6 mmol och vikten 80,8 kg är jag nöjd med.


Frukost ute på altan och det var ganska skönt, lite svalt men lugnt, en skön höstdag med hög klar luft.

Det blir fort varmare när solen skiner, det kände jag när jag nyss var ut till fåglarna men björkarna gulnar och löven faller.

 


Webbkamerabilden ser ut så här.

 

Det blir förmiddagskaffe ute vid förrådet om en stund.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-09-17 10:15:11

Temperatur: 18,0 °C
Lufttryck: 1035,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 63 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 18,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,1 mm
Året: 294,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,0 °C
Klockan:
10:13
Temp - Max:
16,9 °C
Klockan:
15:13
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
02:54
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
23:41
Lufttryck - Max:
1035,7 hPa
Klockan:
00:53
Lufttryck - Max:
1035,8 hPa
Klockan:
08:33
Lufttryck - Min:
1034,9 hPa
Klockan:
07:13
Lufttryck - Min:
1033,4 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:21
Sol upp: 06:09
Sol ned: 18:56
Skymning: 19:44
Dagsljus: 14:23 tim:min
Dag längd: 12:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:23
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 06:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

I stugan var det -1,0° inatt men vad Maria sysslat med vet jag inte för det är 15,2° inne i stugan.


Nu ska då jag göra mig en macka, kaffe och gå ut i trädgården till fåglarna innan jag blir allt för långrandig här.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 13 maj 07:48

Måndag   den 13/5   Igår hade vi en härlig försommardag med sol, värme och, en massa jobb ute. Även Alice var ute och när vi tog rast på altanen så kom hon, med en liten mus.         Men jag plockade i förrådet och carporten, svalan ha...

Av Jan Sandström - Söndag 12 maj 18:22

Alice hälsar och säger att den var så god och färskmat gillar hon, nu.       Men hon lyssnar inte på mig när jag sa att man inte ska leka med maten.     Men videoklippet får jag inte upp nu heller.Är det någon bloggare som lyckats lägg...

Av Jan Sandström - Söndag 12 maj 09:16

Söndag den 12/5   Vann rätt låt? Fanns det någon rätt låt? Jag har inget svar på någon av frågorna mer än att det mesta kändes som skit. Möjligen var Frankrike en hyfsad låt fast låtarna var det inte mycket fokus på utan mer skrik och skrän...

Av Jan Sandström - Lördag 11 maj 09:33

Lördag den 11/5   Nu har jag då rättat till några fel jag tidigare skrev. Igår så åkte vi snabbt in till Vindeln och först till Autoexperten eller Centrumrep i Vindeln. Egentligen stängt igår men jag fick komma in och prata, vi kom fram till ...

Av Jan Sandström - Fredag 10 maj 22:08

Vi hade ytterdörren på glänt idag när vi satt på altanen med vårt fika.Då smet Alice ut. Eller det var liksom meningen att hon skulle få komma ut i vårsolen och hon gjorde några försök ut och så in igen. Men till slut kom hon ut och upp i mitt knä ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards