jans

Alla inlägg under april 2017

Av Jan Sandström - 20 april 2017 22:27

Jag fick ett mess eller kommentar från Tures mamma som tackade för mössan vi skickade tillbaks.


Kan bara säga varså¨god och det kostade oss bara ett kuvert och en utskrift på ett A4.
Portot hade vi ostämplade frimärken till.

 


Så här skrev Kajsa, så slipper du leta upp kommentaren:

Kommentar till Så det kan bli.
Mössan har kommit till sin rätta ägare! Ture och jag blev både glada och förvånade när vi öppnade kuvertet idag då vi inte ens har märkt att den varit på vift. Rolig historia och tusen tack för att ni tog er ork att skicka den.

Ni får ta svängen förbi Söderköping på er nästa resa och införskaffa en till lille Emil:)
 
Men mitt svar får du läsa bland kommentarerna här i bloggen   
 
Av Jan Sandström - 20 april 2017 22:14

Duvorna kämpar för att komma åt några jordnötter.

       

Av Jan Sandström - 20 april 2017 17:35

De har inte fixat så att kameror från D-link fungerar i Firefox.


Däremot har jag kollat på fjärrstyrningen av luftvärmepumparna jag köpte och nu fått hem.

 

Får jag bara det att fungera som tänkt är det ju perfekt.

 

Enkla knappar på fjärren som ersätter originalet (om man vill) och den har bakgrundsbelysning samt en diod frammåt som blir till liten ficklampa.


Den ska fungera så att sätter man den i laddstället så kopplar den upp mot routern och molnet.


Men en sak har jag inte listat ut och det är om man kan ha två olika värmepumpar i samma mobilapp och växla mellan dem.

Jag hoppas de tänkt till och att man kan ha det behovet.

Av Jan Sandström - 20 april 2017 17:22

Efter mycket trixande och klickande i menyer och överallt tror jag att jag fått till det.

 


Men fråga mig inte HUR jag gjort, det bara blev till slut.


Så här såg det ut efter uppdateringen.

 


Nu ska jag se om de rättat till så att kamerorna från D-link fungerar i Firefox eller om jag får fortsätta köra Explorer.

Av Jan Sandström - 20 april 2017 09:59

Torsdag den 20/4


Nu har de gjort det igen. Tekniknördarna jävlas och förstör.

Jag talar om uppdateringen av min webbläsare Firefox. till 53.0 (32-bitars)

Flikfältet har varit bra och man har haft vissa flikar fästa och då blev det bara ikonen synlig och allt rymtes på en rad.

Men nu är de hur långa flikar som helst och allt blir rörigt.
 

Varför kan de inte hålla fingrarna borta och hela tiden göra ändringar som de tycker är bättre.

Det tar ju hur lång tid som helst innan jag hittar en lösning på problemet OM det nu finns någon lösning att återställa.

Jag ska ge fan i att uppdatera programmen när jag väl fått de att fungera.



Igår åkte vi och gjorde ärenden.

Hämtade en karta som skickades med posten, lämnade kläder och annat till PMU på teg, slängde skräp till återvinningen på Klockarbäcken, handlade på ICA Kvantum Kronoparken och så förbi biblioteket på Grubbe.


Väl hemma blev det en filtallrik och jag var slutkörd och hade ont i mitt högra knä.

Så jag lade mig på soffan ett par timmar där jag sov och lyssnade på ljudboken, ibland samtidigt men då fick jag backa tillbaks en bit.

Det blev middag och sedan "Räddad av änglar" som sändes på Sjuan. Ett program om Birkan Tore som träffar folk som undkommit olyckor på ett otroligt sätt.

Ungefär som när jag olyckades med min första MC.

   

Jag hade en otrolig tur i oturen.

 

Jag är nu säker på att någon eller något ingrep och styrde så att jag klarade mig för dörrarna som slog in i bilen före mig och att han klarade sig när de slog in i bakdörren bakom föraren.

Det gjorde så att jag inte fick dem direkt på mig och så alla tunga däck som enligt vittnen flög över mitt huvud. En träff hade direkt brutit nacken på mig.


Allt jag fick var några brutna revben, ett skrapsår på benet och jäkligt onda tummar, tummar jag redan tidigare hade besvär med samt att jag inte kunde ha armbandsklocka på 15 år eller jag lade av mig den för alltid efter den dagen.


Det blev ingen promenad för mig igår, för mitt knä men jag gick ju ändå en del när vi var ute.

Gick isäng med Voltaren och har faktiskt sovit inatt.


Vaknade ½8 och steg upp efter 8, Gunnar låg hos mig i sängen och snarkade.


Vägde 77,8 kg och så blev det frukost med tidning och korsord.


Har suttit och jävlats med min dator och problemet jag skrev om ovan.


Idag har vi planerat åka ut och handla en jacka till mig. Behöver en vindtät och inte för varm eller kall och så får jag promenera med mit lindade knä. Två flugor på smällen så att säga.

Nu har Mirabell vaknat, hon låg och sov tungt i mellanrummet så att vi fick gå och söka henne tidigare.

 


Vädret är dåligt idag, det ska komma nederbörd men just nu mulet, lite blåst och +4,4° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-04-20 10:30:10

Temperatur: 3,9 °C
Lufttryck: 1020,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 78 %
Vindstyrka: 4,5 m/s från S,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 0,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 24,9 mm
Året: 102,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,2 °C
Klockan:
09:20
Temp - Max:
7,8 °C
Klockan:
11:44
Temp - Min:
-1,1 °C
Klockan:
01:37
Temp - Min:
-7,2 °C
Klockan:
04:29
Lufttryck - Max:
1032,5 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1039,0 hPa
Klockan:
00:26
Lufttryck - Min:
1020,0 hPa
Klockan:
10:24
Lufttryck - Min:
1032,3 hPa
Klockan:
23:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:54
Sol upp: 04:51
Sol ned: 20:27
Skymning: 21:25
Dagsljus: 17:31 tim:min
Dag längd: 15:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:03
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   



Av Jan Sandström - 19 april 2017 22:01

Idag har vi ränt runt lite.
Och det gick ganska bra men jag har ont i höger knä. Har haft det lindat hela dagen men snart är det sängdags.
Ska bara se klart på tv7

Hoppas att det känns stabilare imorgon.
Byte till sommardäck får i alla fall vänta ett tag.

Av Jan Sandström - 19 april 2017 11:10

Under vår resa stannade vi vid Dollar Store i Sveg där vi handlade, på marken vid bilen låg en liten mössa som var skitig överkörd av bildäck.

Jag slängde in den i bagaget och tänkte att efter tvätt kanske den var användbar till Emil.

Ren blev den

 

och då såg vi att den var märkt inne med Ture och jag tolkade det som Malm.

 

Sökning på Eniro gav en Malm i Sveg och då gick jag vidare och sökte med namnet på Facebook.

Visst hade hon en liten grabb som hette Ture så nu ligger mössan i ett kuvert och ska läggas på lådan då vi åker ut.


Kanske blir det en glad liten 5 åring vid namn Ture eller så arg att mössan han slängde bort kom tillbaks igen.

Vi får väl se om han hör av sig till mig för jag skrev ett litet brev och bifogade mössan.


Tyvärr Emil blev du utan men vi får väl köpa en mössa till dig om inte farbror Anders bistår med en från Sylarna som födelsedagspresent eller julklapp.


Av Jan Sandström - 19 april 2017 09:07

Onsdag den 19/4


Igår gick jag en promenad på 4,25 km på egen hand med ljudboken i lurarna och vädret var fint och nästan vårlikt.

Det kunde ha fått vara några grader varmare men det var en skön promenad.

 

Varma känslor hade de här gräsandhanarna som svansade efter de honor som fanns men när jag stannade och fotade trodde de stackarna att jag hade mat med mig och kom fram till mina fötter. Det hände efter Tvärån nere vid Sandåkern på bron vid Statoil.

       

När de insåg att jag inte hade någon mat svansade de vidare.

 


Jag hann bara hem och äta en filtallrik så kom jag på att jag skulle hämtat ut låneboken på Grubbebiblioteket så då tog jag cykeln en sväng.

 

Men det är jobbigt att börja cykla 4,83 km utan motor.

Väl hemma blev det kaffe innan jag tog och började kolla på Eriks moppe.

En kabelsko hade gått av vid batteriet och efter lagning så startade den faktiskt och till slut kunde jag köra en liten sväng på gatan men den orkar inte mycket. Nu har Erik beställt en helt ny förgasare till den.


Efter lilla moppen blev det den stora moppen = min MC

Jag varmkörde den lite och började byta växellådsoljan och slutväxeloljan.

Fyllde på lite kylarvätska och blåste rent luftfiltret så nu är den klar för utflykter igen.

Tog ut Anders nya högtryckstvätt och den är liten och fin så jag spolade av alla tre, moppe, MC och bilen och sedan tog jag trottoaren.

Vad den går tyst mot min stora tvätt men utvecklingen går väl frammåt även så dessa produkter.

Den fungerade då fint så nu ska jag bara köra över den till Stöcksjö så Anders kan börja använda den.

Sedan plockade vi ut retursaker som ska köras bort, kartong, plast och annat skräp som ska till återvinningen.


MEN.


Allt krypande på marken och sittande på huk eller stående på knä har justerat mig.

Igår kväll började mitt högra knä vika sig och göra ont.

Rätt vad det är så smäller det till och det viker sig.


Jag satt vid datorn och började plocka ut bildet till en resebeskrivning på fjällresan.

Det blev många bilder, just nu 124 st men det är första gallringen så jag kommer att ta bort några men det kommer säkert till några fler.


Vi gjorde fika, en full Hälgemugg kaffe men bara en halv bulle och så Mirabell i mitt knä när vi satte på en film vi såg.

The Do-Over (2016)

Riktigt småkul film med en del action.

Den var klar runt midnatt och sedan blev det sängen men mitt onda knä besvärade mig så först vid 2-tiden var jag redo att släcka.

Då var Gunnar ute men tacksamt nog kom han in genom sin lucka och lade sig mellan mina ben och värmde.

Kattskinn och voltaren lindrade fast det var ett täcke mellan mig och Gunnar.

Jag har lyckats sova och steg upp först vid åtta.


Vägde mig och vågen visade som vanligt 78,3 kg.


Frukost med nybakt bröd, eller inte mybakt Inger bakade igår kväll och gräddade under filmen.

Då kunde jag inte låta bli en varm bulle med smör och ost på efter kafftmuggen. Gotigottgott.

Som bommul runt hjärtat och magen svällde, lade säkert på mig ett kilo vikt.


Jag har lindat mitt knä som fått en smörjning med Voltaren fast det gör ändå ont i det.


Idag ska vi iväg med skräpet och kanske blir det handla lite på ICA, jag vill handla mer men det blir det inte.

Behöver inte mer kläder sägs det.   


Sedan får vi se om det blir däckbyte, kanske inte för jag klarar inte av det med mitt knä men vi kan ju rulla fram sommardäcken.


Det är mulet men ska klarna upp lite, just nu +3,2° utanför fönstret och det stiger sakta hela tiden.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-04-19 09:45:10

Temperatur: 2,4 °C
Lufttryck: 1038,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 57 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från WNW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 24,9 mm
Året: 102,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
7,0 °C
Klockan:
13:20
Temp - Min:
-7,2 °C
Klockan:
04:29
Temp - Min:
-8,5 °C
Klockan:
04:40
Lufttryck - Max:
1039,0 hPa
Klockan:
00:26
Lufttryck - Max:
1040,2 hPa
Klockan:
09:08
Lufttryck - Min:
1038,3 hPa
Klockan:
07:36
Lufttryck - Min:
1036,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:58
Sol upp: 04:55
Sol ned: 20:24
Skymning: 21:21
Dagsljus: 17:23 tim:min
Dag längd: 15:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:36
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:57


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards