jans

Direktlänk till inlägg 29 april 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 april 2019 08:11

Måndag den 29/4


Igår åkte jag till Biltema och handlade byggbeslag, bilchampo och en del annat hemmet behöver.

Men dom hållet på att bygga om, byta inredning sa en i personalen när jag frågade efter plåt, hittade ingen plåt så det projektet får vara vilande ett tag. Har funderingar på att bygga en liten låda på släpvagnen där jag kan ha några spännband liggande nära till hands.


Jag gick en promenad i solvärmen, fast det blåste lite kallt men inte så att jag frös.

 


Kom hem och sedan åkte jag och hämtade Inger på jobbet, vidare till Varmvattnet, Tavelsjö där jag lämnade henne och åkte vidare mot stugan.

På vägen mötte vi en liten pizzaräser så när dom tinat fram är det sommar.

 


 

Stannade och kollade på husvagnen som stått parkerad längst in i laggårn och där blir den nog kvar ett tag till för det är 3-4 vagnar framför min. Jag har ändå inte sommardäck på bilen så jag får dra vagnen.


 

I stugan bytte jag ett dörrhandtag till ett jag köpte tidigare och lite annat innan Inger ringde för hämtning vid 7-tiden.


Körde hem och Gunnar var kelsjuk/hungrig men inte kan han gå in och äta inte, nä han ska ha mat ute på altanen.

Själv satt jag mest med datorn och kollade älgar och annat.


Gick isäng och har sovit gott inatt.

Vaknade när Inger skulle till jobbet, låg kvar en liten stund innan det blev provtagning och vägning, det är ju måndag.

Fina värden idag med 5,5 mmol och vikten 78,0 kg

nåja vikten kunde ha fått vara några kg mindre.


Idag är det lite kallare men det ska bli varmare med topp vid 13-tiden men sedan ska det mulna på lite.

Jag måste ta mig an och göra en promenad igen fast ibland känns det bara så jobbigt.


I kväll ska jag skjutsa Inger till tåget då hon ska åka till Jönköping och barnbarnen Alex och Harry där hon ska vara till helgen.

Så jag och Gunnar får vara själva och jag har inte bestämt mig om vi ska åka till stugan eller vara hemma.


OKQ8 ringde och svarade på min mejlförfrågan där jag efterlyste mina sommardäck jag beställt. Jag visste att det var problem då den sort jag ville ha inte fanns inne och var restnoterade från leverantören.

Dom är fortfarande restade men skulle komma i slutet av veckan så jag väntar, kör ju ändå så lite och har dubbfritt på bilen men problemet är ju att jag inte får dra husvagnen, fast den står ju där den står.


Nu ger dig 4 älgar ut i vattnet och ska simma över älven.

 

Dom simmar fort och såja då var dom uppe i skogen på andra sidan.


Just nu har då jag +11,4° och solen skiner samt svag vind, nästan ingenting.


Nu är det fler älgar som ska ta simturen, 2, 3, dom står och funderar nere i vattnet vid stranden men den ligger i skugga så det syns dåligt. Nu simmar först och det är 6 st men den första vänte och sparkade till så de tre sista vände upp på land igen.

Tre simmar fort över.


Matinéfilm senare idag och det är 

Det stora äventyret

SVT1, Idag 15:00 - 16:35

7.2 IMDb, 1953, Äventyr, Sverige, 80min

Naturens kretslopp utspelar sig på en svensk bondgård. När en rävhona smyger in till bondens hönshus tvingas bonden försvara sitt boskap. Senare, måste bondens hund försvara boskapet, men när hunden lämnas kvar ensam blir han offer för ett lodjur. Bonden fångar en utter som hans son gör till husdjur men är våren kommer återvänder den till sin naturliga miljö.
 

Väderstationen visar i alla fall här hos mig Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-04-29 08:45:10

Temperatur: 15,6 °C
Lufttryck: 1020,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 46 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 15,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,0 mm
Året: 64,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,6 °C
Klockan:
08:44
Temp - Max:
12,2 °C
Klockan:
13:59
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
04:38
Temp - Min:
0,7 °C
Klockan:
23:52
Lufttryck - Max:
1022,3 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Max:
1024,9 hPa
Klockan:
11:12
Lufttryck - Min:
1019,6 hPa
Klockan:
07:12
Lufttryck - Min:
1020,7 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 03:17
Sol upp: 04:22
Sol ned: 20:53
Skymning: 21:59
Dagsljus: 18:42 tim:min
Dag längd: 16:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:44
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 12:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Och så här ser det ut i mina kameror där det inte är några älgar.

     


Fast det vore lite häftigt att gå något inspelat.

   







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards