jans

Alla inlägg den 2 oktober 2017

Av Jan Sandström - 2 oktober 2017 15:21

https://www.instagram.com/p/BZto09HHBp3/
Länken går till en Instagramvideo med en jättesöt kattunge.


Men jag vet inte hur jag fixar så att länken funkar med mobilen, får kolla hemma med datorn.

Av Jan Sandström - 2 oktober 2017 14:26

Och nu blir det kaffe och tårta.

Och bilar till killen.

Men farfar kom med kor och hästar och andra djur.
Farmor hade pusselspel.

Av Jan Sandström - 2 oktober 2017 09:49

Måndag   den 2/10


Idag fyller Emil 2 år så GRATTIS lillkillen,

men det dröjet inte länge innan du är längre än farfar.

Farmor ska vi inte tala om   

 


Igår pyssel här hemma innan jag åkte till Biltema och handlade smått o gott till stugans stugbygge. Där fick jag larm om att Mirabell2 var på rymmen, det är Anders robotgräsklippare som fått fel och då han inte var hemma ryckte jag ut och åkte dit.

Hon hade kört fast i en slänt och hjulen var fulla med blöta löv så de slirade bara när hon försökte backa upp så efter hjulrensning och återstart sa jag till henne att kila in i garaget och tanka, sedan får hon stå där så kanske det är dags att hon får gå i ide.

Hem igen och sedan en promenad runt på byn, det blev några kilometer i skapligt fint väder.

 

Efter promenaden tog jag det lugnt, jag har inte samma ork som tidigare och skyller på min envisa flunsa eller vad det är.

Men jag snorar inte som förra veckan och tidigare så det kanske håller på att lätta.


Inger kom hem och jag såg film på kvällen, Fifty Shades of Grey (2015) men man kan ju undra över översättningen till Svenska.

"Femtio nyanser av honom"? Hur kan man få Grey till "honom", Grey är ju hans namn och namn brukar man ju inte översätta.

Jag har även sett "50 nyanser av grått"?  


Men till filmen som jag tyckte var ganska bra och enligt vad jag kom ihåg från boken, MEN jag ser fram emot de två kommande så att man får helhetsbilden av berättelsen för som nu focuseras det bara på det sexuella och visst förekom det sexscener och i "kammaren".
Men som jag ser det är det inte enbart det som böckerna handlar om utan om den tragiska uppväxten Mr Grey haft men att han lyckats slå sig fram och bli omåttligt rik.

Så jag rekommenderar att läsa böckerna OCH läs alla tre.

De som hoppats på en riktig porrfilm med SM blir nog besvikna och det är det många som blivit då jag kollat på nätet om filmen.


Det blev sängen och ljudboken och jag har sovit ganska gott och tungt.

Vaknade med Gunnar mellan benen där han klämt in sig och då ligger jag för statiskt och snett så ont i ben och rygg i morse.


Låg kvar och kollade VK där jag fastnade i en blogg om Bertilda. Det var Umeås första transperson fast det fanns nog många före henne men inte lika öppet.

Jag kommer ihåg henne från tiden på Grubbeskolan och hur hon kom gående med gummistövlar på fötterna och något mer på sig.

Men även att jag på något sätt tyckte synd om han/hon som blev trackad av så många av eleverna, själv var jag inte inblandad i något sådant och då visste jag inte heller vad jag själv var, och är.


Nu sitter jag här och idag lär det bli regn, (länken visar aktuell väderprognos så i morgon kan det vara något annat) för att inte tala om i morgon.

Meteogrammet: Umeå Kommun


Vi ska upp till Emil på kalas i eftermiddag och regnar det inte då så tar jag en promenad där, Inger ska handla på nån barnaffär och då kan jag gå sista biten, OM det inte ösregnar.


Just nu 9,7° blåst men uppehåll, grått är det.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-10-02 10:45:11

Temperatur: 10,1 °C
Lufttryck: 1022,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 5,2 m/s från SSE,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 7,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,1 mm
Månaden: 5,1 mm
Året: 356,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,2 °C
Klockan:
10:13
Temp - Max:
9,3 °C
Klockan:
21:24
Temp - Min:
8,7 °C
Klockan:
01:57
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
03:36
Lufttryck - Max:
1031,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1039,7 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1022,5 hPa
Klockan:
10:31
Lufttryck - Min:
1031,1 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:04
Sol upp: 06:51
Sol ned: 18:05
Skymning: 18:51
Dagsljus: 12:47 tim:min
Dag längd: 11:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:54
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute, nu håller de på att plantera träd i allén men jag vet inte om det är björkar eller något annat träd.

De är väldigt långsmala eller så har de bundit ihop björkarna. Säkert importerade björkar för det brukar de göra.

 

Då handlar det inte om artinblandning och att det inte får komma in något utifrån, eljest är det ju ramaskri om sådant inträffar som med lupiner, mårdhund och kräftor.

 

Nu tror jag det blir kaffe.

 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards