jans

Alla inlägg den 15 oktober 2017

Av Jan Sandström - 15 oktober 2017 16:36

Det blev österut promenaden gick. Förbi brandstation och polisstation samt vårdcentralen.

Där hörde jag ett smått bekant ljud och javisst, Erik körde förbi med bilen och hålet i ljuddämparen har börjat gå upp.

Så vi måste fixa det igen och kanske laga bättre den här gången.


När jag nästan var framme hos Maria J ringde Anders så jag stod ute och pratade bort en stund innan det blev två tappor upp.

Ringde på och Maria öppnade med hej? Oj jag trodde det var mamma som kom, hon är på väg och vi ska äta lunch.

Men jag fick komma in och trevligt att få träffa mor Gun igen, det var ett bra tag sedan.

Efter att de ätit och vi drack kaffe, det fick jag vara med på så klädde vi oss och gick ut. De skulle ta en promenad och jag skulle hem men följde med dem ned till kajen.

 

Jag tycker det är strongt att gå den biten när man är 86 år.


Jag tog en skärmdump från Instagram och bilden Maria lade ut där.

 


Jag lämnade damerna och traskade strandpromenade hemåt men orkade inte gå svängen förbi brobygget.

 

Det blev 8,12 km och tog 2 timmar att gå.

 

Inger var hemma på timmar men cyklade iväg nästan direkt jag kom hem, gick över till grannfrun som räfsade löv och tiggde säckarna som Inger vill ha.

Pratade med nästa grannfru och frågade om hon visste vad det här var, det låg i kanten mellan vår bilplats och deras tomt.

 

Undrade om det var björnskit eller godis, hon tyckte det såg ut som bär.

Hundskit kan det inte vara för den ska ju ägarna plocka upp efter sig och inte låter man hunden skita på tomter sådär.

 

Och det är för mycket för en katt som dessutom gräver ned sin avföring.

Vet du vad det kan vara så hör av dig.


Jag får se om det blev något foto på mig, is å fall kanske jag uppdaterar inlägget eller så kommer det med i morgondagens inlägg.

Nu tror jag det blir soffan och lite TV-

Av Jan Sandström - 15 oktober 2017 11:08

...och senaste arbetsdagarna med Erik och Harry.


Ett antal bilder men Erik borde ha kört med drönaren eller om jag kunde ha gjort det.

 

Inger stod på loftet och servade med isoleringen.

 

Det kändes skönt och väl värt inköpet av selen fast han inte använde den. Erik föll alltså aldrig ned och fick utnyttja den.

   

Och det fungerade med ställningen även om vi skulle ha fått den lite högre och det fick vi på andra sidan.

           

Här var det lite högt att ramla ned för att inte tala om att han skulle ha förstört både plast och läkt.

 

Jag måste monter tätare läkt för undertaket vi tänkt sätta upp får ha max 28 cm mellan läkten och nu är det 60 cm. Så en mitt emellan ordnar saken.

 

Jag hade offrat en planka och gjort en flyttbar sak som Erik kunde sitta på och skjuta efter då arbetet krävde det.

          

 

Men jag såg i webbkameran att det låg något svart där uppe och tänkte att han kanske glömt något klädesplagg.


Så var det inte såg jag när jag zoomade in med riktiga kameran, det var hoprullad plast som suttit runt limträbalkarna och vi använt som skavskydd mellan träkanter och presenningen så att det inte skulle nötas hål på den.

Av Jan Sandström - 15 oktober 2017 10:20

Söndag den 15/10


Natten till igår regnade det skapligt och jag oroade mig för stygbygget, kollade i webbkameran jag satt där inne och tyckte mig se vatten efter väggen men det var svårt att avgöra om det verkligen var det.

När det blev ljusare syntes inget vatten men sedan såg jag att plasten i taket började hänga ned, alltså hände något där ovanpå.

Den yttre kameran visade senare att vinden tog vägen in under och hade lossat "dörren".

Så jag åkte iväg dit och det var tur för som förr hängde en hel sjö mellan reglarna och det fanns risk att allt skulle rinna in.

Men jag fick ut allt och reglade upp lite bättre med läktvirke som fanns tillgängligt.

Först en bild i IR-ljus när det är ljust ute.

 

Och så här ser det ut när jag tänder arbetsbelysningen inne.

 

Det var den blanka fuktspärren som tidigare hängde ned,

Och så här fint ser det ut där ute, egentligen skulle man fått jobba där idag.


Det regnade mer och mindre hela tiden jag åkte till och från stugan men där sken solen upp en kort stund.

Åkte hem och här hemma på gatan mötte jag Anders med min släpvagn så jag hängde på han till BYGGmax där han köpte altanvirke och jag köpte läkt och isolering samt några lådor skruv.

Sedan körde vi till Stöcksjö där hans grejor lossades och vi drack kaffe.


Hem och då kom Inger samtidigt, till middag blev det blöta, det är tunnbröd man blöter upp i skinkspad och till det har man skinka, äppelmos och riktigt smör, men man kan ha kalvsylta eller korv om man nu fuskar.

Det är gott men mastigt.

Sedan såg vi Jack och Jill på TV, den gick på trean men vi såg från Netflix och slapp reklam.

Därefter blev det Hypnotisören på kanal 7 men jag orkade inte se klart utan gick isäng.


Jag hade ordentligt ont i kroppen och lederna, händerna värkte och jag skyller på maten, det blir för salt för mig och då får jag värk.

Dessutom en massa griller i huvudet som malde runt runt runt runt.

Voltaren och Gunnar mellan benen så somnade jag till slut, troligen av ren utmattning, när jag satt och såg filmen var det inga problem att somna.


Steg upp lite före åtta och då stannade vågen på 76,0 kg. Nu blir det sparkost och inget fikabröd för att inte tala om lite salt.

Jag hoppas och tror att mycket av viktökningen är vätska i kroppen.


Idag skiner solen och det ska bli en promenad men jag velar om åt vilket håll.

Västerut efter gamla banvallen ut på Änge och kreatur och fåglar eller österut till väninnan Maria och kaffe. Fast jag vet inte om hon är hemma. Jag kan ju packa termosen i ryggsäcken och fika ute i naturen.


Jag får se hur och vad det blir, det lär ändå skita sig med min planering då det dyker upp något oväntat. Det brukar bli så.

Egentligen en fin dag för att byta till vinterdäck men det kan jag inte för då kan jag inte köra med släpvagnen då jag inte fått de nya däcken till den, det får jag i slutet av veckan, kanske.


Fint väder med sol och snart inga löv kvar på björkarna.

Häromdagen var det riktigt fint och jag fotade vår lönn som stod helgul och Gunnar låg i huset och sov.

       


Just nu 7,4° utanför fönstret, solen skiner och himlen ser blå ut.

 

Men först av allt mer kaffe.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards