jans

Alla inlägg under april 2017

Av Jan Sandström - 10 april 2017 17:16

Kaffe. Äntligen men hur kan man få för sig att åka hit.

Utsikt från Åre, ungefär.

Anläggningen.

Restaurangen och utsikt från den.

Av Jan Sandström - 10 april 2017 14:12

Och kaffe.
Ica kvantum i Östersund.

Av Jan Sandström - 10 april 2017 11:34

Efter att ha mötts av avstängd väg mellan Ö-vik och Sollefteå hamnade vi på en LITEN SMAL GRUSVÄG som var kul att köra och många fina hus är vi i Sollefteå.
Men jag har inget kaffe med då det inte finns någon burk i fikaväskan. Så det blir te istället.

Av Jan Sandström - 10 april 2017 07:24

Måndag den 10/4


Igår var en vanlig dag och jag påtade på här hemma.

Satt mest och kopierade i datorn och såg på TV.


Gick en promenad runt omgivningarna.

 


Inger kom hem och senare gick jag isäng men har sovit dåligt.

Haft värk i händern men det var varmt ute så fönstret har fått vara öppet och det var skönt. Ingen Gunnar som stört mig.


Steg upp ganska tidigt och idag fick jag 5,5 mmol och vägde 77 kg


Nu ska vi lasta in i bilen och sticka iväg en liten sväng till vinter och elände, fråga mig inte varför.

Jo vi ska se hur det är uppe på Sylarnas fjällstation där Anders tidvis håller till och jobbar.

Men mest tycker jag han flänger omkring efter vägarna fram och åtet dit och hem.

Hem åker vi via Söderhamn och Tomas svärföräldrar och hälsar på dem.

Vi skulle ju ned till Jönköping men det blev inte så då Tomas och Sara inte är där nere.


Vädret kunde ha fått vara bättre för det ska vara snöstorm eller styv kuling uppe på fjället och under resan får vi troligen ordentligt med regn.


Just nu är det +2,9° här utanför fönstret, mulet men vindstilla och massor av bofinkar på gräsmattan.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-04-10 07:30:10

Temperatur: 2,2 °C
Lufttryck: 1001,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från ENE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 2,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 11,7 mm
Året: 89,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
11,8 °C
Klockan:
17:30
Temp - Min:
1,3 °C
Klockan:
06:16
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1009,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1017,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1001,8 hPa
Klockan:
07:29
Lufttryck - Min:
1009,6 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:34
Sol upp: 05:26
Sol ned: 19:57
Skymning: 20:49
Dagsljus: 16:15 tim:min
Dag längd: 14:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:48
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:47


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut

 

Nu ska jag ut och ge fåglarna mer mat för det är något Maria och Mona inte kommer ihåg att ge dem, det är bara katterna de tänker på.

 

Av Jan Sandström - 9 april 2017 15:24

När jag och Inger var ute och cykladem det är vi ofta, åtminstone jag men inte bokstavligen som i torsdags, var tvungen att kolla bakåt i bloggen för att se vilken dag det var.


Jo men när vi var på Blomstergården kommenterade en något äldre kvinna vilka fina naglar han hade, alltså jag men senare ändrade hon sig till ett hon om mig.   Ändå hade jag varken örhängen eller läppstift     men jeans då vi cyklade och det var småkallt.

Många skulle säkert ta illa vid sig men jag tyckte det var kul.


Roligast var att hon inte sa hen om mig.  

Av Jan Sandström - 9 april 2017 15:10

 

Dit åker vi i morgon, får man inte byta till något annat resmål eller stanna hemma.


Jag har ju en 150-meters repstump i förrådet som vi kanske måste ha att knyta fast jag och Inger med varandra.



Av Jan Sandström - 9 april 2017 09:14

Söndag den 9/4


Igår började dagen gandka bra men sedan började det snöa på kvällskvisten.


Men först for jag tidigt ut till Anders och mätte upp väggarna för att vi ska göra en ritning på huset.

Anders har hittat en program på nätet som heter

RoomSketcher

som man inte ska börja med för det är beroendeframkallande från första musklicket. Såvida man gillar sånt där och det gör jag.


Sedan pysslade jag ute med att sopa trottoaren, ställa i ordning altanmöbler mot gatan och plocka i ordning saker till bilen för vår semestertripp.

Hann även med en promenad men jag ångrar att jag inte tog halsduken för det blåste och började blåsa mer och kallt.

 

Jag såg en rovfågel sväva där borta och lyckades fota den.

 

Men det var något skumt i görningen.

 

Vad är det för fågel som har sådana där linor?   

 


I fredags när jag gick ned på stan höll de på att påskpynta och här i Umeå pyntar vi ordentligt när det nu är björkarnas stad.

 

Men jag undrar hur länge de där påskäggen får sitta kvar efter att krogbesökarna gått förbi. Fast de översta kommer de väl inte åt såvida de inte tagit LSD eller "röd tjur" och kan flyga.


Sedan satt jag inne och pysslade med uppdatering av bärbara datorn och min GPS så att de ska fungera på resan.

Plockade ned väskor och annat som ska med från vindan.


Inger kom hem och vi åt en lätt middag, sedan blev det en gravlaxmacka till filmen vi såg.

KEANU som var en kattunge och en massa droger, se INTE den filmen. Kattungen var söt när man fick se den eljest var det bara en massa skitsnack och tråkig och obegriplig.


Inger såg sista avsnittet av Mandelmanns men jag gick isäng med min bengympa och ljudboken.


Gunnar hade sprungit ut och in hela kvällen och var blöt av snön som kom men efter ettiden stannade han inne och jag har faktiskt sovit ganska gott.


Vaknade och steg upp efter 7 och har suttit med datorn och kartprogramm till min GPS.

Försöker hitta fina och eller roliga ställen efter vägen vi ska åka utan allt för långa avstickare.

I morse vägde jag bättre och bara 77,1kg.


Det har snöat och bofinkarna svärmade där ute där de letade frön på marken så jag slängde ut några liter frön åt dem.

   

Synd att jag fotade genom det skitiga kontorsfönstret men ibland får man fina bilder.

 


Det är vitt och blött ute men jag bör kunna ta en promenad i eftermiddag för det ska bli finare väder.

Jag ska fortsätta plocka ihop men det är inte mycket kvar, vi ska ju bara vara borta några dagar men det blir ju till vintern uppe på Sylarnas Fjällstation så det blir att ta med täckbyxor och vinterjackan.


Däremot blir det mer nederbörd imorgon då vi åker och Gunnar lär väl blöta upp sig igen men det blir Maria och Monas problem då de ska bo här hemma och sköta om han.

Men hur det ska gå med Tristan och Trassel får vi se eller höra.


Just nu är det uppehåll och vindstilla med +4,7° så nysnön lär försvinna ganska fort.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-04-09 09:45:11

Temperatur: 4,8 °C
Lufttryck: 1013,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från W,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 4,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 2,1 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 11,7 mm
Året: 89,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,8 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
7,7 °C
Klockan:
11:55
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-2,4 °C
Klockan:
05:44
Lufttryck - Max:
1017,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1023,3 hPa
Klockan:
11:18
Lufttryck - Min:
1013,5 hPa
Klockan:
08:46
Lufttryck - Min:
1017,5 hPa
Klockan:
23:44


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:38
Sol upp: 05:30
Sol ned: 19:54
Skymning: 20:46
Dagsljus: 16:08 tim:min
Dag längd: 14:24 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 17:28
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:36


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut för en liten stund sedan

 

Nu kaffe och en smörgås, jag är hungrig.

 

Av Jan Sandström - 8 april 2017 08:41

Lördag den 8/4


Igår var det en fin dag och jag tog en promenad ned på stan och Guldfynd där jag hämtade ut Ingers ringar.

Hem var det en viss motvind men inte som när jag tidigare gick över gamla bron då det nästintill var storm.

 

Gick även in en sväng på gubbdagis, Clas Ohlson och tittade om de hade fina kuvert som Inger skulle ha, det hade de inte men däremot en Nexabrytare jag köpte, den ska monteras i stugan där jag har en idé till någonting.


Kom hem och fick för mig att plocka ut ut bagaget på bilen, det slutade med att jag dammsög och sedan tvättade jag den, eller spolade av den. Lite renare blev den i alla fall och ja jag vet att man inte ska tvätta bilen på gatan men gäör det ändå.

 

Efter det 2-timmarspasset var jag slutkörd och satte mig på altanen med kaffe och en smörgås.

"Mina" duvor kom och ville smaka så de fick en skopa solrosfrö att mumsa på men det var länge sedan jag såg till Hedvig och Halta lotta.

 

Gunnar låg på en dyna under bordet och Mirabell kom ut en stund och låg på stolen utmed mig där jag satt i solen och lyssnade på ljudboken. Just nu är det Estrid av Johanne Hildebrandt.

Men jag tycker inte den är lika bra som de tidigare i serien, det är är bok 5.


Inger har börjat med sina blommor som jag går sitta och njuta av.

 

Jag somnade nog men ½6 gick jag in då det började bli lite svalt ute och där pysslade jag med datorn och såg lite TV på sidan om.

Pratade med Anders som ville mäta upp väggarna lite noggrannare på sitt hus och det kan vi gäranågon gång, idag kanske.

Eller någon annan gång.


Jag tog bort kattluckan och satte tillbaks fönstret utmed altandörren för Gunnar vill ju ändå inte använda den och nu börjar vi sova med öppet fönster bara det inte är så kallt på natten.

Dessutom kan vi inte ha den då Maria ska vara här med sina katter och då skulle säkert dessa vilddjur rymma på 2 röda sekunder.


Inger kom hem och jag gick isäng då jag var trött, det blev bara lite bensprattel i sängen, 25 situpp och 25 benlyft av varje ben. Sedan orkade jag inte mer. Mirabell hjälpte till genom att hon lade sig på sängen där mina ben borde vara så jag kunde inte sänka ned dem helt.


Har sovit erbarmerligt dåligt då jag haft värk i knän och händer, axlar och höfter. Dessutom har Gunnar sprungit in och ut, ut och in.

Men jag har ändå sovit lite på morgonsidan, steg ändå upp tidigt. 7 är tidigt för mig och idag vägde jag bättre med 77,3 kg.

Då hade jag hållit igen med maten igår, mindre ost på mackorna och mindra av allt.


Idag (eftermiddag-kväll) ska det enligt prognosen bli nederbörd så jag ska gå ut och fixa några saker medan solen skiner.

Just nu är det +1,4° utanför fönstret och svaga vindar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-04-08 09:00:09

Temperatur: 4,6 °C
Lufttryck: 1022,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 42 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från ENE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 3,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,6 mm
Året: 87,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,7 °C
Klockan:
08:32
Temp - Max:
9,3 °C
Klockan:
17:07
Temp - Min:
-2,4 °C
Klockan:
05:44
Temp - Min:
-14,6 °C
Klockan:
00:38
Lufttryck - Max:
1023,0 hPa
Klockan:
07:06
Lufttryck - Max:
1020,8 hPa
Klockan:
23:42
Lufttryck - Min:
1020,6 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1011,6 hPa
Klockan:
00:16


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:42
Sol upp: 05:33
Sol ned: 19:51
Skymning: 20:43
Dagsljus: 16:01 tim:min
Dag längd: 14:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:06
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:24


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Solen värmer mätaren där uppe men så här ser det ut, idag fungerade webbkameran igen.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards