jans

Alla inlägg den 7 januari 2021

Av Jan Sandström - 7 januari 2021 09:12

Torsdag den 7/1


Igår bytte jag bildskärm på datorn, den mindre till höger bytte jag till den jag fick efter Anna.

Egentligen ingen skillnad förutom att den här startar direkt då jag slår på strömen på morgonen så jag behöver inte vänta i 5-10 sekunder och leta efter den lilla brytaren som sitter i underkant.

Den gamla tog jag till Anders men han kanske behöver ett av uttagen baktill så då byter jag tillbaks.


Eljest tuggade jag papper, förrförra årets papper gick till återvinning genom papperstuggen och så hade jag en stor bunt efter Peter o Anna som gick samma väg.

Det är papper som man inte vill ha liggande lite vind för våg även om risken att någon gräver i återvinningskontainern är försvinnande liten.
Då är anledningen större att vi använder pappersfliset till komposteringen vi har.

Det blev två säckar från solrosfrö fulla med pappersspill.

 

Förr hade vi ju en massa spån från kaninens bur och toalett.


Men mycket att tugga så jag fick mitt i allt skruva isär den och göra en större rengöring förutom att jag lade ut den i kylan lite nu och då för att den blev överhettad och stannade.


Lite annat pyssel och så kom Inger hem, då åkte vi ut till Anders i Stöcksjö, jag mätade lite på hans kontorsgäststuga och så försökte vi få in golvvärmetermostaten till Telldussystemet så att den skulle gå att styra med mobil eller dator.

Jag vet inte om vi lyckades, däremot lyckades Anders göra en god kycklinggryta och ris till, fast den var lite för HOT   för min smak.

En massa prat om lita av varje och renovering och ombyggnationer innan vi åkte hem till oss igen.

Satt vid datorn och sneglade på en film.

Cowboys & Aliens (2011)

Den är, annorlunda med rymdvarelser under "vilda västern" och en massa kända skådespelare.

En riktigt bra film men jag såg inte klart utan gick isäng med min ljudbok.

Hos Anders kollade jag värmepumparna i stugan och dom snurrade på som dom ska.

När jag låg i sängen gjorde jag en ny koll som jag brukar men nu hade pumpen i stora stugan stannat, igen.

Jag hade ju problem med det ifjol och det resulterade i att man bytte all elektronik i den men nu har den stannat tre gånger i vinter så jag får ta och prata med dem igen om det går att göra något åt den.

 


Det syns ju på temperaturen hur den bara rasar och att den inte förbrukar någon energi.


 


Jag har sovit gott och hade lite svårt att vakna i morse, var ganska trött men en dusch och frukost, jag vet inte om jag vaknade mer av det men sitter då här.  


Senare efter lunch ska jag iväg med bilen till Carstedts där dom ska göra en service och jag ska sätta mig och läsa under tiden. Det tar väl några timmar men skönt att jag inte som tidigare befövde lämna bilen kvällen innan och hämta sent innan dom stänger.

På Alberts tid, då han var "min" personliga mekaniker kom jag dig och vi hjälpes åt, eller ibland ville han ha en hjälpande hand att hålla i något, eljest satt jag mest och drack kaffe och/eller kikade på begagnade och nya bilar.

Det kommer jag väl kanske att göra nu också men det kan ju stå en dyrt, det är ju så jag fått för mig att byta bil.


Sedan åker jag nog förbi Norrlands Kyl och tar ett snack med dem och en kopp kaffe.

Fullt upp idag också och ute snöar det lätt, -3,9° och vindstilla

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-07 09:45:10

Temperatur: -4,1 °C
Lufttryck: 1013,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -4,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 0,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,9 °C
Klockan:
09:33
Temp - Max:
-4,2 °C
Klockan:
12:10
Temp - Min:
-6,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-9,1 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1017,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1022,1 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Min:
1013,1 hPa
Klockan:
09:34
Lufttryck - Min:
1017,4 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:07
Sol upp: 09:18
Sol ned: 14:13
Skymning: 15:24
Dagsljus: 07:17 tim:min
Dag längd: 04:55 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 59s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:01
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är bilderna.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards