jans

Alla inlägg under februari 2015

Av Jan Sandström - 13 februari 2015 10:22

Fredag den 13:e februari.

Carnevalen i Rio börjar idag.


Så ha broddar under skorna om du ska ut i halkan   

Men vem tror på sådant idag, väldigt många gissar jag.


Skrev ett inlägg innan dagens godmorgon och det handlade om bokserien om Christian Grey och Anastasia Steele.

Jag kan verkligen rekommendera böckerna MEN läs alla tre, inte bara den första som fått uppmärksamhet på grund av att den innehåller sex. Fast är det så mycket sex i den? 

Visst är det lite      men det handler egentligen om ett tragiskt människoöde.



Igår var det en varm dag eller några grader över nollpunkten och jag körde igång slungan för att ta undan lite av det som rasat från taket.

Sedan försökte jag tina lite frusen jord och is vid dammen för att frilägga eldosan som jag misstänker att det trängt in vatten i.

Eljest gjorde jag inte så mycket mer än det vanliga, ingenting.

Erik kom förbi och hämtade bilen, det är väl slalomåkning.


Inatt har jag sovit skapligt gott, känner mig ganska utvilad men inte helt.

Borde försöka få tid för service på bilen men jag vet inte när jag kan få en passande tid, tror jag överlåter det till de som använder bilen.


Idag har jag inget inplanerat, jo jag borde börja se över styrningen till sandfinltret till baddunnan.

Men jag har ont i fingrarna så det kanske blir lite lugnare idag, som vanligt.

Anders kom just förbi och hämtade släpvagnen.

Det blev förresten inget husköp för han utan han drog sig ut och var aldrig med i någon budgivning.

Det är lite för långt från stan och så vill han ha bättre utsikt än vad det huset kunde erbjuda.

Men det kommer fler hus och kanske hittar han ett passande till bra pris.


Gunnar kom och kikade i dörren där jag stod och pratade och frös om fötterna, jag frös men det gjorde nog Gunnar också för han vände och hoppade upp i vardagsrumsfönstret igen.

Det är ju lite kallae idag, just nu -4,0° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2015-02-13 10:45:04

Temperatur: -1,4 °C
Lufttryck: 1001,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från NNE,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,3 mm
Året: 45,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,8 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
6,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-10,0 °C
Klockan:
02:07
Temp - Min:
-8,4 °C
Klockan:
23:41
Lufttryck - Max:
1003,3 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Max:
1003,3 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1001,5 hPa
Klockan:
10:39
Lufttryck - Min:
986,8 hPa
Klockan:
06:33


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:50
Sol upp: 07:41
Sol ned: 16:07
Skymning: 16:58
Dagsljus: 10:08 tim:min
Dag längd: 08:26 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:11
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 09:49

Det kanske kan bli lite sol idag som det var igår.

Så här ser det ut nust nu, och duvorna har kommit.

 


Nu är jag skitnödig så det blir toan före kaffet.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 13 februari 2015 10:11

Nu har filmen haft premiär och många har sett filmen.

Bildresultat för femtio nyanserBildresultat för femtio nyanserBildresultat för femtio nyanser

Men för att få helheten bör man ha läst hela serien, alltså alla tre böckerna, se nedan.
Att bara ha mottagit första delen ger en helt skev bild av historien om Grey och Anastasia.
Så jag rekommenderar er som sett eller läst första delen att läsa del två och tre för först då får man reda på vad berättelsen går ut på och det är inte BDSM utan en gripande människohistoria det handlar om.
Jag ska inte berätta mer man ta och läs de två sista delarna så förstår ni vad det handlar om.

Men den som tror att det ska bli massor av porr blir besviken.


Författaren E L James webbsida

  1. ^ [a b] Bokia - Femtio nyanser av honom : 50 nyanser av honom - James, E L (9789113047287)
  2. ^ [a b] Bokia - Femtio nyanser av mörker - James, E L (9789113047294)
  3. ^ [a b] Bokia - Femtio nyanser av frihet - James, E L (9789113047300)

Av Jan Sandström - 12 februari 2015 11:30

Eller Hur fungerar det? på Svenska som sänds på  TV10 och aldeles nyss om ånglok m.m
Brittisk dokumentärserie från 2008. Robert Llewellyn är på plats när Storbritannien bygger sitt första nya ånglok på över 40 år.


Ånglok gillar jag och det är väl en smak av förr i tiden men det är intressant.


Tänkte inte på att fota av TVn när de visade bygget men det gjorde jag när de senare körde ett gammalt lok.

                             

Det nybyggda ångloket har även inbyggd ny teknik för att kunna köras på moderna banor.


Ja ångloket kommer jag ihåg från min barndom då de gick över Änge nästan här där jag nu bor och man hörde hur de visslade med ångvisslan på väg in till stan eller om de skulle stanna här nere på slätten där det fanns en hållplats.

Av Jan Sandström - 12 februari 2015 11:11

Belysningen vid dammen och förrådet har slutat fungera, jordfelsbrytaren löser ut.

Nu tror jag att jag listat ut var felet sitter och det är här.

 

Inne i den gröna lådan finns elektronik från NEXA och lite annat som styr belysningen och fontänpumpen när den är i vattnet.

Vi grävde ju om eller upp den lilla bäckfåran och fyllde på med jord, det kanske beror på det att det blev för mycket jord runt lådan så det står vatten som frusit och jag gissar att det trängt in vatten i dosan.

Frågan är om jag ska vänta på våren eller ge mig ut med varmluftspistolen och tina upp så jag kan kolla hur det ser ut där inne.

Eller ska jag bara låta det få vara svart där ute och invänta naturlig vår innan vi kan åtgärda problemet.

Men den skulle ju vara helt tät den där lådan men kanske har isen sprängt så den spruckit någonstans.


Jag kanske ska vänta så att någon kunnig får göra om jobbet, någon kunnigare än den som gjorde det förra gången.

Av Jan Sandström - 12 februari 2015 10:54

Ponera att man bor på landet, det blir otroligt inne i stan.

Katten är chipmärkt och man har en modern kattlucka med chipscanner.

Allt är frid och fröjd tills ett locjur äter upp kisse med chipet.

Därefter beger sig vildkatten till huset och hittar luckan in och den öppnas och så har man ett lodjur i sängen när man vaknar.


Nu tror jag inte att det kan hända av flera orsaker, bl.a tror jag inte att en kattluckescanner skulle känna av ett chip i magen på ett lodjur. Sedan kommer det inte in genom luckan då det är för stort och så är det säkert så rädd för att gå in.


Nä vi får hoppas på att kisse klarar sig och istället tar sig en mus eller två, snabbmat är gott.

Av Jan Sandström - 12 februari 2015 10:42

Ni som firade jul här hemma.

Hittade någonting ni missade och jag tror det finns fler där ute.

   

Uppe i björken sitter en lapp som mor satte upp och ni skulle leta reda på en mörk julaftonskväll.


Ska vi enas om att nu får det räcka med dessa påhitt för vem ska klättra upp och ta ned skräpet?

Av Jan Sandström - 12 februari 2015 10:10

Torsdag den 12/2


Igår var det två veckor sedan Bosse "försvann"   

Men det går bättre för mig men visst saknar jag honom och det är tomt nere i hallen där alla fåglar, kanin och andra bott under så lång tid.

I övrigt gjorde jag inte mycket igår mer än satt och hade ONT i lederna.

Jo jag ringde till grannen mitt emot och tyckte hon skulle backa bilen en aning OM det skulle rasa från hennes garagetak, i så fall skulle det hamnat på motorhuven så hon flyttade den direkt.

Och jag fixade nya gästböcker till mina webbsidor, de jag haft på Passagen fungerade så dåligt efter att de tagit bort de gratis hemsidorna där.

Nu har jag allt på Riksnets servrar där vi har vårt Internet.


Men fast jag hade sådan värk igår kväll så har jag sovit riktigt gott men drogs med en orolig dröm, på gränsen till mardröm då jag vaknade vid 5-tiden.

Men somnade om och låg sedan och drog mig till åtta fast jag sov stundvis och Gunnar gjorde mig sällskap.


Nu har jag ätit frukost men även hunnit med en sväng ute med snödraken som Gunnar inte gillar.

Snöslungan är något han är rädd för och även om han sitter inne och jag kör ute så går han och gömmer sig.

Jag har kört undan lite av det som rasade från taket igår, på framsidan men även på altan här utanför mitt kontorsfönster och så lite runt dammen.

Körde ju bort vid julgranen för att ta bort belysningen men det glömde jag innan jag gick in   

Det kan jag göra senare, kanske ska ut och handla lite, behöver nytt batteri till bilen men det är ju en dag i morgon också.

Eljest har jag inte så mycket planerat idag, äta, kaffe och sova. Kanske lite TV om jag ids.


Vi har fortfarande ganska varmt och sov med öppet fönster inatt, Gunnar vägrar gå nära kattluckan, den är lika hemsk som snödraken.

Men just nu +3,6°

Väderstationens Aktuella värden:
2015-02-12 10:15:04

Temperatur: 5,1 °C
Lufttryck: 989,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 67 %
Vindstyrka: 4,7 m/s från WSW,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 1,6 °C
Inne hos oss. Temp: 18,7 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,3 mm
Året: 45,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
7,9 °C
Klockan:
10:07
Temp - Min:
2,9 °C
Klockan:
03:12
Temp - Min:
4,3 °C
Klockan:
05:57
Lufttryck - Max:
989,8 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
993,7 hPa
Klockan:
11:56
Lufttryck - Min:
986,8 hPa
Klockan:
06:33
Lufttryck - Min:
989,4 hPa
Klockan:
23:48


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:52
Sol upp: 07:44
Sol ned: 16:03
Skymning: 16:55
Dagsljus: 10:03 tim:min
Dag längd: 08:19 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:47
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 09:19

Så här ser det ut i trädgården.

På himlen ser det lite hoppfullt ut men bakom kameran åt sydost hänger mörka moln men de syns inte här.

 


Såg ett misstag uppe i en björk som jag ska skriva om lite senare.


Nu blir det i alla fall kaffe igen.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 11 februari 2015 20:14

Finns det någon reklam som är löjligare än den för tandkräm eller tandborstar.

Där de som borstar bara gnider lite runt runt på två framtänder.


Eljest jar jag ont i lederna, det har rasat från taket men det får ligga, smälter ändå bort innan midsommar.

Borde sätta på något på TV men vet inte om jag orkar dit.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards