jans

Alla inlägg den 24 november 2016

Av Jan Sandström - 24 november 2016 16:46

De nya mot de gamla och de för TV och bilkörning.

   

och terminalglasögonen, de till datorn.

   

Jag fick se sur ut så jag såg skillnad på bilderna.


De här nya kan jag då ha även om det är lite konstigt men inte som vid förra försöket, de jag fick byta ut.

Svårast är att växla från datorskärmen till TV:n snett upp till höger.

Av Jan Sandström - 24 november 2016 09:08

Torsdag den 24/11


Dagens värden: 5,2 mmol och vikten 79,3 kg.


Jamen det här Black friday, det är ju klart att folk är blacka såhär i slutet av månaden innan lön men fridag har ju inte så många.

Sicket påhitt igen, nä jag ska inte handla imorgon, däremot idag.


Igår då, jo jag kopplade släpvagnen och åkte till stugan där jag fällde tre träd, lastade två hinkar grus och kollade på stugan rent allmänt.

 

Den är tät men knappast snygg men den duger utomhus och den här ska Anders få. Min har jag redan monterat på foten och står ute på gräsmattan men belysningen har jag inte satt upp. Bild på den längst ned i trädgårdsbilden.

Inger fick en liten gran att ha ute på altanen.

 


Det var mer snö och is i Vindeln och skönt att de grusat stugvägen för eljest hade den bara varit som en skridsibana med blankis.

Kom hem och drack kaffe innan jag klädde på mig igen och tog min promenad som blev på drygt 4 km.

 

Förbi VK som ligger vid rondellen längst upp, efter 363:an och över knorren vid I20 och förbi vårdcentralen hem igen.

Det duggregnade en aning men inte så att jag behövde ta upp paraplyet jag bar i innerfickan.


Erik kom förbi och undrade hur han skulle göra med bilen som ska servas idag.

Det blev så att vi åkte iväg och han lämnade den igår och så skjutsade jag hem han.

Hem igen och så med Inger till Biblioteket och nu blev det bara en ljudbok, förbi blomsteraffären där jag fick tag på en julgransfot för utegranar, den ska vara till Anders gran. Sedan mat m.m på ICA Kvantum på Kronoparken.

Nu finns det ju två Kvantumbutiker i Umeå, den andra nya ligger på Mariehem men där handlar vi aldrig.


Hemma blev det middag Pizza från frysdisken, skapligt god men jag blev då mättare efter det päron jag var tvungen att äta inne på affären, jo jag betalade för det men säkert funderade någon när jag åt det där inne.


Här hemma blev det senare film för mig, RED2 från Netflix, ganska kul film med 743-tusen dödade men på ett numoristisk sätt som jag förstår det.


Gick isäng bla bla bla.


Steg upp åtta.


Idag ska jag med granen till Anders men även ta med högtryckstvätten för jag tog hem avloppsrensarslangen från stugan och ska köra ur några rör som går under bilplatsen som ska leda bort smältvatten från berghällen ovanför. Men jag misstänker att det kan vara stopp i rören.


I eftermiddag ska jag hämta mina nya glasögon men det känns nervöst, ska det fungera den här gången eller blev det något fel igen.

Då får jag min promenad och 4 km idag igen.


Det är fint väder ute, inne också för idag är det ljusare, Inger håller på med adventspyntning med stakar och allt som ska upp och jag ska skynda mig här för att hjälpa och hinna med mitt.

Just nu -1,4°, i stort sett klart med svaga vindar eller det verkar inte blåsa alls.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-24 09:30:13

Temperatur: -1,0 °C
Lufttryck: 1018,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -1,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 63,0 mm
Året: 396,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,0 °C
Klockan:
04:26
Temp - Max:
6,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-1,0 °C
Klockan:
09:21
Temp - Min:
0,7 °C
Klockan:
22:26
Lufttryck - Max:
1018,9 hPa
Klockan:
09:29
Lufttryck - Max:
1018,8 hPa
Klockan:
01:50
Lufttryck - Min:
1016,8 hPa
Klockan:
04:51
Lufttryck - Min:
1015,4 hPa
Klockan:
15:27


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:29
Sol upp: 08:34
Sol ned: 14:17
Skymning: 15:22
Dagsljus: 07:53 tim:min
Dag längd: 05:43 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:39
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Men vindmätaren har nog frusit fast igen, den brukar göra det speciellt om det regnar och frusit på och det är nog halt ute efter vägarna.


Så här ser det ut och min gran står till vänster.

 

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards