jans

Alla inlägg den 1 oktober 2017

Av Jan Sandström - 1 oktober 2017 09:30

Söndag den 1/10


Men nu kan man nog säga att sommaren är slut  


Igår började dagen blöt, dis och dimma och blött ute, Maria kom och lånade bilen och Inger jobbade.

Efter lunch kläcce jag på mig och gick ut, ned mot stan där det var Pridefestival och det var många ute, fullt med folk i Döbelns park.

 

Ganska precis 3 km dit.

 

Jag gick runt och försökte hitta något gekant ansikte men hittade inget.

 

Två varv gick jag runt mängden av människor men inte en själ jag kände igen.

 

Så jag gick åt sidan och tog några kort av mängden innan jag ringde Maria och undrade om hon var i stugan eller här i mängden.

Nä hon var i stan och på väg hem så vi bestämde att jag skulle komma och fika hos henne.

På väg dit stannade jag och pratade med en trevlig polis som mitt i storgatan stod och stoppade bilar, det var många poliser ute bland allt folk.

Hos Maria fick jag kaffe och senare fick jag träffa älsta dottern Signe med dottern Karin, synd att jag inte fick träffa de andra två, Sanna och nu världskändisen Antonia eller Anty som hon kallas där ute i världen.

Efter fika och prat klädde jag än en gång på mig och gick de 3 km det är hem.

Nu fattas bara lite vind så åker löven iväg för i år.

   

Våra björkar håller också på att tappa löven.

 

Inger var hemma på timmar men åkte iväg när jag kom hem, bilen hade jag också fått tillbaks.


Det blev uppvärmda raggmunkar till middag och så såg jag på TV, en gammal svensk film jag spelat in och nån amerikansk kommedi.

Inger kom hem och jag gick isäng i komposten.

 

Men katter som springer ut och in genom fönstret och direkt utifrån hoppar upp/ned i min säng blir den så full med skräp att den mer liknar en kompost.

Men vad gör man inte och står ut med för de små raringarna.

Fick veta igår att min kusin blev tvungen att ta bort sin älskling Torstan, hon blev 12 år och hade varit med om mycket i sitt liv men jag tror hon haft ett bra liv där nere i Eskilstuna med ängsmarker runt tomten.

Hon hade fått en cansertumör som inte gick att ta bort.

Bilden har jag lånat från hennes (Christinas) facebooksida.


Förkylningen har nästan släppt, men bara nästan för av och till kommer det tillbaks och näsan tätnar.

Men jag sov gott inatt, och länge.

Steg upp först efter åtta och då stannade vågen på 75,4 kg.


Idag ska jag väl lyckas komma iväg och handla på Biltema och göra lite annat.

En promenad bör jag ta men det regnar ute och är allmänt eländigt.


Just nu +7,4° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-10-01 10:30:10

Temperatur: 7,4 °C
Lufttryck: 1037,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från E,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 7,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 3,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 3,0 mm
Året: 354,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,7 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
7,6 °C
Klockan:
13:34
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
03:36
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
00:37
Lufttryck - Max:
1039,7 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1042,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1037,4 hPa
Klockan:
10:13
Lufttryck - Min:
1039,3 hPa
Klockan:
20:14


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:01
Sol upp: 06:48
Sol ned: 18:08
Skymning: 18:55
Dagsljus: 12:54 tim:min
Dag längd: 11:20 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:38
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården.

 

Och hädanefter skiter jag i att markera kategorien "Jans nya levene" såvida jag inte skriver ett speciellt inlägg om det.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards