jans

Direktlänk till inlägg 24 september 2016

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 24 september 2016 10:23

Lördag den 24/9 och ännu en månad närmare julafton.


Igår vaknade vi sent här i stugan, efter frukost och morgonbestyr lastade jag på lite skräp på släpvagnen och inne i bagaget för att slänga på återvinningen i Vindleln.

Men den var stängd så vi åkte då direkt till Hotell Forsen där vi åt lunch. Det händer ibland att vi gör det och oftast är maten bra även om det inte är någon topprestaurang, de har buffe så man tar för sig av det som verkar gott, det brukar bli lite av allt på tallriken.

       

Sedan skulle vi gå en liten promenad efter älven, det var en skön höstdag.

Det blev betydligt längre än jag försst tänkt gå.

 

Vi gick hela rundan över hängbron och ned efter andra sidan älven, bilbron och vindelsidan upp tillbaks till hotellet.

Med de små avstickarna längst upp blevv det 5910 meter och det tog med prat och tillandet lite drygt 2 timmar att gå.

Sedan handlade vi på ICA och det blev både nyttigheter och en del onyttigt som fikabröd och lite godis.


Väl hemma igen värmde vi badtunnan, Inger jobbade i trädgårdslandet där hon klagade på stenhård lerjord och det blev grepen för att få upp sakerna.

Vissa år har vi fått lägga plankor och ha gummistövlar för att inte försvinna ned i djupet och då får man spola av allt på gräsmattan för att sortera ut potatisen från stenar och annat.


Jag bytte spisplattan som jag förstörde vid installationen och nu blev det sprutt på den, uppgraderad från 1000W till 1500W.


Vi såg lite TV och sedan bad.

Katterna gick även de ut och Mirabell travade av nedåt landsvägen i mörkret men efter en stund kom hon snällt tillbaks igen.


Och det tar tid att lägga upp alla bilder från igår, jag längtar tills vi har fått fibernätet hit.

Ovh så har fn F9 slutat fungera, altså stänga av plattan. ett generellt fel på de här datorerna.


Efter 22 blev det bad och 39 grader i vattnet men jag var trött så det blev bara en halvtimmes bad, dessutom var det mulet så det blev långtråkigt i vattnet att inte ha något att titta på.


Vi gick isäng allihopa, Gunnnar i vår säng och Mirabell på soffan i rummet.


Under natten var då Gunnar ut några svängar och Mirabell släppte jag in en gång.

De verkar trivas bra här båda två men det gör även vi.

Jag har ont i nedre delen av ryggn men ibland misstänker jag starkt höftlederna, nu ska Inger göra mer kaffe som jag ska få ute och 6 bilder kvar att ladda upp.


Morgonrutinerna var idag vid 9-tiden 5,8 mmol och vikten 81,2 kg, inte bra med vikten men det blev mycket mat igår.

På kvällen åt vi en hemgjord räkmacka med ägg och gott samt en mugg soppa.


Inger har sagt utejobb idag men jag vet inte vad jag ska göra, byta olja i gräsklipparen kanske och städa ihop lite.


Det är 8,6 grader ute, blåser en del men ibland tittar solen fram fast nu ser det helmulet ut. Inatt var det som kallast 5,2 grader och vi sov med fönstret öppet, skönt.


Och här kommer till sist bilderna från gårdagens promenad efter Vindelällven.

 

Från Hotellet.


 

Mycket och kallt vatten.


 

I gäststugan blir det som två av dessa fönster mot söder i stora rummet.


 

Kan den stugan så på detta viset och har gjort det i alla år ska väl våran nya kunna stå på lekablock. :-)

       

Kvarnen det brukar hänga konst i.


 

Vindelns kyrka och bilbron vi ska gå över.


 

Hotellet och "våra stugfönster" är två av de fem på rad till höger, vi åt innanför de sneda på andra våningen.


 

Kyrkan ovh bilbron från långt håll ungefär där sågen en gång låg.


 

Infotavla om det gamla sågverket.


 

Forsen sedd från bilbron.


 

Där till höger brukar vi ibland stanna på MC-turer och fika.

Ligger vid bilbron och de har forsränning därifrån.


 

Vindelns fina kyrka sedd från bilbron.


 

Det gamla brofästet.


 

Den gamla tallen från 1826, snart 200 år.

   

Vattenståndstavlan och de fick förlänga den ett år då det var stor översvämning. Det var den 10 juni 1995.


 

Synvilla, det ser ut som att älven ligger högre än gångstigen.


 

Och det är höst om nu någon missat det.

 


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Av Jan Sandström - Fredag 12 april 07:57

Fredag den 12/4   För ett år sedan jobbade Inger sista passet den här fredagen, alltså den 14/4 2023. Sedan var hon pensionär och vi drog hit till stugan men riktiga flyttlasset gick först sista april.   Idag fyller barnens kusin Jonas Jons...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards