jans

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2013

Mjölkbryggan 2

Av Jan Sandström - 24 augusti 2013 12:32

Sådärja.

Nu är den färdig förutom att jag kan finputsa vissa kanter på brädorna men det kan jag ta i stugan när den står på plats.

OM vi får den på plats utan lyftkran modell större.

För den blev tung och stabil, hade funderat i  början på att göra några snedstävor men det är knappast så att de behövs. Det ska mycket till innan den här blir ranglig.


Två brädor tillsågade de som ska tas ut för benen i.

Men innan dessa sätts fast har jag gjort en förstärkning i form av en kloss som brädans mittdel kan vila på.


 

Här visar jag de förlängda reglarna som ska bli trappsteget, det här är mitt orosmoment om Inger ska godkänna det att sitta på eller om det blev för lite djupt, för hägt, för lågt eller något annat som inte blev bra.

 

Gunnar kom då ock gav den godkänt, jättebra utsikt där uppifrån men här sitter han i Marias famn.

   

Första brädan på plats, eller de två första, den andra sidan syns inte men nu mätar jag ut hur mycket mellanrum det ska bli.

 

Här ovan visar jag en extra förstärkning i form at en lång skruv jag drog in från sidan så att inte den lilla ändbiten ska spricka, likaså förborrade jag de två hålen på änden.

 

Jag fick ändå lov att klyva en bräda, vete   hur jag mätat men det skiljde 21 mm på ena sidan och 27 på den andra ???

Spillremsan blev bra riktbräda för att dra i trallskruvarna mitt på.

 

Det blev brädan näst längst till höger som jag klyvde och sedan fräste jag kanterna runda som på virket i övrigt så det syns egentligen inte att den är lite smalare.

 

Men just när jag var fördig med att fräsa kanterna på trappstegsbrädorna gick kullagret loss från fräsen.

Så jag kunde inte fräsa ändarna på golvet och jag ides inte byta fräs för det.


Men klar, bara utsmyckningen som fattas

 

och nu är flaggan på plats.

   

Jag funderade på om jag skulle sätta dit två eller tre brädor upptil men det såg så klumpigt ut med tre.

 

Nu ska den bara till stugan och markplaneringen överlåter jag till experten på det området, Inger alltså.

Men jag får väl hjälpa till med det arbetet när det blir dags.


Nu ska jag bara få i mig lite mat och sedan drar jag till Skeppsvik.

Maria är hemma med katten och huset.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards