jans

Direktlänk till inlägg 10 december 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 10 december 2017 09:40

Söndag den 10/12


Ljusen tog jag från vår webbsida http://sandstrom.vasterslatt.se/


Igår skulle Maria komma och skriva ut sina julkort men hon fegade ut, påstod att "lite regn" var dåligt väder.

Men jag håller med henne, det var verkligen skitväder igår med regn och vägarna var glashala där det inte var spårigt och eländigt.


Så även jag höll mig inne och skrev ut några av våra julkort, men det onnes med skrivaren.

Den ville inte skriva ut då jag satte 10 ex utan jag fick skicka en och en utskrift men det fungerar det också.

Lite småplock här hemma, en kort stund på träningscykeln och så kaffe förståss.


Anders mejlade att han ville ha taxi senare på kvällen och det är klart att familjetaxin ställer upp.


På Facebook poppade det upp ett gåband som såldes och jag nappade fort på det. Har ju länge funderat på ett sådant då jag går mycket ute men nu när väglaget varit som det är har det blivit dåligt med promenader.


    1000:- för det här var bra pris men dyrt sa Inger.


Men här blir det bra och så sätta på en film på TV:n  

Men det ska inte stå permanent här inne.


Hur som helst, efter att ha värmt lutfick och ätit åkte jag iväg söderut och på Böleäng köpte jag gåbandet och sedan åkte jag till Anders när jag ändå var där borta.

En trevlig pratstund och film på TV, Pirater i Caribien, den med spöken och annat och den är inte så bra så jag somnade nog av och till under filmen.

Jag fick igång kameran direkt, nästan direkt men hade riktigt ont i kroppen.


När jag steg ut ur bilen på uppfaten och var vid bakhjulet försvann marken. Fötter och mark tappade kontakten och jag föll handlöst i backen och slog mig riktigt ordentligt på hela vänster sida. Blöt blev jag också men oroade mig för webkameran och mobilen som jag hållit i handen och nu läg ute på isen.

Jag klagade på Anders att han måste anställa en bättre fastighetsskötare   


Men nu har jag en kamera där så att jag kan se djur ute på åkern och Anders fick sin skjuts in till stan. Tillbaks hem får han ta sig själv men det finns ju taxi och kompisar eller så får jag ställa upp igen, han ringer väl snart.


Jag kom hem och då var Inger hemma från jobbet och jag baxade in mitt gåband men det var inte lätt med min onda kropp.

Misstänkte starkt att jag knäckt ett eller fler revben men kaffe och ett par mackor satt fint.

Sedan nätsurf och jag hittade instruktionsboken till gåbandet. Det är ett gåband för det har som högsta hastighet 8 km/h men det räcker väl till för mig.


Gick isäng och smorde med voltaren och låg på rygg för det var enda ställningen som var skön, som oftast för mig alltså.

Öppet fönster då det var över noll ute och Gunnar spran som han ville, men jag tror inte Mirabell går ut i set här vädret.

Jag har ändå sovit gott inatt eller skapligt gott.


Steg till slut upp först efter åtta men var upp tidigare på toa och stängde fönstret. Skönt att ligga och dra sig och surfa lite på mobilen.

Idag stannade vågen på en bra vikt, 74,6 kg är bra men jag har legat över 75 hela veckan.


Det regnar ute, det blåser ute, tempen ute ligger på +1,6° utanför mitt fönster.

Planer för idag, ingenting. Jo fler julkort, Kanske kommer Maria förbi och så inviger jag väl gåbandet.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-12-10 10:15:11

Temperatur: 2,0 °C
Lufttryck: 995,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 6,4 m/s från SE,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: -3,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 1,8 mm
Gårdagen: 19,8 mm
Månaden: 83,4 mm
Året: 592,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
05:50
Temp - Max:
3,3 °C
Klockan:
04:49
Temp - Min:
1,7 °C
Klockan:
00:31
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
13:11
Lufttryck - Max:
995,9 hPa
Klockan:
09:27
Lufttryck - Max:
993,4 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
993,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
984,7 hPa
Klockan:
00:14


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:00
Sol upp: 09:14
Sol ned: 13:49
Skymning: 15:03
Dagsljus: 07:03 tim:min
Dag längd: 04:35 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 7s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:47
Månfas:
Last Quarter
Moon
Måne ned: 12:37


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

att vi skulle ha fått regält med snö om det inte regnat istället.


Jo jag har mindre ont men vänster axel och höft har jag ONT i.

Så här ser det ut där ute

 

Men nu tror jag det blir kaffe och något till. (vad har jag glömt ta upp den här gången?)

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards