jans

Alla inlägg under april 2017

Av Jan Sandström - 27 april 2017 23:26

Mirabell är den mest kräsna katt man kan tänka sig.
Bara en sorts torrfoder och så tonfisk duger men så åt vi korv med bröd i kväll och stark senap på.
Det fanns senap kvar på fatet och det skickade hon ivrigt i sig, men det kom upp fort igen.

Sedan tog jag mig en näve chips för en stund sedan och Mirabell kom och nosade på dem. Men så nöp hon ett stort chips och smet snabbt iväg ner på golvet och där smaskade hon i sig det för att direkt hoppa upp på skrivbordet och sökte efter mer godis. Men då hade jag ätit upp allt och hon nosade efter smulor i mitt knä.

Nu ligger jag i sängen med ljudboken och Gunnar mellan benen.

Av Jan Sandström - 27 april 2017 18:26

Vi som skulle meka med moppen men så blev det inte.


Erik kom och frissan fick jobba, det är Inger som klipper här i huset men inte mig. Jag har liksom inte klippt mig på 10 år eller någonting sådant. Inte blir det längre än det är  heller.


Erik kom med förslaget att vi skulle äta lunch på IKEA och så kunde han köpa sin garderob.

Snabbt ut och koppla på släpvagnen och iväg till Söderslätt.

Där kom jag på att min väska hände hemma, med plånbok och IKEA-familj-kortet.

Inger och Erik gick in och jag åkte hem igen, vid brandstationen på väg tillbaks snöade det ordentligt. Aprilväder.

Väl tillbaks mötte jag dem vid entren och vi gick och åt lunch, jag och Inger åt fisk men inte håller maten någon toppkvallitet, den var lite smaklös, sedan plockade vi ihop garderobsdelar, jag och Inger kollade på trädgårdsbord.

 

Många uteplatser kräver olika möbelgrupper, det är avigsidan med att tillhöra AA

 

Det är alltså Annonyma Altanister, vi som "tvångsmässigt" bygger en ny altan varje sommar.


Här har Erik hittat igen spegeldörren.

 

Han fick ihop allt utom några utdragsskenor till backar.

Dessutom använde han presentkort som han fått på sin födelsedag, det var 32 kort och blev 1000 kr.

Men vi hade roligt i kassan då jag och Erik skrapade koden på korten och kassörskan knappade in alla kort som var på allt mellan 1:- och 500:-, det blev kö efter oss och kvittoremsan säkert en halvmeter lång om inte mer.  


Vi körde till Umedalen och fick upp allt till fjärde våningen fast paketen var för stora för hissen men med Erik som stöd gick det fint att ha paketen snett från hörn till hörn i hissen. Spegeldörren gick jag upp med.


Hem och kaffe, sedan lade jag mig med ljudboken på soffan, vädret ute lockade inte till promenad.

 

Det är synd om småfåglarna och Gunnar håller sig inomhus.

   

Det kommer hela tiden hagel och snöyra och snart är det middag.


Men jag vet inte om jag får någon idag, jag klickade på uppdatering av min NAS. Tänkte inte på att Inger höll på med datorn så det hon skrev på försvann i ett blink.

Jag lyckades inte återskapa dokumentet men det var visst bara 14 A4-sidor. Nu har jag suttit mer än en timme och letat efter en sparad kopia men det verkar inte finnas. Det finns en uppdatering till på NAS:en men nu vågar jag inte göra något.

Normalt gör jag det då jag sitter ensam hemma och ingen TV-inspelning är på gång.


Av Jan Sandström - 27 april 2017 11:15

Torsdag den 27/4


Igår blev en sorglig dag men mer om det längre ned eller så kollar du gårdagens inlägg.

Grannens kissekatt Alice blev ihjälkörd här utanför på gatan.


Igår kom Maria förbi och vi åkte först till stan och hämtade Anna, sedan upp till Biltema där jag steg av och handlade ett cykellyse.

De andra hämtade Emil på dagis innan de åkte hem till sig.

Jag promenerade i snålblåst och hagelskur till NetOnNet där jag köpte en bläckpatron och det jag skulle handla, en väska eller fodral till min knähund, bärbara dator eller laptom som en del kallar dem.

Men så föll jag för frestelsen och tog en chipspåse.


Hos Emil blev det kaffe och bullar som Maria köpt. Emil fick yoghurt och annat gott så att det blev spring i benen.

 

Han blir mysigare för varje gång vi ser han och jag tycker det är synd att morföräldrarna bor så långt bort = Stockholm.

 

Fast egentligen är det ju inte mer än drygt nån timme bort med flyg, fast det kostar ju en del att åka.


Vi åkte hem via ICA Kvantum och biblioteket, sedan lade jag mig på soffan, Gunnar var ute och sedan satt han vid sovrumsfönstret och ville in, kattklockan blinkade men vi lät han sitta för att han skulle gå runt och komma kattluckevägen.

Sedan försvann han från bänken, någron minut senare tingde det förtvivlat på dörren och grannfrun stod där förtvivlad.

Hon hade kört på vår katt tror jag hon sa och på vägen låg en katt, jag blev alldeles kall och trodde först det var Gunnar men så såg jag han sitta på altanen och stirra ut på vägen.

Inger sprang ut och konstaterade att det var Alice som bodde rakt över gatan.

 

Hon jag kallat för "räven" och det gjorde ju inte sorgen och händelsen mindre.

Inger sprang över till dem och de kom ut. Stackars grannar. Nä jag kan inte skriva mer om det här.

     

Här jagade hon duvor på deras hustak hösten 2016.

En tröst i eländet är att det gick fort för henne och att ha en katt som sprungit bort är inte heller lätt med ovissheten om vad som hänt.

Vila i frid lilla Alice, jag saknar dig fast det inte var min katt.


Kvällen blev inte som den varit men vi såg det norska programmet Där ingen skulle tro att någon kunde bo på SVT2 och det handlade om svårtillgängliga Hasfjord i Finnmark där vinterstormarna kan vara skoningslösa och Else Juliussen som bott där hela sitt liv och inte vill flytta.

Efter det blev det Kunskapskanalen och ett naturprogram om Nordamerika som jag inte hittar i deras tablå.

Klockan 9 blev det Räddad av änglar på Sjuan som jag såg.


Det blev kväll och sängen med ljudboken men sorgen fanns inom mig.

Det var plusgrader så fönstret fick vara öppet och Gunnar fick gå fritt men han låg stora delar hos mig i sängen.


Vaknade ½8 och låg kvar en stund.

Vägde 77,3 kg i morse och sedan blev det frukost innan jag tog itu med räkningarna och det gick ihop även den här månaden. Tror jag men det ser jag snart om jag missat något.


Erik skulle komma förbi och jag trodde att jag skulle hinna med en promenad på förmiddan, men Erik har kommit och nu blir det lunch innan vi tar itu med hans moppe.


Det ska kanske bli nederbörd i eftermiddag men då får det bli så, kan ju ha paraply då jag går.


Just nu uppehåll och +4,9° utanför fönstret, det blåser en aning men ingen storm.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-04-27 12:00:11

Temperatur: 5,4 °C
Lufttryck: 1013,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från N,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 3,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 105,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,2 °C
Klockan:
10:07
Temp - Max:
8,3 °C
Klockan:
14:55
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
04:33
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
04:58
Lufttryck - Max:
1014,0 hPa
Klockan:
11:54
Lufttryck - Max:
1010,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1007,9 hPa
Klockan:
00:17
Lufttryck - Min:
1004,1 hPa
Klockan:
11:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:24
Sol upp: 04:27
Sol ned: 20:49
Skymning: 21:53
Dagsljus: 18:29 tim:min
Dag längd: 16:22 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:47
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser eller såg det ut för en stund sedan.

   




Av Jan Sandström - 27 april 2017 10:50

...kommer tids nog.


Jag har suttit med månadens räkningar och nu blir det kaffe med Inger.

Sedan kommer jag tillbaks och skriver inlägget.

 

Av Jan Sandström - 26 april 2017 18:28

Något tragiskt hände för en stund sedan.

Grannens lilla katt Alice som jag kallt räven blev påkörd och dog för en liten stund sedan.

Eller det har gått någon timme eller två.


Det finns tre förminskade bilder längre ned som kanske upplevs som hemska då Gunnar luktar på vägen med blod och pälstussar.


Hon blev jagad av Gunnar och en grannfru kom körande sakta efter vägen och det gick som det gick.

   

Hon som var en så fin kisse och många gånger har jag suttit ute och tittat på henne när hon klättrat på tak och överallt.

 

  


Jag låg på soffan och Gunnar ville in men vi skulle inte släppa in han direkt utan skulle börja ta till sig kattluckan när det hastigt ringde på dörren och grannen förtvivlad stod där.


Inger sprang lika snabbt till dörren och när jag såg Alice ligga där på vägen trodde jag först att det var Gunnar men så såg jag han uppe på altanen men det var "Räven" som olyckats.


Gunnar visste nog att något hänt för han satt hopkurad och tittade sig omkring och när vi gått iväg gick han sakta fram och nosade på vägen.

     

Nu har vi spolat rent och jag har pratat med grannbarn som hört vad som hänt, det sprids fort efter vägen.


Men det är så här jag kommer att minnas Alice förutom då hon sprang omkring på hustaken.

Här var hon på besök dagen före julafton vid jordnötterna jag har.

Av Jan Sandström - 26 april 2017 10:35

Snart är det dags att elda rishögarna men tänk på ATT VÄNDA, FLYTTA OCH ELLER KONTROLLERA ATT DET INTE FINNS DJUR INNE I RISHÖGEN. Då pratar jag inte om din gamla bil utan majbrasan.

Och när jag ändå är på gång så varför dessa fyrverkerier, de syns ju inte ens när det är ljust på kvällen/dagen.

 

För tänk dig att vakna av att ditt hus

 

står i ljusan låga och att du blir

 

grillad levande 


         

Av Jan Sandström - 26 april 2017 09:37

Onsdag den 26/4


Då var det mittiveckan, snart helg och efter den kommer måndaaag.   


Igår var en växlande dag kan man säga, det blåste lite kallt men ändå inte.

Jag tog min promenad och det blev 3,5 km och i ganska rask takt.

3,55 km på 45 minuter 24 sekunder fast det sista kan man nog dra av lite på för det tar en stund att stänga av.

Med rask takt är det enligt mina mått alltså, medelhastigheten låg på 4,69 kn/h

 

En skön promenad och väl hemma blev det gott med en ostmacka och kaffe och sedan Dagens matinéfilm (gårdagens).

Men naturligtvis så somnade jag men väcktes av att svägerskan ringde. Hon och Harry kanske skulle kika förbi och det gjorde de senare.


De undrade över vårt stugbygge och hur det skulle se ut så jag skrev ut två skisser från programmet jag leker med.

Så här kan det bli men jag har missar var storbilds-TV:n ska hänga.  Det var Inger som uppmärksammade på den missen.

 

Till höger blir en loftdel med sovrum under avskilt av en garderob så att det blir en avskild del med barnsäng till att börja med.

Toaletten blir inte en sådan toa utan till att börja med en husvagnstoa och i framtiden något mer permanent som förbränningstoa.

Vi drar ju inte något avlopp förutom diskbänken som får leda ut i skogen ned i grusbädd.

 

Men inredningen får nog komma lite eftersom beroende på ekonomin och vad vi kommer över.


Vigrens kunde inte vänta ut att Inger kom så de hann åka en stund innan hon kom hem.

Det blev middag och nån kokt fisk med sås och grönsaker som var jättegott, vårt vita vin (H²O) till blev perfekt, kylskåpskallt förståss.

Det blev en släng av söderns väder med ordentligt snöfall men inte så att det låg kvar på marken.

  Igår skrev jag ett inlägg om det och med en liten videosnutt.


Efter middan blev det film och jag såg Sandy Wexler (2017) med Adam Sandler som var en lite annorlunda film och sisådär men sevärd. Filmen är över 2 timmar så det blev lite sent isäng men där blev det Voltaren, Ljudboken och 25 av varje rörelse jag gör.

Lyfta båda benen och ett ben i taget liggande på rygg sedan höger och vänster ben liggande på sidan.
Gå upp i brygga så långt jag kan och hålla kvar där i en minut, det tar på musklerna. Det jag dock inte tränar är armarna och axlarna som borde få stärka musklerna.

Gunnar sprang ut och in hela kvällen efter att ha legat ute mest hela dagen.

Men efter att Inger krypit ned till mig kom han in och ville dela säng med oss.


Inte direkt behagligt för mig och det blir så varmt, dessutom kan jag inte röra på mig och då får jag ont i lederna.

Jag har ändå sovit ganska gott och drömt mycket, som jag nu glömt vad det hanndlade om.

Vaknade ½8 och vi låg kvar en stund, Gunnar var kelsjuk och gick över till Inger för jag låg bara med min mobil.


Idag vägde jag 77,1 kg så nu börjar jag komma tillbaks till vikten innan påskresan men det svänger lite upp och ned ett par kilo.


Det är full fart på fåglarna där ute och det är så mysigt.

       

Mirabell ville ligga i mitt knä och det fick hon göra men det är svårt att skriva inlägget, nu är hon näjd och har gått vidare, kanske till sängen där Gunnar ligger och sover. Fåglarna verkar inte intressera henne.

 


Vädret är hyfsat men ingen sommar, utanför fönstret är det+5,2° och det blåser men solen kikar fram lite smått.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-04-26 10:15:12

Temperatur: 5,8 °C
Lufttryck: 1004,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 67 %
Vindstyrka: 5,0 m/s från NNW,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 2,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 105,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,8 °C
Klockan:
10:13
Temp - Max:
9,2 °C
Klockan:
15:49
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
04:58
Temp - Min:
-1,3 °C
Klockan:
03:14
Lufttryck - Max:
1010,0 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1014,0 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1004,6 hPa
Klockan:
10:03
Lufttryck - Min:
1009,8 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:28
Sol upp: 04:30
Sol ned: 20:45
Skymning: 21:49
Dagsljus: 18:21 tim:min
Dag längd: 16:15 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:30
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 20:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut.

 

Nu blir det in i köket till Inger och mer kaffe, sedan måste jag ta itu med månadens räkningar och förbereda betalningen bara Inger får sin lön.

 


Av Jan Sandström - 25 april 2017 19:25

Det är det här man kallar lapphandskar.

 


 

Det var skönt att jag tog min promenad tidigare idag innan filmen.

 

Tur att svägerskan ringde och väckte mig för eljest hade jag missat hela matinéfilmen.

Fast vi kan ju inte jämföra oss med de söderut, i Trönö där vi firade påsken och gick har de fått skotta 20 cm ungefär.


Men nog längtar man efter sådana här stunder som häromdagen.

 


Nu har vi ätit en god middag med fisk och jag får se om eller vad det blir för film i kväll.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards