jans

Alla inlägg den 4 januari 2020

Av Jan Sandström - 4 januari 2020 15:03

Finns det något som ersätter Flash idag, här på bloggen krävs det att man aktiverar det för att kunna få statistik och lägga upp bilder.

Ibland får jag en fråga då jag startar webbläsaren om att inaktivera det, men den frågan försvinner så fort att jag inte hinner kolla mer om det.


Vad händer nästa år när Flash försvinner?

Av Jan Sandström - 4 januari 2020 14:55

Det blev en längre promenad idag, bort till Östermalm och Maria där jag flyttade taklampan i köket.

Enkelt jobb då ny krok redan var fastsatt i taket så jag bara bytte sladdstumpen så den räckte.

Men dit hade jag vinden bakifrån men det blåste kallt.

 

Efter kaffe och en massa prat blev det hemgång då Maria skulle vara barnvakt, sånt får man akta sig för.


Det blåste ännu mer hem och motvind så hade jag inte haft dubbar under fötterna skulle jag ha blåst bort till Holmsund.
Kanske inte riktigt det men jag höll på att blåsa omkull vid järnvägstorget då det blåste som en vindtunnel mellan husen.

Så den vanliga kroken efter garagen och förbi Västerslätts Centrum men Stråvägen hade rak motvind så det kanske var ett felval av vägen.

  Nu Hemma och en mugg kaffe men jag tror jag ska inta soffan en stund.
Men 6,5 km känns skönt att jag har klarat av.


Av Jan Sandström - 4 januari 2020 09:38

Lördag den 4/1


Igår blev det en kort promenad till Preem där jag hämtade ett paket innehållande två små Dymoband som jag även förbetalt.
Kunde ha skickats i ett kuvert direkt i lådan men då hade jag väl inte fått min promenad i halkan.

 

Gick hem och vände papper i datorn medan jag drack kaffe.

Lite annat pyssel här hemma som en stund på soffan med Gunnar på magen.


Värmde burgare till middag som jag åt medan jag såg eller skummade igenom inspelat material på datorn.

Fastnade inte för något på TV förrän senare då det blev nån fantasyserie, uppfattade först inte att det var en serie utan trodde att det var en film, nu får jag se de kommadene 7 avsnitten av 

The Witcher 

Man kan ju inte säga att den är oblodig.   


Fick mess från Erik som är hos Anders, han vill bara retas med mig.

   

Och det lyckades han verkligen göra men snart blir det väl semlor här också.


Värmepumpen hade stannat två gånger till och jag mejlade ju Norrlands kyl...

  Nu kollar jag flera gånger per dag om den stannat eller fungerar.

Hon ringde upp och frågade en massa kompletterande saker innan hon ringde upp Daikin.

Sedan återkom hon med beskedet att det inte bara var jag som haft det problemet och att Daikin skulle skicka upp några delar som ska bytas ut.

Låter fint att man kanske vet vad som felas


Inger kom hem och senare blev det sängen där Gunnar redan låg och sov, utsträckt på min säng då.

Till att börja med sov jag halvdant men efter att jag öppnat fönstret sov jag gott, då gick även gunnar ut så jag fick plats i min säng.


Upp halv åtta men vi vaknade tidigare av något som levde om ute, som om någon rullade en plåttunna men det kan ha varit något från taket eller så blåste just en plåttunna omkring i vinden. Men inget jag såg och Gunnar kröp ihop och somnade igen.


Jag steg upp och duschade och sitter nu här.


Idag SKA det bli en promenad och jag har funderingar på åt vilket håll det blir. Men det får jag se om det blir.


Blidväder ute men vi har då inga skogsbränder som i Australien som har temperatur på runt +40° och folk dör.

Jag/vi har +1,0° här ute och det verkar bli klart väder men blåst.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-01-04 10:00:10

Temperatur: 1,9 °C
Lufttryck: 993,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 45 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från N,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: -2,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 0,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,1 °C
Klockan:
06:09
Temp - Max:
5,5 °C
Klockan:
11:32
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
01:50
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
19:39
Lufttryck - Max:
993,8 hPa
Klockan:
09:59
Lufttryck - Max:
998,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
983,2 hPa
Klockan:
04:26
Lufttryck - Min:
989,1 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:10
Sol upp: 09:23
Sol ned: 14:04
Skymning: 15:18
Dagsljus: 07:08 tim:min
Dag längd: 04:41 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 15s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:52
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


Så här ser det ut där ute.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards