jans

Direktlänk till inlägg 1 mars 2015

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 1 mars 2015 10:25

Söndag den 1/3


Kan man inte trimma almanackan så att det blir sommar fortare och så stannar man den när det är en fin dag.

Idag är det skitväder för det blåser och det är en tid innan vi kan sitta här och äta frukosten

 

men då kan det gå fortare till vi kan ta ett dopp i tunnan, bara det blir mer eller mindre risk för att det fryser

 

så kan man fylla den för det är ju reningsverket som är känsligast och kan fort frysa sönder men det behövs inte till att börja med.


Igår tog jag en dag här inne med brasan, kaffe, ljudboken och en høneblund.

Inger gick ut en lång promenad och pratade med grannar för jag fick reda på att Vattenfall tänker gräva ned högspänningsledningen hit och då funderar vi på om det är möjligt eller ekonomiskt att få dem att samtidigt lägga ned fiber hit till byn.

Jag släppte ut Gunnar man snabbt kom han och ville in för det kom en miljon kattätande monster rusande över ängarna rakt emot han. Fort gick det så jag hann inte ta något foto men det var en flock renar som samerna drev här förbi stugn.

Jag förstår att katten blev livrädd för senare satt han länge och bara tittade ut genom fönstret.


Sedan såg vi en film vi spelat in efter jul, handlade om en son och döende far. Inte speciellt bra utan lite för rörig med alla tillbakablickar.


Sov gott inatt fast Gunnar ville ut och in några gånger, vid 6 när jag tob medicinen gick han ut men höll sig uppe på altan så jag kunde inte lägga mig då kattklockan hela tiden ringde. Jo vi har en sådan här också.

Han var ute en kvart och sedn sov vi till ½10.


Idag ska vi över till närmsta grannen fika innan vi åker hem till stan med Gunnar och sedn ska vi till Vännäs fram och åter.


Det blåser grymt idag också, då var gårdagen finast med lite sol och lite blåst.

Jag som drog med verktyg för att montera vedklyven men det har fått vara.


Temperaturen är några tiondelar under noll och väderstationens Aktuella värden:
2015-03-01 10:30:05


 Men det här gäller inne i Umeå


Temperatur: 1,6 °C
Lufttryck: 985,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 7,3 m/s från S,
i byarna 9,5 m/s
Kyleffekt: -4,0 °C
Inne hos oss. Temp: 19,5 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.


Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 59,7 mm



Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,9 °C
Klockan:
01:37
Temp - Max:
2,0 °C
Klockan:
10:50
Temp - Min:
1,4 °C
Klockan:
00:26
Temp - Min:
0,8 °C
Klockan:
15:06
Lufttryck - Max:
987,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
996,0 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
984,8 hPa
Klockan:
09:43
Lufttryck - Min:
987,7 hPa
Klockan:
23:52


Dagens sol och måntider.


Gryning: 06:00
Sol upp: 06:48
Sol ned: 16:57
Skymning: 17:45
Dagsljus: 11:45 tim:min
Dag längd: 10:09 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:24
Månfas:
Växande gubbe
Moon

Måne ned: 04:49

 

Jag hinner med lite mer kaffe och en pinne i brasan (kaminen) och kanske en høneblund.

 

Godmorgon.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Av Jan Sandström - Fredag 12 april 07:57

Fredag den 12/4   För ett år sedan jobbade Inger sista passet den här fredagen, alltså den 14/4 2023. Sedan var hon pensionär och vi drog hit till stugan men riktiga flyttlasset gick först sista april.   Idag fyller barnens kusin Jonas Jons...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards