jans

Alla inlägg den 25 januari 2021

Av Jan Sandström - 25 januari 2021 18:23

Kaffe och nu vitt vin och pepparkakor till en indisk film, Den vita tigern.

Av Jan Sandström - 25 januari 2021 13:45

Det blev dåligt med film från snöskottningen, bara när farmor Inger hoppade ned från altantaket.

När vi kom fram såg vi tre renar på vägen och dem syns just vid backspegeln på Eriks bil men även på några foton jag snabbtog men gick in då jag inte ville skrämma och stressa dem.


  Men nog är det snö så det räcker.


Snart börjar dessutom matinéfilmen som idag är 

Prästen som slog knockout

2.6 IMDb1943 • Sverige • 82 min

Idag 14:20 - 15:45 på SVT1
Björn Harring studerar teologi, men boxningstränaren Charlie råkar se när han skrämmer bort ett par busar genom skicklig boxning. Harring ska arbeta som hjälppräst i Norrland och vill bland annat bygga en ny ungdomsgård, men det är ingen som vill finansiera den. Charlie behöver en bra boxare och Harring ställer då anonymt upp för att få ihop pengar till sin verksamhet.
 
Och med fina gamla skådespelare.
Av Jan Sandström - 25 januari 2021 13:43

Såg den då jag åkte ut till Stöcksjö och filmad över Röbäcksdalen den 14/1


  Lägg märke till ljuspelaren av solljuset speglat i det jag tror är iskristaller.

Av Jan Sandström - 25 januari 2021 12:50

Fick ett trevligt mejl från BYGGmax.


Hej!

Nedanstående varor i din order kommer att skickas tidigare än beräknat. Varorna skickas från oss 2021-01-25.

Vi hoppas att detta inte ställer till det för dig och att du kommer att bli nöjd med ditt köp! 

Artikel

Vikt


 

Snöslunga Power Max HD 928 OAE Toro - 7039017

147,00 kg | 1 st

147,00 kg

Totalvikt: 147.00 kg


Passar mig perfekt för då hinner jag kanske få snöslungan innan vi åker på semester.

Av Jan Sandström - 25 januari 2021 09:04

Måndag den 25/1


Igår blev en skottardag.

Jag och Inger åkte iväg med Anders slunga på släpen och Erik o Maria i egen bil.


Jag ska göra i ordning några videosnuttar under dagen. Men det första vi gjorde var att ta några bilder

         


Erik förberedde för en uppstigning, han hade med sin lilla drönare för att fota från luften.

 


Odh det VAR snö överallt.

 


Erik drog ned från lillstugans verandatak med rakan och Inger o Maria tog itu med förrådet och utsikten.

 


Jag gick, drog och slet med snöslungan.

 


Fin hatt på battunnans kaminrör.

 


Fick tanka två gånger och så fick vi fint besök.

   


Tre renar gick omkring i byn men hölls sig mest på vägen och jag tycker verkligen synd om de här tre.

 


Efter många timmars slit, jag som skottat fin runt stugan och så klättrade de andra upp och rev ned högar hela tiden som jag fick kämpa för att få bort. Men till slut var det klart och efter kaffe åkte vi hem till stan igen.


Jag hade ont i kroppen men tog ändå ned slungan och körde av lite, eller försökte köra av det som revs ned här bak på altanen i förrgår, men det var nästan stenhårt så jag gav upp och lastade slungan för senare transport.


Inne väntade ett varmt bad, riktigt hett vatten och det var skönt även om jag inte låg i så länge, efter det varma mackor och så dricka en massa, vatten och lite Pepsi max eller vad den heter. Blandar 50/50 så blir det godare.


Senare såg vi ett avsnitt av Solsidan och efter det en Bondrulle, 

Octopussy (1983)

Vi hade tidigare pratat med Anders som haft en sagolik helg uppe i fjällvärden med 160 cm pudersnö och skidåkning men nu var han på väg hem och jag skulle möta upp han i Stöcksjö med slungan.

Det blev så att jag inte såg klart filmen, hade ju sett den tidigare, några gånger men kommer inte ihåg exakt hur det slutar men kan ju se slutet idag.

Hur som helst åkte jag till Anders vid halv 11 och hos han körde jag ned slungan men inte gick det att köra den snön.

Inte uppe vid vägen där jag tidigare körde fast i sursnön som nu frusit ihop men längre ned på tomten skulle det nog gå att slunga bort.

I alla fall lämnade jag slungan i Anders vård, det är ju hans maskin och jag åkte hem igen, parkerade släpen och gick in till sängen.


Alvedon och salva men har sovit halft eländigt inatt och det har även Inger gjort men det beror delvis på vaccinsprutan hon fick i fredags och snöskottningen.

Dom andra har också slitit hårt i stugan så jag är evigt tacksam.


I alla fall sovit av och till så har inte katter väckt mig är det värken.

Måndag idag och dagens mätning gav 

6,5 mmol och vikten 81,3 kg


Idag måste jag kika på min egen slunga som havererade förra veckan, måste ta reda på vilka delar som gått sönder och kan jag inte fixa det själv här hemma måste jag beställa ännu mer från Skog & Trädgård om jag inte kan få tag på här vid Granngården som nu säljer Ariens slungor.

Fast det lockar inte att sitta där på huk och skruva.


Ute är det -5,7° och skapligt fint väder men i kväll och natt ska det komma mer snö men inga större mängder.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-25 09:45:10

Temperatur: -5,7 °C
Lufttryck: 991,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -5,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,5 mm
Året: 10,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,7 °C
Klockan:
09:34
Temp - Max:
-7,6 °C
Klockan:
23:28
Temp - Min:
-7,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-10,0 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
992,2 hPa
Klockan:
02:18
Lufttryck - Max:
991,9 hPa
Klockan:
23:52
Lufttryck - Min:
991,1 hPa
Klockan:
09:24
Lufttryck - Min:
984,9 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:37
Sol upp: 08:37
Sol ned: 15:07
Skymning: 16:06
Dagsljus: 08:29 tim:min
Dag längd: 06:30 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 57s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:56
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 06:42


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så morgonbilder.

                   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards