jans

Alla inlägg den 27 januari 2021

Av Jan Sandström - 27 januari 2021 08:16

Onsdag den 27/1


Åsså räkningarna, suck.

Men igår hade jag ont i ryggen, i sidfläsket så att säga och det var inte ryggskott, snarare snöskott.

Muskelont alltså så varmt klädd och ta det lagom lugnt men röra på sig.


Efter telefonprat så blev det en promenad. Det blev Vallmovägen fram och så GC-vägen upp mot centrum men där hade traktorn av någon anledning stannat mitt mellan två gator så dom som gått tidigare har fått vända eller plumsa vidare i snön.

Nu var det en upptrampad stig jag försiktigt följde och kom fram till andra sidan.

 

In på ICA och köpte kaffe o C-vitamin som jag kom på att jag var utan men semlor såg jag inte till någonstans och när jag frågade så skulle dom få dem idag.

Passerade ju Ullas kondis så jag gick in och där låg det 3 st. på en bricka. Jag köpte två men 43:-/st är lite väl dyrt för en bulle, mandelmassakräm och grädde.

Dom fick stå i kylen för jag kunde ju få besök av någon snöskottare som skulle hjälpa mig.

Men inte det så jag tog spaden och drog av det värsta, en gång ut till gatan men så även runt huset till baksidan.

Det var ju bara lätt pudersnö och jag tog det lugnt.

Fåglarna fick mer mat och så in för kaffe och solen sken på muggen.

 


Då kom traktorn och plogade vägen igen.

 

Och inne i garaget står snöslungan trasig i väntan på delar som kanske kommer på fredag.


Senare blev det film och jag såg bara programmet före. "Tack gud jag är homo" som var sisådär.

Det blev senare soffan med ljudbok och katt innan jag masade mig upp. Det var kämpigt då jag blivit stel och hade ont men jag stålsatte mig under dagen så ingen Alvedon.


Inger kom hem och vi åt rester till middag, lite lax och kokt potatis medan vi såg Bonusfamiljen på Netflix.

Sedan kokade jag upp mjölk med kardemumma och en semla till mig, Inger tog bara en halv.

Men dom hade inte snålat på inkråm och grädde fast, 43:- är lite saftigt för något Inger kan slänga ihop hemma i köket.

Jag såg en gammal inspelning med Lilla Fridolf och när den var slut lite dator innan det blev tidigt isäng.


Somnade ganska tidigt, runt midnatt och har faktiskt sovit hela natten, vad jag då kommer ihåg.

Inger upp tidigt men jag låg till halv sju, morgonsysslor och idag blir det räkningar, skotta snö, programmera GPS eller se om det finns uppdateringar.

Nånting finns det då att göra men jag hoppas jag får snöslungan för eljest styr jag bara plogkanten åt sidan så länge för att få ut bilen och posten kan komma åt lådan, jag väntar ju även paket med små små glödlampor till en spirallampa vi har.


Inte lika fint väder idag med sol, nu -8,8° mulet och nästan vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-27 08:30:09

Temperatur: -9,4 °C
Lufttryck: 995,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -9,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,5 mm
Året: 10,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-3,7 °C
Klockan:
11:07
Temp - Min:
-9,9 °C
Klockan:
01:11
Temp - Min:
-14,2 °C
Klockan:
06:07
Lufttryck - Max:
997,6 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
998,3 hPa
Klockan:
22:07
Lufttryck - Min:
995,2 hPa
Klockan:
08:28
Lufttryck - Min:
991,7 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:33
Sol upp: 08:31
Sol ned: 15:13
Skymning: 16:12
Dagsljus: 08:39 tim:min
Dag längd: 06:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 4s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:37
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 08:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och bilder.

     

Såg att jag måste till stugan igen och dra bort plogkanten igen. Men det kan bli i helgen OM jag har någon slunga i ordning.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards