jans

Direktlänk till inlägg 28 september 2016

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 28 september 2016 09:45

Onsdag den 28/9


Igår var en skapligt fin höstdag, den var faktiskt riktigt fin och skön med skapligt varmt även om det blåste av och till.

Vi pysslade här i stugan med lite av varje, städade undan ett och annat men på eftermiddan tog vi bilen och körde runt på småvägarna och kollade var de avverkade och det är lite överallt, vissa ställen var inte ens väg sa Inger.

 

Men vi hittade en "bänk" under kraftledningen där vi hade fin utsikt, fast inte kom det någon älg, varg, lo eller björn.

Som farbror Melker sa, "Denna dagen intet ett liv".

   

När vi kom tillbaks gjorde jag upp eld i badtunnan innan jag gick ut på promenad runt byn med pannlampa och en bok som handlade om varulvar och vampyrer i lurarna, lämplig bok att lyssna på när man går i mörkret       och Inger tog pannlampan när hon grävde i trädgårdslandet.

   

Det är min lampa som lyser upp marken så där men eftersom det skulle komma regn ville hon få upp så mycket som möjligt-

Jag eldade en dålig ved så det var svårt att få upp temperaturen på vattnet men med lite brädspill på slutet hade vi enligt mig lagom varmt vatten och det var skönt att bara ligga där i mörkret då vi släckt all utebelysning och även inne.

Blåste lite gjorde det så att man fick frisk luft i ansiktet och inte vattenångan som det kan bli.

Att det dessutom var runt +10 gradet gjorde inte det hela sämre, det var ett könt bad i jämförelse med det i förrgår.


Sedan blev det sängen och kisse som vi haft instängda under badet, de låg och sov men nu ville de gå ut och så blev det.

Ljudboken en stund och kissekatterna ville in.

Sedan började det REGNA, det vräkte ned och när jag gick upp efer en stund visade mätaren 6 mm men det var säkert mer för den digitala missar när det ösregnar sådär.


Jag har sovit gott och när jag var upp vid 6 hade det kommit nästan 11 mm.

Vi låg kvar en stund till innan det blev morgon vid ½9-tiden.


Jag gjorde mitt och idag blev det bättre siffror, 5,7 mmol och vikten 81,0 kg är skapligt bra.


Idag eller nu regnar det men inte som inatt och det är lite mysigt att ligga med öppet fönster då det regnar.

Det ska ljusna upp under dagen men nu myser vi här inne.

Anders ringer av och till och pratar om hans lägenhet som ligger ute till försäljning och den blir nog såld redan idag och en viss budgivning har skett.

Lägenheten är fin men som mäklaren sa finns det många tvåor till försäljning just nu.

Huset har då Anders skrivit på och betalat insatsen till.


Nåja, när det eller om det klarnar upp i eftermiddag ska jag förutom att ta en promenad men på vägn med tanke på regnet så ska jag lasta släpvagnen med snöslungan och jordfräsen som ska hem.

Kanske får vi möjlighet att se över virkeshögen vi har och ta fram det stora plankbordet Anders började bygga.


Men vrför åt vi inte frukosten där uppe på utsikten idag.

    


Men det är något speciellt med regnväder och att man har ett tak över huvudet.

 


Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-09-28 10:45:10

Temperatur: 12,9 °C
Lufttryck: 1008,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 8,4 m/s från SSW,
i byarna 11,2 m/s
Kyleffekt: 10,3 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 2,1 mm
Dygnet: 4,8 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 13,2 mm
Året: 300,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,9 °C
Klockan:
00:53
Temp - Max:
14,7 °C
Klockan:
12:34
Temp - Min:
12,6 °C
Klockan:
03:48
Temp - Min:
11,5 °C
Klockan:
06:29
Lufttryck - Max:
1022,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1033,5 hPa
Klockan:
02:25
Lufttryck - Min:
1007,9 hPa
Klockan:
10:24
Lufttryck - Min:
1022,3 hPa
Klockan:
23:45


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:53
Sol upp: 06:40
Sol ned: 18:18
Skymning: 19:05
Dagsljus: 13:12 tim:min
Dag längd: 11:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:15
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:48


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Här är temperaturen på 11,8 och som kallast i natt var det 11,4 grader.

 

Men nu är det dags för lite mer kaffe och jag är småhungrig så en liten macka till skulle smaka gott.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 12:40

...i Tavelsjö på Wärdshuset. Och passande kom solen fram och värmer i kylan. ...

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 07:07

Lördag den 20/4 och en dag kvar   Igår skrev jag ut några sidor med QR-kod så att folk får lättare att betala när de besöker Överrädå Byaförenings aktiviteter. Ute flyttade jag alla 13 däck jag förvarar, funderar på nån ställning bakom förråd...

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards