jans

Alla inlägg den 15 november 2016

Av Jan Sandström - 15 november 2016 20:25

Jag hade ju tid för ny synundeersökning idag då mina glasögon inte passade.

De kändes som om man hade på sig gammelfarmors superstarka glasögon med flaskbottnar.


Men vädret var uselt så jag syndade och tog bilen till Specsavers efter gamla E4 och blev väl bemött.

Först kollade hon upp mina glasögon så att jag fått enligt förra undersökningen och det hade jag.

Sedan synkoll och den här gången blev den noggrann.

En halvtimme tror jag att jag satt bakom apparaten men då misslyckades hon mot slutet och lyckades nollställa allt.

Som tur var hade hon vissa noteringar på papper så att vi behövde inte göra om allt från grunden.


Men det slutade med att jag får helt nya glas då det blev något fel förra gången, det skulle inte vara den styrkan och nu blir det mer åt de gamla glasögonens styrka med en mindre justering.
Men det känns lite nervöst om det ska bli bra den här gången.


Efter optikern åkte jag och köpte en ny DVD-spelare till datorn och sedan hem för lunch.

En snabb visit hos Anders därefter och hem igen för att skotta bort slasket som skrapats upp framför uppfarterna.


Men den nya spelaren fungerar och jag har rippat ljudböcker hela eftermiddan och kvällen förutom under middan då vi åt palt, igen.


Nu börjar snart Dicte på TV4

Av Jan Sandström - 15 november 2016 09:50

SVT 1, 14:50--16:10 Tull-Bom (1951)

Handling:
Fabian Bom, överkontrollör vid Kungl Tullverket och alla smugglares skräck, är en nitisk och plikttrogen tjänsteman, som regelbundet visiterar var 20:e resenär även om det skulle råka vara tulldirektören i egen hög person. Han sammanbor med sin syster Aurora, änka med fem minderåriga pojkar och förälskad i kaptenen på lastfartyget "Stella". Bom motsätter sig systerns förbindelse sedan han hos kaptenen en gång påträffat och beslagtagit en flaska fransk parfym avsedd för Aurora. I hemmet har Bom i...Mer

 

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 15 november 2016 09:22

Tisdag den 15/11.


Dagens värden: 6,2 mmol och vikten 80,0 kg.


Igår gick jag till stan och pratade med optikern, ska få göra en ny undersökning idag.

Sedan blev det Classe och Kjell som fick besök där jag köpte termometrar som ska placeras ut i Stöcksjö.

Det är några små vanliga analoga saker som inte kostar mycket och kan ge en fingervisning om hur man bäst riktar värmepumpen och andra åtgärder.

Det blev i alla fall en halvmils promenad + det jag gick inomhus och inte registrerades av mobilens GPS.

Vädret var inte kallt men det blåste så när jag gick iväg befarade jag för lite kläder men det gick fint, skönt att gå med broddar fast lite obekvämt är det också, speciellt att gå där det inte är snö eller is.


Här hemma kom Emil med föräldrar och igår var han sprallig och gjorde rätt för namnet   

Han blir bara mysigare för varje besök vi får eller som vi gör hos han.

Det blev palt till middag och då kom naturligtvis även Maria hem för att få äta, att brorsonen var här spelade nog ingen roll och inget annat heller.

Inger hade även gjort potmos och falukorv i ugnen till den som inte ville ha palt.

Jag åt två paltar med mycket smör och lingonsylt samt ett glas mjölk till.

Det kan vara förklaringen till dagens siffror i rött där uppe.


Jag kollade även på min dator och den DVD som slutade fungera straxt efter att jag monterat in den.

Hittade orsaken och även orsaken till den brända lukt vi hade här i kontoret en gång för några år sedan.

       

Kortslutning i en kontakt till spelaren men tydligen brändes kabeln av innan det blev något mer fel för datorn har fungerat.

Nu ska jag köpa en ny spelare igen då det är enklare med en sådan än den lilla USB-grejen jag använt.


Började se film på TV men såg inte klart utan gick isäng med ljudboken en stund och lite stretching.


Har sovit lätt inatt och vaknat otal gånger förutom efter 6 då jag bara blundade och väcktes igen av radion klockan 8.

Tidigare kom en traktor och skrapade vägen så nu ligger slaskklumpar bakom bilar och efter sidorna på vägen. Jag hoppas det inte är is i dem.

Det är så parkerat att jag först måste ut med vår bil för att få ut snöslungan så skotta blir det senare idag eller frammåt kvällen.

Jag ska ju ned på stan och kolla synden igen men nu tar jag bilen, det regnar och blåser hårt och någon gång får jag väl vara lite bekväm samt att jag ska förbi NetOnNet för att köpa min DVD och sedan ut till Anders och lägga ut termometrarna.

Kanske blir det kaffe där också eller så sparar jag det till matinéfilmen i eftermiddag som är en Bom-film, Tull-Bom - Svensk långfilm från 1951.

Han (Nils Poppe) gillar jag och har sett filmen många gånger men en gång till skadar inte.

Jag kan ju se den här i kontoret medan jag rippar ljudböckerna.


Någon promenad ute idag blir det nog inte, möjligen sent i kväll då.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Vädret är inte det bästa idag och mer kommer på torsdag ser jag.


Just nu har jag +1,2° och ja det är mulet och BLÅSER sydvind men det drar även in här i min fönsterventil så jag fryser om högra armen fast fönstret är mot norr.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-15 09:45:12

Temperatur: 1,6 °C
Lufttryck: 1018,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 9,0 m/s från S,
i byarna 12,2 m/s
Kyleffekt: -4,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 9,0 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 12,9 mm
Året: 346,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,0 °C
Klockan:
07:38
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
21:56
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
0,3 °C
Klockan:
00:24
Lufttryck - Max:
1025,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1035,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1018,5 hPa
Klockan:
09:43
Lufttryck - Min:
1024,9 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:07
Sol upp: 08:06
Sol ned: 14:41
Skymning: 15:40
Dagsljus: 08:33 tim:min
Dag längd: 06:35 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 1s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:09
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:21


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

12,2 m/s och regn, inte läge för att gå till stan och ha paraply.

Så här ser det ut och det är mörkt idag.

 

Gräsmattan tittar fram där jag skottat så Gunnar kan gå runt huset.
Men jag förstår varför han var dyngblöt de gånger han kom in inatt och kröp upp till mig i sängen, mysigt med katt ibland.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards