jans

Direktlänk till inlägg 20 september 2018

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 20 september 2018 09:08

Torsdag den 20/9


Idag för månag år sedan, nja inte så många så hände något här hemma på toaletten.

Då föddes Maria här medan bröderna satt och såg på TV denna söndagmorgon.

Inger "skulle bara" gå och kissa men jag sa att det låter du bli av erfarenhet om det som hände den 20/8 åtta år tidigare.

Jo helt plötsligt ropade hon att nu kommer...

Hon lade sig på golvet och jag "plockade ut" vår dotter Maria.

Sa till barnen att de fått en lillasyster och så gick jag och ringde grannfrun Lena och berättade, hon kom på direkten för att se.

Jag gick ut och startade bilen för att få lite värme innan Inger lånade min badrock och tog Maria i famnen och gick ut till bilen så vi kunde köra upp till BB. Jag besparar er bilder från händelsen   


Så GRATTIS på födelsedagen Maria,

 

26 år har gått fort.


Men igår då, jo först kom tjejen med Schenkerbilen och lämnade av två kartonger med kattmat till Mirabell, jo det var hennes mat jag köpt en del av så det räcker ett tag men även Gunnar får av den goda tonfisken i gele. Oftast får han sladda det hon lämnar.

Han är inte lika kräsen och äter inte han upp får det stå ute till grannarnas katter. Fast jag tror att det är Gunnar som äter det också.


Jag åkte och handlade virke till vintertaket över husvagnen, hem med släpvagnen och upp till NetOnNet där jag köpte en Nexa, en adapter till kommande bildskärmen och så blev det en chipspåse som ska till stugan.

Kaffe hemma och så kom mitt SMS om att bildskärmen kommit, hämtade den och vinterdäcken till gräsklipparen     

Här hemma packade jag upp kattmaten och ställde undan den, öppnade skärmen och monterade på väggfästet, den är mycket tunnare än den gamla så jag kan inte ha grejor stående uppe på den.

MEN jag blev grymt besviken för jag fick inte alls den upplösning som skulle vara, 2560 x 1440 utan jag fick bara 1920 x 1080 och bilden var suddig.

Jag försökte med DVI kabel och HDMI men då blev den ännu sämre.

Försökte alla möjliga sätt och då jag har uttag både på moderbordet och separat grafikkort är det några anslutningar att kombinera med minta tre skärmar, den ena är ju min TV som har HDMI och kan användas som datorskärm.

Senare på kvällen hade jag kontakt med Erik på nätet och han guidade mig in i datorns innersta, BIOS-inställningarna

 

och olika sladdar och kontakter, till slut fick jag upp den högre upplösningen som val och jag fick äntligen bättre bild men jag behöver ändå en ny DVI-sladd som jag ska åka och köpa idag, ska ändå lämna igen den adapter jag köpte men inte behöver, DVI till HDMI.


Den vill fortfarande hoppa tillbaks till lägre upplösning men det kanske en ny slatt åtgärdar.


Det kom regn igår kväll, en ordentlig regnskur men kort.


Jag har sovit riktigt gott inatt och ½8 steg jag upp, frukost och sedan sitter jag här i röran, jag ska passa på att försöka rensa skrivbordet också när jag äntligen fick upp min lilla sidoskärm på sitt fästa och inte står på bordsstativet.

Ska bara skrova det här innan jag åker iväg och skaffar en sladd, sedan kanske det blir över till Anders och fixlar hans brytare till lyktstolparna.


Dagen är full med arbete och det blåser ute.

Just nu har jag ganska varmt med 15,1° men det blåser ordentligt, dock inte som i Norge igår där det tydligen var storm från havet.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-09-20 09:45:10

Temperatur: 15,8 °C
Lufttryck: 992,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 6,2 m/s från SSW,
i byarna 9,5 m/s
Kyleffekt: 14,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 3,3 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 200,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,9 °C
Klockan:
08:07
Temp - Max:
21,0 °C
Klockan:
16:24
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
01:17
Temp - Min:
6,6 °C
Klockan:
00:42
Lufttryck - Max:
999,8 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1003,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
992,0 hPa
Klockan:
09:08
Lufttryck - Min:
997,1 hPa
Klockan:
09:21


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:28
Sol upp: 06:16
Sol ned: 18:48
Skymning: 19:35
Dagsljus: 14:07 tim:min
Dag längd: 12:32 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:25
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nu kom solen fram men den lyste inte när jag tog bilderna av trädgården.

     


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards