jans

Alla inlägg den 2 november 2016

Av Jan Sandström - 2 november 2016 11:23

...något gott kanske.

Av Jan Sandström - 2 november 2016 09:35

SVT 1, 15:00--16:10 The Woman in Green (1945) eller

Sherlock Holmes och kvinnan i grönt.

 

 



En ovanligt kort film.

 

Handling:
Sherlock Holmes ska löse de s k "fingermorden". I bakgrunden lurar som vanligt doktor Moriarty som har planlagt en komplott där hypnos, utpressning och mord spelar en stor roll.

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Från tvprogram.nu

Matiné: Sherlock Holmes och kvinnan i grönt - SVT1
(The Woman in Green) Amerikansk långfilm från 1945, Klassiskt Sherlock Holmes-mysterium med Basil Rathbone och Nigel Bruce. Alla i London är uppskrämda av en seriemördare och Scotland Yard vänder sig till Sherlock Holmes. Morden på unga flickor tycks sakna motiv, men de har en sak gemensamt - gärningsmannen skär alltid av det högra pekfingret på sina offer. När dottern till en gentleman upptäcker att hennes far begravt ett finger i trädgården kontaktar hon Holmes. Regi: Roy William Neill. I rollerna: Basil Rathbone, Nigel Bruce, Hillary Brooke, Henry Daniell, Paul Cavanagh, m.fl

Av Jan Sandström - 2 november 2016 09:10

Tisdag den 2/11


Igår åkte jag ut till Stöcksjö och fixade till glappkontakten i dosan.

  Ledningen som går nedåt till höger är, var till ett uttag och jag tog helt sonika bort den ledningen. Enklast så.

När jag var klar kollade jag några saker jag funderat på innan jag tog en promenad runt gårdarna där ute.

Det blev 1,5 km innan jag åkte hem igen och åt lunch.


Här hemma hade posten kommit och en paketavi, påminnelse men jag har överhuvudtaget inte fått varken avi eller SMS men det blev en till promenad till Preem.

Att de inte delat ut brevet förstår jag inte för det var en almanacka i lite större än A4-format från Orion (OBS erotikföretag) som de skickat gratis till mig för att jag delat/kommenterat/gillat deras inlägg på Facebook.

Det blev en promenad på 1,3 km till så då hade jag gått 2,8 km under dagen.


Hemma igen blev det kaffe och matinéfilmen, senare ville Mirabell ha mig på soffan och när jag lade mig hoppade hon upp på min mage, rullade ihop sig och somnade, jag somnade också fast jag lyssnade på ljudboken.


Inger kom hem, vi åt middag. Isterband och stuvad potatis.


Anders kom hem från sin resa i södra delarna av landet så han fick även mat innan han började byta bilradio.

Fast idag är det snarare bildator för den nya maskinen har tydligen allt inbyggt men backkameran fick han inte igång.

Han fick med en ny men enklast vore ju att få igång den befintliga och slippa dra sladd hela vägen.


Jag gick in vid 21 och då såg jag och Inger Dikte.

Sedan mer prat och jag fick provåka och demonstrerat nya datorn innan jag gick isäng med Gunnar.


Vid 2 gick han ut och jag ställde upp fönstret.

Jag kan inte säga att jag sovit gott inatt då jag haft en hel del tankar och griller i min datorcentral huvudet.

Men somnade fast jag var hungrig och tog medicinen vid 6, somnade om till ½8 då vi steg upp.


Dagens värden blev 5,3 mmol och vikten 79,6 kg och nu har jag tre mornar i rad under 80 kg.   


Anders steg upp och har gått omkring och sökt en tröja, han hade den som skydd mellan bilarna igår och den hängde på dörrhandtaget.

Jag tror han tappat den då han körde runt en sväng på kvällen då vi såg på TV.


Idag ska han nog kolla på huset eller plocka i lägenheten som nu är tom på hyresgäst.

Jag hänger väl med han senare men vi ska plocka ihop skräp som ska slängas, bl,a. gamla soffan och Marias stora TV/monitor som lade av men även en hel del plast och papper ska köras bort.

Otroligt vad det blir skräp.


Promenad ska jag hinna med också men det kan lika gärna bli i kväll.


Vi har fått snö igår, inatt och lite på morgonen så nu är marken vit.

 


Just nu har jag -0,1° utanför fönstret, det är mestadels mulet med lite blå himmel fast det blåser i snörena.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-02 09:30:11

Temperatur: 0,8 °C
Lufttryck: 1023,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från NE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: -2,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 333,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,9 °C
Klockan:
02:42
Temp - Max:
1,0 °C
Klockan:
12:38
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
07:29
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
05:27
Lufttryck - Max:
1023,8 hPa
Klockan:
09:12
Lufttryck - Max:
1032,2 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1022,4 hPa
Klockan:
03:55
Lufttryck - Min:
1000,0 hPa
Klockan:
06:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:31
Sol upp: 07:25
Sol ned: 15:20
Skymning: 16:13
Dagsljus: 09:42 tim:min
Dag längd: 07:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:02
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 16:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nu blir det lite mer kaffe efter det att jag skrivit om dagens matinéfilm "Sherlock Holmes och kvinnan i grönt"

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards