jans

Direktlänk till inlägg 29 april 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 april 2017 09:08

Lördag den 29/4


Grattis svåger, Jan-Erik firar sin födelsedag idag men egentligen fyllde han år tidigare i veckan.


Igår gick jag en lite längre promenad ut på Änge där jag trodde att det skulle vara fullt med fåglar men faktiskt inte.

 

Det fanns lite men inte så många som jag hoppades på men vid 2 km stannade jag och drack kaffe och en kaka, där fanna en vattensamling med några änder och något bygge som jag tror är till fåglar att bygga bo i.

       

Sommartid går boskapen från Naturbruksgymnasiet fritt där ute så då har de byggt färister över vissa vägar och på gamla banvallen.

    Det var Krister som skrev så här i en kommentar till mig nu för en stund sedan "Hej. Gallret över vägen heter färist. Förekommer ofta på Gotland."

Jag hade det i huvudet igår men iddes inte kolla upp hur det stavades men de här måste vara i hästväg tunga eller kanske buffelväg.

På bokbinderiet där jag jobbade gjorde vi tyngder av räls och en 15-20 cm vägde visst runt 10 kg. eller var det mer.

Jag kan kolla för jag har en bit här hemma men det beror ju på formen av rälen.


På väg hem fick jag äntligen se sädesärlan trippa på träset, det var två st och det såg ut att vara ett bobyggande par.

   

Så nu kan man säga att det är vår och blir det bara lite varmare exploderar naturen och det blir sommar över natten.


Den här skönheten fick jag också se då Mc Fly kom körande vis Sandåkern

    Det är ju en DeLorean DMC-12 som användes i filmerna Tillbaka till framtiden. Sonen Peter är enormt förtjust i de filmerna och har grejor och bilder hemma på hyllor och väggarna.

Jag var på en biltuställning 1988 och fotade några filmbilar men inte den där.

            Däremot några andra då kända filmfordon, nåja den röda kommer jag inte på om den varit med i någon film.

1991 var vi i Skellefteå och på ett bilmuseum och där hade de en DeLorinan.


Jag kom hem efter 6 km, lastade Anders kajak, drack kaffe och sedan körde jag fram och åter till Stöcksjö där jag tog med en sängram hem.


Sedan blev det en vanlig kväll då Inger jobbar.

Jag såg en film jag spelat in tidigare, Lysande gift eller vad den hette, en gammal amerikansk svartvit från förra seklet.

Sedan uppdaterade jag min HTPC med ny programvara, ny version av KODI som jag kör men nu blev det helt annorlunda utseende så jag får väl be Erik om support vid tillfälle.


Gick isäng och hade värk och den väckte mig titt som tätt under natten.

Vid Pi kom Tomas hem, han kom upp igår morse men såg jag inte till han förrän alldeles nyss då han steg upp.

PI är ett klockslag som ofta förekommer för mig, i natt kom Tomas hem 03:14 men ofta har Gunnar fått för sig att antingen vilja ut eller så kommer han in just då.

Värken kom och gick och i höger pekfinger dunkade det ordentligt men även mina knän värkte.

Så nu måste jag skaffa mer Voltaren och jag överdoserade säkert inatt.


Steg upp vid åtta efter att ha gosat med den här vännen.

 

Det är inte lätt att ha han mellan benen.

Det blev frukost och idag ska jag till stugan med grejor och titta till.

Sätta in fjärrstyrningen till värmepumpen och när jag kommer hem blir det duschen och byta om för att hämta Inger då vi ska på kalas.

Nämnda svåger Jan-Erik firar en bit utanför stan och jag får se hur länge det håller på


Det har varit soligt men nu har det mulnat på.

+5,0° och det blåser en del.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-04-29 09:45:09

Temperatur: 4,9 °C
Lufttryck: 1037,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 73 %
Vindstyrka: 5,0 m/s från NE,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 1,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 28,2 mm
Året: 106,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,4 °C
Klockan:
09:19
Temp - Max:
8,9 °C
Klockan:
14:34
Temp - Min:
-1,4 °C
Klockan:
02:39
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
22:47
Lufttryck - Max:
1037,9 hPa
Klockan:
06:43
Lufttryck - Max:
1037,4 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1036,9 hPa
Klockan:
00:39
Lufttryck - Min:
1023,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:15
Sol upp: 04:20
Sol ned: 20:55
Skymning: 22:01
Dagsljus: 18:46 tim:min
Dag längd: 16:35 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:43
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 

Nu får Tomas vara hemma och ta hand om en kelsjuk Mirabell, hon är alldeles galen i Tomas och snor runt hans ben.


Tänk även på

   

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards