jans

Alla inlägg under mars 2015

Av Jan Sandström - 14 mars 2015 20:15

Jag skrev ett inlägg på min mobil i eftermiddag men det verkar inte ha kommit in.

Bilderna jag fotade tog jag naturligtvis bort från mobilen men nu scannade jag om dem.


Jag har alltså läst en "spännande" bok som jag räddade från Inger som tänkte skänka den till Myrorna.

Det är en gammal SF-bok, svensk och skriven av Sven Vernström.

 

Finns tryckeriet kvar måntro.

 

Men det jag undrar mest över är Vem är Bertil och Vem är hans mamma som gav bort den här boken på kanske Bertils födelsedag.

 

Hur mycket kan bertil ha fyllt? 8 till 12 år kanske.


Språket var inte så gammalt förutom en sak.

 

Lysämnesrör säger man väl inte idag när vi har LED. Lysrör kallas de än så länge innan de också försvinner från marknaden.


Boken var lagom underhållande men det märks att de inte visste så mycket om Mars dit de åkte på en vecka.


Av Jan Sandström - 14 mars 2015 17:34

Ett ungt par åkte på en romantisk vintersemester till Kebnekaise, där de skulle bo en tid i en gammeldags vedeldad stuga. Efter att de kommit fram gick mannen ut för att hugga ved. En stund senare kommer han tillbaka in och säger:
– Älskling, mina händer är kalla.

Eftersom han hade en snäll och välmenande fästmö sa hon:
– Lägg dem här mellan mina ben, så ska jag värma dem.

Det gjorde han, och händerna blev varma. Efter lunch går han åter ut och hugger ved och kommer tillbaka in och säger:
– Älskling, mina händer är kalla. Hon svarar honom åter:

– Lägg dem här mellan mina ben, så ska jag värma dem.

Det gör han, och händerna blir varma igen. Efter middag behöver han hugga mer ved, och när han kommer in igen så sager han klagande:
– Älskling, mina händer är kalla.

Hon tittar på honom och säger:
– För Guds skull gubben, fryser du aldrig om ÖRONEN?


Av Jan Sandström - 14 mars 2015 14:06

Det är nästan så att jag är lite rädd för alla duvorna.

Av Jan Sandström - 14 mars 2015 09:46

Lördag den 14/3


Nu har min flunsa brutit ut.

Inte alls på humör just nu men har sovit gott halvsittandes inatt, konstigt nog.

Vi var bjudna på middag hos Peter o Anna igår kväll men jag avstod, när inger skulle iväg så strtade inte bilen.

Jag måste nog bytta det där batteriet som varit dåligt hela vintern. Men med grannars hjälå så styrde vi upp bilen från gatan och jag kopplade in en batteriladdare.

Kanske tar jag mig OKQ8 och köper ett nytt battei idag eller om någon annan åker och gör det.

Jag vill bara gå till soffan med en bok just nu men har lite datorjobb att göra.


Fick larm och att en hårddisk på nasen är full, 3 Tb men när jag kollar finns det bara 1,7 Tb data så vad är det andra?

Gick igenom programvaran i den och det fanns något som hette CloudStation, ett eget moln jag kan ha.

Något sådant använder inte jag så jag avinstallerade det. Samt filerna det använder och nu försvann en massa och den verkar bra igen.

Konstigt att det inte syntes på någon filhanterare eller i WnDirStat, ett program Erik installerat åt mig.

Ett smart program som visar hur data ligger på en disk och vad som tar upp vad i ytrymme.

 

Det där Cloud verkade ha ställt till med mycket och tagit kraft ur datorn för nu kanske den går som den ska.

Det var någon uppdatering jag fick för ett tag sedan som skulle vara så bra.


Det är i alla fall fint väder ute, jo även inne för här är det varmt och skönt.

Men ute just nu är det +4,8°, blå himmel och sol.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-03-14 10:00:05

Temperatur: 10,3 °C
Lufttryck: 1029,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 59 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från NNW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 10,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 13,5 mm
Året: 73,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,3 °C
Klockan:
09:56
Temp - Max:
5,7 °C
Klockan:
12:43
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
05:56
Temp - Min:
-7,3 °C
Klockan:
04:31
Lufttryck - Max:
1030,0 hPa
Klockan:
09:47
Lufttryck - Max:
1027,5 hPa
Klockan:
11:23
Lufttryck - Min:
1026,7 hPa
Klockan:
00:51
Lufttryck - Min:
1025,7 hPa
Klockan:
00:32


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:16
Sol upp: 06:03
Sol ned: 17:36
Skymning: 18:23
Dagsljus: 13:07 tim:min
Dag längd: 11:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:06
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 09:18

Nä FireFox går fortfarande lika trögt som tidigare så det var inte molnfel.


Så här fint ser det i alla fall ut i trädgården.

Nordvind så det blir nog en stund ute på altanen idag.

 

Vintern har släppt sitt grepp och nu får det gärna tina bort det sista så det torkar upp.


Godmorgon från en grymt hes, skrovlig och slö person.



Av Jan Sandström - 13 mars 2015 15:23

Och Gunnar ligger mellan mina ben.

Idag är jag ganska förkyld så jag tror jag ska stänga ljudboken och sova en stund som Gunnar.

Av Jan Sandström - 13 mars 2015 08:43

 

Dennis slet lenge med å bevege seg fordi han var så overvektig. Livsstilsforandringen kom da han fikk en nye eier.

Foto: Brooke Burton, Ap

 

Artikel i VG

Overvektige Dennis ble lenge matet med pizza og burger av sin lite kostholdsbevisste eier. På et tidspunkt veide hans derfor over 25 kilo.

 

 

Hur kan man göda en hund sådär men förklaringen är väl att det är i USA.

Man kan bara gissa hur ägarna såg ut men kila iväg via länken och titta på videon om Dennis.

 

USA är dock inte värst utan det är vi här i Sverige.

Här fick man avlivnden för att den var för tjock.

Av Jan Sandström - 13 mars 2015 07:20

Fredag den 13/3   

En hemsk dag för den som är skrockfull.


Igår en dag med förkylning men lyckades ändå göra lite nytta.

Svetsade paltkitteln som det var ett litet hål på.

Jag hade något gammalt kit som man kunde svetsa aluminium med endast en gasolbrännare.

Och det verkade fungera men får väl se om det håller.

Allt beror på de små gropar som blir i aluminiumkastrullerna när man häller salt i kallt vatten innan uppkok.

Värmer man först vattnet och sedan häller i salt lär det inte stå några frätskador på kastrullen.


Lekte med min GPS och kartprogrammet där jag lade in punkter som kan vara intressant vid en semester.

Fick en uppdatering av kartan så nu finns nya bron i Sundsvall med.

Det är kul och intressant med kartprogram och Google maps men det tar tid och timmarna rusar iväg.

Ny säsong av strandhotellet började igår och det såg jag.


Gick isäng, somnade men blev väckt av en envis kattracka som vägrade gå ut genom luckan, han skulle ut genom ytterdörren och inte ens altandörren dög.

Lade mig men blev väckt igen när han skulle in.

Duktiga kisse lade ned en död mus på golvet och var så stolt när han visade mig den, jag lade mig och försökte låtsas som att han åt torrfoder när det knastrade.


Klockan 6 steg jag upp, en stund före Inger som nu åkt/cyklat till jobbet.


Det är dimma då temperaturen stiger, det var kallt i morse då det var nästan -7

F-n va datorn laggar, måste köra en scanning av det senare, Firefox går väldigt ostabilt och stannar tidvis av i 5-10 sekunder.

Just nu har jag -3,7°, aldeles nyss var det en grad kallare.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-03-13 07:30:05

Temperatur: -4,0 °C
Lufttryck: 1026,9 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från WNW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -4,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 13,5 mm
Året: 73,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,0 °C
Klockan:
07:29
Temp - Max:
8,4 °C
Klockan:
13:08
Temp - Min:
-7,3 °C
Klockan:
04:31
Temp - Min:
-6,8 °C
Klockan:
03:14
Lufttryck - Max:
1026,9 hPa
Klockan:
02:21
Lufttryck - Max:
1026,1 hPa
Klockan:
23:23
Lufttryck - Min:
1025,7 hPa
Klockan:
00:32
Lufttryck - Min:
1017,9 hPa
Klockan:
06:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:19
Sol upp: 06:06
Sol ned: 17:33
Skymning: 18:20
Dagsljus: 13:01 tim:min
Dag längd: 11:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:57
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 08:27

och så här ser det ut, eller såg ut.

 


Nu datorjobb.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 12 mars 2015 15:25

Gav nyss bort min gamla mobil till en vad jag hoppas behövandes tjej.

 

Den låg ändå bara här i lådan men när jag letade så hittade jag lådan den låg i och instruktionsböcker.


Jag saknar ändå den lilla smidiga och stryktåliga mobilen även om det var svårt att skriva på den lilla skärmen som inte rymde åäö.

Fick byta för att banken krävde modernare programmvara och den kunde inte uppdatera den.

Tror den har Android 2,04 eller något sådant och banken behövde någon tiondel modernare.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards