jans

Alla inlägg under februari 2015

Av Jan Sandström - 5 februari 2015 14:05

Ullas kondis.

Av Jan Sandström - 5 februari 2015 13:06

Du kanske trodde att jag inte hade koll på när vi hade förlovningsdagen, men det visste jag helsäkert.

Så här såg vi ut den dagen och ursäkta släktingar för att ni får komma med, men vi dåg bara för lustiga ut.

     

Men det är ju några år sedan det hände.


Ännu längre sedan är det då jag träffade Inger, eller om det var hon som träffade mig.

Jag är inte helt säker på det men här hände det i slla fall, i den här logen eller garaget där det hölls logdans i Åkerbäck.

Man kör förbi Ersmark, svänger höger mot Storliden och i Bodbyd svänger man vänster och kör förbi den lilla byn Växtholm.

 

Nu är det inte mycket för välden där men då var det full rulle.

Och tänk det är i sommar 40 år sedan nämligen den 5 juni 1975 träffades vi.

Så i sommar blir det fest men den blir hemma eller i stugan.


Nu är lunchen klar så jag ska äta innen Anders kommer och hämtar mig.

Nudlar är gott, en miljard kineser kan inte ha fel   


Av Jan Sandström - 5 februari 2015 11:10

Torsdag den 5/2.


Hmmm det va något speciellt med det här datumet.   


Igår en dag här hemma som vanligt.


Va va det med idag   


Jag pysslade med ett och annat inne och ute, fyllde fågelautomaterna.

Eljest blev det dator, TV kaffe och ingenting.

Såg tredje delen av "Sagan om ringen" men det blev ett småkonstigt slut.


Sov gott efter att ha lyssnat lite på ljudboken och släppt ut/in Gunnar.


Jo idag har jag och Inger vår förlovningsdag, det skedde den 5/2 1977 så det blir 38 år idag, minns det som igår.

Grattis oss.


Vaknade men låg och drog mig ett tag innan jag duschade och sölade bort en lång tid vid frukostbordet och tidning med korsord.


I eftermiddag kommer Anders och vi ska ta en kaffe med semla någonstans innan vi åker och tittar på ett hus som är till salu.

I kväll lovade jag Gunnar att vi ska se på film och han får ligga i mitt knä.

Nu ligger han på sängen efter att ha varit ute några gånger.


Det är småkallt med -7,6° på altan och solen skiner, himlen är blå.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-02-05 11:15:05

Temperatur: -5,2 °C
Lufttryck: 1008,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från S,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -8,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 36,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,2 °C
Klockan:
11:14
Temp - Max:
-6,7 °C
Klockan:
13:16
Temp - Min:
-9,9 °C
Klockan:
08:11
Temp - Min:
-8,8 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1010,7 hPa
Klockan:
05:30
Lufttryck - Max:
1010,8 hPa
Klockan:
23:35
Lufttryck - Min:
1007,7 hPa
Klockan:
11:04
Lufttryck - Min:
998,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:12
Sol upp: 08:06
Sol ned: 15:41
Skymning: 16:35
Dagsljus: 09:23 tim:min
Dag längd: 07:35 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:14
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 07:45

och så här fint ser det ut att vara.

Det syns att solen står högre för den lyser längre ned på förrådsväggen nu.

 


Men visst var det fina hundar som dansade, de jag lade upp länkar till igår kväll.


Nä lite mer...


Godmorgon.



Av Jan Sandström - 4 februari 2015 22:20

På utub finns mycket kul.
Den här hittade jag för några år sedan.

 

Dancing Merengue Dog

Den här kom på facebook för en stund sedan.

 

OEC 2014 - Dogdance Freestyle - Sandra & Lizzy

 

Men nu går jag isäng, det är ändå för sent att börja träna Gunnar.

Av Jan Sandström - 4 februari 2015 12:59

Bra pris och nära naturen

Svensk Fastighetsförmedling.

Av Jan Sandström - 4 februari 2015 10:39

SVT 1, 14:45--16:30

9 till 5 eller Nine to Five (1980) som den heter på utrikiska.

www.imdb.com

 

Handling:
På det stora företaget arbetar tre sekreterare. Deras chef är en kjoljagande mansgris av stora mått. En dag är måttet rågat och de tre bestämmer sig för att ge sin chef en lektion i jämställdhet som han mycket sent ska glömma. Men innan de når sitt mål måste de kidnappa sin chef efter att först av misstag ha varit nära att förgifta honom genom att lägga råttgift i hans kaffe. Konstigt nog är det egentligen ingen som saknar chefen under de sex veckor han sitter fängslad. Hans tre sekreterare lyck...Mer

Regi: Colins Higgins.
I rollerna: Jane Fonda, Dolly Parton, Lily Tomlin, Dabney Coleman, Sterling Hayden, m.fl HD

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 4 februari 2015 10:08

Onsdag den 4/2


Nu har det gått en vecka utan min lilla kanin Bosse.

Gu vad jag saknar det lilla knytet som var så go och glad varje gång jag visade mig.


Igår en lugn dag här hemma där jag inte gjorde någonting förutom småolock, gjorde kaffe och så såg jag på TV då jag inte surfade runt på nätet.

Kollade upp kattluckor och lite annat.


Inatt sov jag gott och det gjorde även Gunnar förutom ett par gånger då han ville ut och kolla läget.


Nu har jag fått frukost och även gett fåglarna ute sin mat.

Har min lilla TV på här utmed och sett på gränsbevakarna i Australien och att folk verkligen är så dumma att de försöker smuggla.

Två tjejer togs med 5 kg knark vardera som slutade i 7,5 och 8 års fängelse för dem.
Nog kan man ha roligare framtid än de får men rätt åt dem och alla andra smugglare, det skulle bara vara ännu hårdare straff för "sådana där".


Eljest ska jag inte göra så mycket idag heller, se sista delen av "Sagan om ringen" men den är tydligen över 4 timmar.

Var tvungen att kolla upp och själva filmen slutar exakt på 4 timmar men då är det lite förtext ich inledning.

Blir kvällens nöje eller kanske rent utav i eftermiddag.

Ett problem är att det är mycket ljudeffekter i filmerna och då Gunnar ligger i fönstret eller hos mig så kan jag inte ha så högt ljud eller jag får ha ganska lågt ljud för han blir ibland rädd när monster morrar eller skriker så det är kanske ganska naturtrogna ljud av något slag. Eljest brukar han inte reagera på TV-ljudet.


Det har snöat och nyss vräkte det ned en kort stund, nu är det lite lätt snö som dalar ned men det har inte blivit mer än ett par cm. på marken så inget jag behöver köra igång snöslungan för.

Grannen mitt emot hade hem en traktor som tog bort den hårda plogkanten då där behöver jag inte skotta, hade jag ändå inte tänkt göra.

Kallt är det med -7,4° på altan och det är lätt mullet, alltså inte tungt hängande moln.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-02-04 10:30:05

Temperatur: -7,5 °C
Lufttryck: 1004,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från N,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: -12,0 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 28 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 36,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-7,5 °C
Klockan:
10:25
Temp - Max:
-8,8 °C
Klockan:
21:47
Temp - Min:
-8,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-10,5 °C
Klockan:
06:16
Lufttryck - Max:
1004,1 hPa
Klockan:
10:02
Lufttryck - Max:
998,9 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
998,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
985,5 hPa
Klockan:
00:10


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:14
Sol upp: 08:09
Sol ned: 15:37
Skymning: 16:32
Dagsljus: 09:18 tim:min
Dag längd: 07:28 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:59
Månfas:
Fullmåne
Moon
Måne ned: 07:30

och så ska jag ta en trädgårdsbild.

 


Snö och elände, då passar det fint med kaffe.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 3 februari 2015 16:33

Matinéfilmen är slut och det var inte så länge sedan den gick tror jag, men jag och Gunnar såg den ändå fast det blev en paus då jag gjorde i ordning lite kaffe.


Nu funderar jag på om jag ska göra nån mat eller sätta på "Sagan om ringen". eller lägga mig och ta en lur på soffan hos Gunnar.


Inger ringde från Hemavan och de har haft en fin dag med sol och -14° så det gänget kände sig trötta de också.

Men varför vara ute och flänga när man kan sitta inne och ändå bli trött.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards