jans

Alla inlägg under april 2017

Av Jan Sandström - 15 april 2017 08:16

Påsklördag den 15/4


Igår gick jag och Inger en promenad här i Trönödalen, nästan 6 km och det kändes skönt.


Sedan blev det en ordentlig påsklunchmiddag med allt som är på en sådan, inlaggd sill bl.a enligt ICA-reklamen.

Jag drack lite rött in och somnade sedan en stund i soffan fast jag tror ändå att jag bara låg och slumrade för jag har minne av att ha hört på deras samtal.

Är man gammal får man ta en höneblund på maten innan det blev kaffe och hembakt goda kakor.


Det blev kväll och jag såg till slut veckans avsnitt av "Det okända" innan det blev sängen och ljudboken men jag släckte tidigt.


Har sovit riktigt gott och i morse låg mitt blodsocker på 5,6 mmol men vikten, den stannade på 79 kg. Men det är på deras våg skyller jag ifrån mig på.


Nu har jag och Inger ätit frukost, fikat, men de andra sover och några eller någon snarkar högt på övervåningen.


Idag blir det en promenad ut någonstans, kanske följer vi med Tomas och Sara upp till Järvsö och äter lunch.

Lill Babs museum har vi redan sett men kanske tar jag/vi en promenad där uppe och tittar hur det är i byn.


Middag blir det här hemma, tror jag för egentligen vet jag inga planer utan följer bara med strömmen.


Solen skiner genom ett lätt dis så att det blir lätta skuggor

 

, nu försvann molnen och solen blev stark hr på bordet.


Det är nästan som att bo i ett museum här med sådana här möbler.

 

men det var härligt där uppe, jag förstår Anders och Signe och de andra som vill jobba där.

 


 


Det här blev bättre, nu kom son och sonhustru med och Agneta, Saras mamma.

   


Av Jan Sandström - 14 april 2017 15:29

Gunnar sitter ute på altanen

 

medan Mirabell ligger inne på sängen och sover.

Fint att kattvakterna (Maria och Mona) sköter sitt jobb där hemma.

Men ni har väl inte glömt blommorna säger mor.


Nu ska vi straxt sätta oss och äta mat.

Av Jan Sandström - 14 april 2017 14:43

Jag och Inger gick en promenad ute på nya vägar.

5.74 km som tog 1 timme 26 minuter.

 


Där är huset vi eller dem bor i.

 


Stora fina granar med kottar.

 


Det här är lärkträd, jag tror inte vi har det uppe i Umeå.

 


En bro med damm, eller damm med bro.

 

där det fanns svanar och andra fåglar.

   


Videkissar på väg att slå ut. Vi tog några kvistar men vad det var svårt att få av dem.

 


Fina hästar som tydligen var kurrsjuka men jag vågade inte gå fram till elstängslet.

Och man ska väl inte göra så heller.   


En gammal smedja som renoverades för ett antal år sedan.

 


Jag hoppades att de fortfarande låg kvar i sitt ide.

 

Eller varnas det för en svanslös katt?


DIT bort ska vi gå,säkert över en km.

 


Det är en ganska skön tid vi går tillmötes, bara man inte tänker på björkpollen.

 


Och Inger med sina blommor, nu ska videkvistarna ned i krukorna.

 


Och till sist Fransson som jag skrev om tidigare. Den stora lille jägaren som inte fick någon sork utan kom in och åt mat.

Sork på burk smakade också bra.

   


Det var skönt med en dusch efteråt, raka mig och faktiskt ett glas rött vin och mina 14-piller så nu lär jag somna.   


God Påsk på er alla.

 

Men bloggen tar inte helgledigt, snart tillbaks med mer värdelöst svammel.



Av Jan Sandström - 14 april 2017 09:10

Långfredag den 14/4


Igår vaknade vi i Sveg men allt detta skrev jag i ett inlägg igår kväll så det hoppar jag över.


Det är lite ovant att komma till ett nytt ställe varje kväll, att hitta grejor och komma i ordning men då är det skönt att ha personal som håller reda på allt och mig och fixar. Jag pratar då om Inger   


Efter en massa prat under kvällen kom vi isäng och jag lyssnade en kort stund på ljudboken innan jag släckte och sedan har jag sovit riktigt gott men drömt en massa. Drömt om fåglar vet jag och hur de tog allt löst jag hade och även försökte ta det jag höll i.

En trevlig dröm, tror jag.


Pratade med Maria under kvällen, via datorn och MSN och katterna är så kelsjuka där hemma men det tror jag det när jag inte är hemma och kelar med dem.


Steg upp efter åtta och idag hade jag 6,0 mmol fast jag åt gott och mycket igår och även två godkakor till kvällen.

Och ingen riktig promenad blev det.

Det jag fått är bara vardagsmotion, till och från soffan och kylskåpet ungefär.

 


Här blev inte mycket av motion, att åka bandvagn tillbaks till civilisationen men jag saknar lite av lugnet där uppe på STF Sylarnas Fjällstation.

Jag undrar om jag skulle klara av en promenad dit upp, men näe det skulle ta för lång tid.

 


I Sveg gick vi bara över till Sibylla och åt hamburgare så där blev detmer in än ut av kalorierna.

 

Likaså i Edsbyn där det blev från parkeringen till Caféet två gånger då jag slarvade bort Inger, eller tvärtom.

Men jag gick uppför en trappa och det är alltid något.   

 


Men idag blir det en promenad här i omgivningen, får just information av Tomas om vägar.

Det blir lite över halvmilen den väg som kan vara roligast.


Agneta är en fågelvän som jag och matar de små och även Fransson gillar fåglar, tyvärr.

Nu hittade jag inte igen han men antingen är han ute och jagar eller så ligger han och sover någonstans, katt som han är.

 


Det blir ditbort vi går, bort på vänster sda och tillbaks på större vägen till höger eller så åt vänster uppi skogen och tillbaks.

 

Nu lite mer kaffe.

 

Av Jan Sandström - 13 april 2017 19:56

Idag vaknade vi på Lilla Hotellet i Sveg där solen strålade från en blå himmel.

   

Det var ett litet mysigt hotell som kopierat från Fawlty Towers där jag inte skulle blivit förvånad om John Cleese eller Basil Fawlty som ägaren hette där.

 

Så här såg vårt rum ut.

 


Vi åt en god frukostt och sedan åkte vi iväg och handlade blommor på ICA och annat på någon Dollaraffär.

Iväg och så åkte vi ut till fågelsjö där vi fikade,

     

fotade fåglar och

       

planterade blommor.

   


I Edsbyn fikade vi å konditori i centrumhuset.

     

I Bollnäs var det mycket trafik och vissa betedde sig som rena idioter efter vägarna.

Som den unga killen som skulle om mig fast jag låg i en mindre bilkö och alla höll hastigheten, en liten bit längre fram svängde han vänster.

Och alla andra som körde åt fullkornsvete för fort och inte höll någon form av avstånd till framförvarande så inte undra på att det händer och har hänt olyckor.


Vädret växlade från solsken till lätt snöfall men temperaturen låg hela tiden runt några minusgrader.


Men vi kom fram till Lindbergs i Trönö (det är Tomas svärföräldrar) och här är vi, har ätit god mat.


Mer kommer i morgon, kanske, tror jag. Du ser ju hur det blir.


Ha en skön kväll, det ska jag föröka med.

Av Jan Sandström - 13 april 2017 14:13

...i Edsbyn.

Av Jan Sandström - 13 april 2017 12:11

...eller baka bullar på våra resor så gör hon annat Inger älskar att göra.

Nu planerar hon blommor som köptes i Sveg.
Nu är vi i Fågelsjö.

Av Jan Sandström - 13 april 2017 08:28

Torsdag den 13/4

Igår vaknade vi i Sylarna och efter en promenad på 2 km åkte vi bandvagn ned.
Körde in till Handöl där vi köpte en tälgstensplatta och en kaffemugg.

Många norska bilar ned och fram till Åre, sedan glesnade trafiken men närmare Sveg började det småsnöa.

Efter incheckning på hotellet, alltså tog ut nyckeln från rumsdörren gick vi ut för att köpa mat och vi hamnade på Sibylla, men de har inte parisare här.
Det fick bli hamburgare.

Tillbaka till hotellet och duscha men varmvattnet tog slut efter 5 minuter så jag fick torka tvålen och ha otvättat hår.
Efter nån halvtimme kunde jag skölja av mig och snabbtvätta håret.

Jag har sovit gott i en skön säng. Men hade frossa, kanske efter duscharna.

Vaknade till det här

Nu frukost och jag hade 5,9 mmol tidigare.
Sedan ska vi ut och "göra stan", alltså gå runt kvarteret här i Sveg.

Därefter ha semester och ta oss till Trönö där nästa natt blir.

Jag vet inte om Maria stängt av hemma för jag kom inte åt den uttre webbkameran.
Här skiner solen från en blå himmel och det är -3 grader.

Fin matsal och här skulle jag inte bli förvånad om Basil eller Manuell kom in, han från Baselona.


Godmorgon från min mobil på Lilla Hotellet i Sveg.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards