jans

Alla inlägg den 10 november 2016

Av Jan Sandström - 10 november 2016 10:00

Torsdag den 10/11 10:00


I morgon är det fredag.


Igår var det ondag och jag gjorde inte så mycket mer än gick, först fick jag skjuts av Inger ned på stan där jag hämtade ut mina nya glasögon, hem blev det en promenad och halvvägs hem tog jag på mig de nya för typ bilkörning.

Det brukar vara konstigt men inte sådär, jag blev alldeles groggy i skallen och en fara i trafiken.


Jag fick ett SMS om att mitt paket med flaggdelar och vimplarna kommit så på med kläderna och en promenad till Preem.

Där såg jag att paketet inte fanns där utan på Västerslätts Centrum så det var bara att knata tillbaks.

På mig hade jag mina gamla glasögon som jag ser med.


Hemma blev det utan glasögon igen som vanligt.

Maria och Mona kom förbi och ville baka kakor och bullar och det fick de och jag fick provsmaka, allt för mycket.

Anders kom förbi under gårdagen och han har nu köpt ett släpvagnslass med ved till sitt hus och kaminen.


Jag började se på film och tänkte att jag skulle vänja mig vid glasögonen och jag såg filmen med dem.

Det fungerar men jag får inte röra på huvudet utan bara titta på TV:n och försöka slappna av med ögonen.

När Inger kom hem och filmen slut så mådde jag minst sagt dåligt och hade ont i huvudet så jag undrar om jag fått rätt glasögon.


Mina terminalglasögon klarar jag överhuvudtaget inte av att ha.

OK jag ser tydligt då jag tittar på en pixel på skärmen men inget annat, allt blir helt förvrängt och galet.

Så för tillfället skiter jag i de nya glasögonen och använder mina gamla som jag ändå tycker jag ser bra med, i alla fall betydligt bättre än med de nya så det blev nog bortkastade dryga 3000:- igår.


Gick isäng med lludboken och lyssnade en stund innan jag släckte och jag har sovit ganska bra ändå.

Vid 2-tiden fick katterna leklust och for omkring här inne tills jag släppte ut Gunnar.

Jag försökte hitta en leksaksmus till Mirabell men vet inte vart alla tagit vägen, de har kanske ätit upp dem.


Inger är på jobbet och jag vaknade 8 men låg kvar en halvtimme till innan jag steg upp.

Katterna sover och frukost m.m avklarat.

Idag fick jag hyfsade värden 5,8 mmol och vikten 79,1 kg och vikten är bra fast jag fikade gott igår.


Jag funderar på att åka förbi stugan och sedan se om jag hittar några varma tumhandskar på Coop.

Men jag vet inte om jag orkar sticka ut idag, allt känns så jobbigt just nu.


Jag provade nya terminalglasögonen en stund, högst 5 minuter men fick ont i huvudet igen.

Nu vill jag bara lägga mig ned och blunda. Något blev fel med dem så SpecSaver är kanske inte då bra optiker.

Sådant här problem har jag aldrig haft förut. Jag får lämna igen glasögonen till dem.

Kanske kan de skänka dem till bättre behövande någonstans i världen.


Vädret verkar inte vara det bästa, -2,8° utanför fönstret och det verkar blåsa eller regnar det, snön ser mystisk ut där ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-10 10:15:11

Temperatur: -2,6 °C
Lufttryck: 1031,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från E,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -5,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 335,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,5 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
-1,6 °C
Klockan:
10:18
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
00:15
Temp - Min:
-4,8 °C
Klockan:
23:38
Lufttryck - Max:
1031,6 hPa
Klockan:
09:34
Lufttryck - Max:
1035,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1030,0 hPa
Klockan:
05:54
Lufttryck - Min:
1030,4 hPa
Klockan:
17:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:53
Sol upp: 07:50
Sol ned: 14:55
Skymning: 15:52
Dagsljus: 08:59 tim:min
Dag längd: 07:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 11s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:33
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut genom kameran. Inte glasögonen.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards