jans

Direktlänk till inlägg 3 mars 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 3 mars 2018 09:47

Lördag den 3/3


Kylan har gett med sig   fast å andra sidan snöar det   


Men igår var det skapligt väder då vi tog en tur till stugan där vi fällde två björkar, långa smala så det var enkelt gjort och vi stal dem ett par meter från vägen i en slydunge.

Det skulle bli hållare som ska stå på bord uppe på STF Sylarnas fjällstation.

Nu ligger klossarna här inne och torkar lite försiktigt vid en kalluftsfläkt.

 

Sedan kommer den stora frågan och problemet, att få dem till Jämtland. Men det lutar åt postens hjälp men Anders vill att jag ska köra dit då han är där just nu. Men jag vet inte hur jag ska göra.


Hur som helst var det skönt i stugan och vi åt pizza ute på altanen. Bilder finns i gårdagens inlägg En skön stugdag...


När vi kört hem (och i Tavelsjö sken solen så fint) sågade jag upp björken och en sned skåra drack vi te och kaffe och även nu ute på altanen.


Det blev nån köttbit med kantarellsås och godsaker till middag och till den såg vi naturprogram från Netflix. Nu blev det polartrakterna med pingviner och isbjörnar. Men varför ska naturen vara så grym.

Varför kan de inte göra ett naturprogram utan en massa död och elände.

Därefter ett avsnitt från NRK och Team Bachstad där de kör i Indokina.

Kvällen var inte slut så vi gjorde kaffe och såg en film jag spelat in, Den andra kvinnan om en fru och gubbens två älskarinnor som hämnades på han. Småkul film. The Other Woman (2014) heter den i original.


Sedan sängen och ljudboken en stund men igår hade jag svårt att somna fast Gunnar värmde mig mellan benen.

Fast runt 2-3 någonting måste jag ha somnat och faktiskt vaknade jag inte av värk fast jag hade ont när jag lade mig.


Upp vid åtta som vanligt men mitt högra knä är mer svullet idag, på insidan av knät är det en valk från knäskålen och snett bakåt.

Kan det vara något som kallas korsband eller? Jag misstänker att det var något jag fick då jag gick till vårdcentralen i torsdags för jag hade det igår också men inte lika mycket.

Vägen dit var småhal och jag gick utan dubbarna. Skulle ha haft dem under skorna.


Men det ska väl ändå inte hindra mig från en promenad idag, hoppas jag fast det kanske inte blir den jag tänkt göra.

Skulle ha gått till Maria på Östermalm och dit är det 3 km och så hem igen men jag vet inte ens om hon är hemma.

Det kan bli en stund på promenadbandet här inne.


Inte så kallt idag. Just nu bara -3,8° men mulet och lätt snöfall, fast det blåser inte, ingen Fåk som de har på Öland och som boken jag läser handlar om. Nattfåk av Johan Teorin.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-03-03 10:15:09

Temperatur: -3,4 °C
Lufttryck: 1019,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -3,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 28,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,4 °C
Klockan:
10:11
Temp - Max:
4,6 °C
Klockan:
13:36
Temp - Min:
-7,1 °C
Klockan:
06:31
Temp - Min:
-18,3 °C
Klockan:
03:36
Lufttryck - Max:
1023,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1033,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1019,4 hPa
Klockan:
10:04
Lufttryck - Min:
1023,7 hPa
Klockan:
23:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:52
Sol upp: 06:40
Sol ned: 17:04
Skymning: 17:51
Dagsljus: 11:59 tim:min
Dag längd: 10:24 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 19:15
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:20


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut här hemma.

   





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards