jans

Alla inlägg under februari 2015

Av Jan Sandström - 15 februari 2015 09:12

Söndag den 15/2


Det blev/är en stressig morgon men mer om det längre ned.


Igår hjälåte jag en granne att ta bort toalettbelysning, följde med Anders ut och handlade men fick med lite till mig också.

K-Rauta hade billiga plastpallar att ha i duschen så en sådan köpte jag att ha foten på när jag tvättar den och filar med min mors gamla pimpsten, som fanns hemma redan när jag var barn.

Kommer ihåg att jag lekte att det var ett isberg i badet.


Inger hade timmar så kvällen var min med poppkorn, kaffe, katt och film.


Har sovit skapligt gott inatt även om Gunnar väckt mig någon gång men när det var nästan -18° är han inte så pigg på att springa ut.


Vaknade lungt och skönt, surfade lite på mobilen när telefonen ringde. Peter undrade om han kunde få hämtning på flyget 10:30 dit det var 2 timmar.

In i duschen medan Inger satte igång värmaren i bilen, sedan jag ut för att sätta in batteriladdaren, frukost och nu här.

Jag vet att det inte är något för en normal person men sådant här stressar mig i taket.

Klockan 11 kommer svåger med familj från Tavelsjö för att hämta och jag ska få min 60-årspresent.

Avfärd från Västerslätt ca 11.00, ca 12.00 fikapaus, ca 14.30 mat, ca 18.00  åter Västerslätt.

Det ska bli trevligt.

Erik kom med bilen igår kväll men moppen som stått ute har frusit ihop så den står i garaget för upptining och han ska meka med den.


Det var kallt i morse med -18,1 °C Klockan:07:25

Men det ska bli varmare idag och framöver

Meteogrammet: Umeå Kommun och det är jag tacksam över.

Gillar varken kyla eller snö eller vinter för den delen.

Nä sommar och skönt ska det vara så jag kan sitta ute på altan och höra fågelsång mär jag läser och har en stor mugg kaffe.

Runt +25° är lagom men gärna några grade över än nunder.


Just nu är det inte så utan -14,6° på altan så det är på uppåtgående.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-02-15 09:30:05

Temperatur: -13,3 °C
Lufttryck: 1026,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från N,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -13,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,3 mm
Året: 45,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-13,3 °C
Klockan:
09:29
Temp - Max:
1,9 °C
Klockan:
00:08
Temp - Min:
-18,1 °C
Klockan:
07:25
Temp - Min:
-14,3 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1026,8 hPa
Klockan:
08:54
Lufttryck - Max:
1021,0 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1020,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
997,8 hPa
Klockan:
02:29


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:44
Sol upp: 07:34
Sol ned: 16:13
Skymning: 17:04
Dagsljus: 10:20 tim:min
Dag längd: 08:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:16
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 11:32

Så här ser det ut

 

Solrosfröna jag slängde ut igår ligger kvar men nu kom två fåglar och började äta, det har varit för kallt för fåglarna för när det är så tror jag de hellre sitter uppburrade någonstans och lever på fettet de fått tidigare.

När det är kring noll eller några grader kallt är de som ivrigast på att äta frö och jordnötter.


Nu ska jag logga in på flyget och se hur Peters plan har det.

Jag kanske får den här dagen att fungera till slut.


Godmorgon

Av Jan Sandström - 14 februari 2015 14:48

Säg den dag som blir som man önskar.


Satt här i godan ro och sökte information om sköldpaddor när det ringde på dörren.

Det var grannen mitt emot som undrade om jag inte kunde hjälpa henne.

Hon skulle ta ned toalettskåpet för att tapetsera men då satt det en belysning i sladdar som hon inte vågade röra.

Det var enkelt att lossa dem och sätta på hattar på sladdstumparna så nu kan hon fixa väggen.

Men tidigare ägaren som renoverat så ordentligt hade tydligen inte åtgärdat elen utan hon retade sig på att när taklampan i vardagsrummet tändes tändes även lampan över matbordet i köket, likaså var det ingen ström till ett lamputtag i taket i hallen dit hon köpt en taklampa.

När jag var där ringde telefonen och Anders undrade om jag inte ville följa med till K-Rauta och köpa en byggcentral han behövde, mig behövde han för att lösa in mina rabattkoponger jag fått där.

Men skarvalsdd för 3-fas hittade vi inte där och inte på Granngården men jag fick mina jordnötter, betalade själv av Ingers pengar.

Så nu är jag hemma igen men åter till sköldpaddan.


Jag sökte efter Rysk stäppsköldpadda och bilder för att se om Stina är en sådan när jag hittade några bilder som såg ut som Stina.

 

Fjärde bilden på rad 2 och 3, sedan såg jag var bilderna kom ifrån   

sandstrom.vasterslatt.se = min sida så det var faktiskt Stina. Inte undra på att bilderna liknade henne då det var hon.

Men tydligen kan den arten se lite olika ut men det är nog en Ryska som Stina är.


Nu har jag fått kaffe, Inger är hemma på timmar och jag ska gå in till råttjägaren i soffan och ha det skönt en stund.

Av Jan Sandström - 14 februari 2015 10:58

Hittade en sida på nätet, ja var annars.   


Där sover dom fram till slutet av mars, och deras årscykel är sluten  står det.

 

Men det verkar variera stort beroende på var de kommer ifrån.

Såg att tidigare år har hon vaknat den här tiden, i fjol den 19/2.

Hur som helst måste jag göra i ordning hennes låda så att den är ren och fin när det är dags.

 

Substratet skall vara 50/50 jord och sandlådesand. (Det har hon.) Placera även ut rejält stora grästuvor där sköldpaddan kan gräva sig in under, vattna tuvan då och då, byt ut den när den vissnat. Ha så tjockt lager med substrat som möjligt, gärna 20 cm.....ryssarna gillar att gräva.

Så tjockt och stort  blir jobbigt och tungt, kanske i den nya lådan som vi planerar att bygga.

Men 10 cm kan det nog vara i hennes nuvarande låda.

 

Nä sköldpadda är inget jag vurmar för.

Då gillar jag de här bättre och bilderna är från den 8/11 2006 och det är kaninen Bosse i mitt knä med parakiten Hugo som sitter på Bosses rygg och putsar hans päls.

   

Bosse är borta men Hugo bor i gävle och mår aldeles utmärkt enligt hans nya husse.

 

Men det var en rolig tid med dem och jag får faktiskt en tår i ögat när jag ser bilderna.

 

Stinas låda var det som skulle göras i ordning, får inte fastna här med andra bilder.

 

 

Av Jan Sandström - 14 februari 2015 10:42

Nu måste jag ta och väcka Stina, hon har ju sovit väldigt länge. Faktiskt ända sedan i höstas någon gång.


Men hur gör jag, en kyss verkar inte så lovande och jag är ju ändå ingen prins så det skulle nog inte lyckas.

Tror ändå inte jag skulle vilja kyssa henne även om jag var en prins.

Stina är ju nämligen en sköldpadda och här är några bilder på henne.

 

Men jag måste fråga Tomas hur man gjorde för att få liv i henne, jag är lite osäker på det.

       



Av Jan Sandström - 14 februari 2015 09:48

Lördag den 14/2


Igår var det otursdagen men var det någon som drabbades, jo jag.

Satt i rumssoffan med Gunnar i knät när Erik kom hem och då hoppade katten upp med klorna i mitt ben.

Eljest hände någo inte så mycket annat.

Tillbringade dagen i lugn och ro här hemma och hade det trevligt och skönt.

Anders kom förbi och lånade släpen, Erik kom förbi och undrade om jag behövde låna bilen   , Peter ringde och ville ha skjuts klockan 7 nu i morse (skönt att bilen var bortlånad), Per från Gävle ringde och berättade hur Hugo hade det och det var bara fint, han verkade trivas bra nu efter två månader hos dem.

Men man förstår ju att det var en stor omställning för den lilla stackaren men nu är jag glad att han fick ett sådant fint hem.

Likaså har Nisse och Pelle fått det fint i flocken ute i Flurkmark, några mil norr om Umeå för er som inte vet.

Sedan började jag se en inspelad film igår kväll. "Stealth - det osynliga hotet - TV 6 - 2015-01-16" men filmen är 2:20 lång med reklam så jag stängde efter halva och gick isäng vid 11.

Inger gick också isäng men Gunnar var ute.

Straxt efter midnatt kom han stolt hem och lade upp en liten mus på fänsterbordet, tror han sa att Mirabell skulle få den men jag släppte inte in de båda.

Så Gunnar stack iväg med musen och kom lite senare hem utan, kanske sprang han hem till Anders och Mirabell med bytet eller så åt han upp den själv.

Men han kom in och lade sig mellan mina ben och jag stängde min ljudbok.

Just nu lyssnar jag på Femböckerna men på Engelska, syndade och tankade hem dem.


Vad är det man säger, Off topic eller?

Hörde nu på nyheterna att de ändrat i Astrid lindgrens böcker om Pippi Långstrump och att negerkung är ändrat till söderhavskung.

Inget fel i det tycker jag men har funderat på en annan sak.

"Negress" säger man ju om en mörkhyad kvinna, eller får man inte säga det?

Vad ska man i så fall säga istället? Blir det mörkhyad kvinna? Det låter så långt så finns det något kortare?


Jo jag lade mig att sova men fick inte sova länge innan Gunnar skulle ut och jaga fler möss.

Han kom hem igen och så ut igen och hem igen, en gång hem dyblöt, nästa gång vit av snö på ryggen så jag har inte fått sova långa stunder förutom efter 6 då jag stängde klockradion utan att ta min medicin, den tog jag 8 när andra ringningen kom, eller den ringer inte utan radion startar.

Hur som helst har jag inte mått bra sedan jag vaknade, är liksom matt i kroppen, ingen direkt energi och så har jag ont.

Men det verkar blåsa, nä inte så farligt säger datorn, Vindstyrka: 3,8 m/s från NNE, i byarna 5,1 m/s =Beaufort F3

Det är nordlig vind och blåser in i min fönsterventil.


Idag har jag ändå inget inplanerat fast jag borde ta mig till Granngården och köpa jordnötter för nu är det snart slut med det.

Kanske kan jag få Erik att komma förbi eller Anders men det är ju ingen katastrof om jag inte får tag på det.

Jag känner att jag inte orkar gå och bära hem påsarna, inte med mina nu onda knän.

Det är väl själva 17 att jag ska vara så skröpplig, gillar verkligen inte det. Det blir en stund på soffan med pläden, judboken och katten lite senare idag.


Vädret så. Det har snöat men jag vet inte om det regnat inatt eftersom Gunnar var så blöt när han kom hem.

Men just nu är det -2,7° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2015-02-14 10:15:04

Temperatur: -2,4 °C
Lufttryck: 1003,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 3,6 m/s från N,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -6,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,3 mm
Året: 45,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,9 °C
Klockan:
00:08
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
11:59
Temp - Min:
-2,5 °C
Klockan:
09:53
Temp - Min:
-10,0 °C
Klockan:
02:07
Lufttryck - Max:
1004,2 hPa
Klockan:
10:07
Lufttryck - Max:
1003,3 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Min:
997,8 hPa
Klockan:
02:29
Lufttryck - Min:
998,3 hPa
Klockan:
23:29


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:47
Sol upp: 07:38
Sol ned: 16:10
Skymning: 17:01
Dagsljus: 10:14 tim:min
Dag längd: 08:32 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:19
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 10:32

Så här ser det ut, det blev lite ljusare men är kanske förädiskt med snö på isen.

 

I går eftermiddag 16:04 såg det ut så här.

 

Klockan fyra, det märks att det är mycket ljusare nu.


Lite kaffe kanske och ett Godmorgon.

Av Jan Sandström - 14 februari 2015 00:17

Gunnar har kommit hem med en liten mus som han fångat och vill gärna ge den till Mirabell.

Men han får inte ta med sig den in.

Av Jan Sandström - 13 februari 2015 15:54

Skulle programmera datorn för att spela in Shetland i kväll 22:00 på SVT2.

Men tror ni att det sänds, ICKE. det är SPORT  istället som om det skulle vara mer sevärt.   

Det är nog jävligt med att det är delade avsnitt på en vecka men två veckors paus mitt i en film.   


Och jag som klagat på TV 4 som har en halvtimmes reklampaus mitt i kvällsfilmerna.

Av Jan Sandström - 13 februari 2015 13:11

Nummret var okänt så jag tänkte att det var en försäljare igen.

Men inte, det var Pär från Gävle som slog en signal och pratade om Hugo som de tog över.

Jag blev lite orolig när han först presenterade sig och jag änkte att nu har det hänt Hugo något

Han mår väldigt fint och är med dem i köket vid frukosten och pratar på, gnuggar huvudet mot kinden och naffsar i örat.

Jo jag saknar även lilla Hugo allt som oftast.


Sedan hann vi prata en massa om fåglar och djur och annat så min vänstra hnd hade domnat bort helt av att hålla i telefonluren.


Men roligt att få hära ifrån Hugo och hur han har det.

Nu måste jag ut och fylla på frön och jordnötter för jag har säkert nundra blåmesar och talgoxar här ute.

En hel svärm kan man säga, kajorna som var här för en stund sedan körde jag bort med en laserpekare.

Jag köpte en avståndsmätare på Jula för några år sedan men som mätare är den värdelös.

Däremot har den en superstark laserpekare som lyser hur långt som helst och kör man den på snön framför fåglarna så blir de rädda och sticker i flock. Jag vill inte lysa direkt på fåglarna för att inte skada deras ögon.




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards