jans

Alla inlägg den 3 januari 2021

Av Jan Sandström - 3 januari 2021 17:13

Klockan var efter tolv då det small till i huser och allt skakade.
Katten Lycka låg hos mig här i kontoret och hon satte sig upp och stirrade runt omkring.

Jag blev såklart fundersam om VAD VAR DET, kikade ut och så gick jag och kollade värmepumpen i garaget om den flugit i luften.
Men jag hittade inget här inne som kunnat orsaka det, inte mycket snö på taket men eljest lät det som om allt rasat ned, altantaken satt kvar och allt såg normalt ut.

Senare kollade jag tidningen VK.SE och där kom förklaringen, eller det var tydligen många som känt och hört smällen här i Umeå.
Ännu senare kom förklaringen.

Strax efter lunch (idag söndag den 3/1 2020) inträffade ett jordskalv ungefär vid Röbäck nio kilometer från Umeå. Skalvet uppmättes till 2,4 i magnitud och eftersom skalvet var ytligt så hördes och kändes det runt hela Umeå och utanför, så långt som ut till Holmsund som ligger ute vid kusten åt andra hållet från Umeå.


Senare när jag var med på söndagsmötet med Ingers syskon så hade flera märkt av det men inte som här.

Av Jan Sandström - 3 januari 2021 10:02

Nu har då Lycka fått något att titta på.

 

Av Jan Sandström - 3 januari 2021 08:57

Söndag den 3/1


Efter en vanlig lördagsmorgon, som i och för sig är som andra mornar så gick jag ut en sväng i kylan. Det var runt -10° ute men jag var välklädd så det gick bra.

 

Men det blev bara en kortare sväng och när jag kom hem blev det en filtallrik till lunch,


Sedan fastnade jag i stugstatistik hela eftermiddan.

Och det blev ett bra år i stugan men mycket tack vara Maria och Mona som nu bott där sedan den 11 december.

 


Luftvärmepumparna gör också sitt jobb med tanke på att vi nu har två stugor som värms upp och så har det gått en hel del el då vi varit där och maskinerna har dragit sitt.

 

2011 satte vi ju in första pumpen och det märktes men den gick ju sönder efter 5 år och blev allt sämre för varje år.
De nya Daikinpumparna satte vi eller Norrlands kyl och värmepumpar ju in hösten 2019 och jag kan verkligen rekommendera det företaget som ger en fantastisk service.


Till middag värmde jag lax, kokade ett halft broccolihuvud, ett par skivor kalvsylta och röbetssallad, till det en kall öl och så skulle jag se film.
Men hittade bara skräp som jag avbröt efter en stund men till slut blev det en "planetfilm" som jag såg.

Barb Wire (1996)

I alla fall ypperliga tjejer i den som Pamela Anderson, hon som var med bland de där badvakterna.
Fast hon är ändå ingen favorit hos mig.

Nåja det var en film som vick rulla och den finns nu på Netflix.


Det blev kväll och Inger kom hem, lite senare gick jag isäng och klockan hade passerat midnatt efter att jag rensat Lyckas toalett och gett båda katterna mat, fyllt på matskålarna.

En stund med ljudboken och sedan sov jag gott inatt.


Väcktes halv åtta men låg kvar en halvtimme, det var mörkt i huset men inte helsvart, bara Tellsus som inte startat lampor och när jag kollade värmepumpen gick den fortfarande på nattsänkning.

Vet inte vad som strulat men något var det så nu har jag lite att göra även idag.

Men jag har ju min medhjälpare.

 

Vad är det med katter   


Jag får se om det blir nån promenad idag, höger knä är inte helt med på noterna och promenadvilligt.

Småfåglarna där ute ska då i alla fall få mer mat i kylan för det är en kall klar vindstilla morgon.

Nu bara -9,6° utanför fönstret men det har varit några grader kallare men det skymtar blå himmel där uppe.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-03 09:30:09

Temperatur: -9,5 °C
Lufttryck: 1017,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -9,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 0,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,8 °C
Klockan:
00:35
Temp - Max:
-5,9 °C
Klockan:
18:21
Temp - Min:
-12,2 °C
Klockan:
06:55
Temp - Min:
-12,4 °C
Klockan:
09:08
Lufttryck - Max:
1018,0 hPa
Klockan:
08:42
Lufttryck - Max:
1015,1 hPa
Klockan:
23:42
Lufttryck - Min:
1014,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1006,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:11
Sol upp: 09:24
Sol ned: 14:04
Skymning: 15:17
Dagsljus: 07:06 tim:min
Dag längd: 04:40 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 11s more daylight tomorrow
Måne upp: 20:05
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser eller såg det ut.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards