jans

Alla inlägg under mars 2015

Av Jan Sandström - 16 mars 2015 13:11

Tommas och Sara har ju flyttat till Jönköping och för att vara förberedd då vi tids nog ska åka ned til dem så

gick in på http://www.turistmal.se/ och sökte på sevärheter

Sök turistmål

Fritext: Tomt

Typ av turistmål: Alla kategorier
Län: Jönköping
Kommun: Jönköping
Målgrupp: Alla målgrupper

 

Och vad kommer upp på tredje plats om inte,

Akutmottagningen Länssjukhuset Ryhov

Sjukvård

Jönköping kommun i Jönköping län


Det verkar farligt att turista där nere.   

Av Jan Sandström - 16 mars 2015 12:22

Nja inte på det sättet även om det varit skönt men jag provade bilen och efter en stunds nötning så hackade den igång på ett par cylindrar innan den tände helt.


Lät precis som när de i filmer försöker starta ett gammalt flygplan och så kom en odör av obränt bränsle.

Nu får den stå och ladda batteriet igen så kan jag åka och köpa ett nytt när jag återfår krafterna.


Förkylningen tar orken ur kroppen för jag blev slutkörd av det här lilla.

Ska äta nudlar och sedan kanske jag tar en höneblund i soffan innan det blir film, det blåser lite för kallt för att sitta ute och ha det skönt. Har ingen plats helt i lä.

Av Jan Sandström - 16 mars 2015 11:37

För visst äger inte munken någonting, eller väldigt lite.


Skulle åka och köpa nytt bilbatteri och sedan två hyllplan för att göra i ordning för kattluckan.

Ja batteriet skulle inte vara till den utan bilen MEN.


Inte startade den   bilen, hackade och hostade men eljest inget liv i den.

Jag måste ha smittat den med flunsa tidigare.

Då den stått med batteriladdaren i sedan lång tid tillbaks så fanns det kraft att köra startmotonr men som jag sa, bara host och hack.


Så jag gick in och gjorde kaffe, kanske startar den i morgon eller så tar jag och kör med hojen och köper en ny bil.

Av Jan Sandström - 16 mars 2015 09:50

SVT 1, 14:45--16:25 På en bänk i en park (1960)

 

Handling:
Sam Persson är f.d restaurangmusiker och har vistats på mentalsjukhus i åtta år. Han blir utskriven och läser då i tidningarna om sin barndomsvän Stig Brender, som är ett stort teaternamn, chef för Kungsteatern. Stig repeterar ett skådespel som heter "Mr. Mord", på vars framgång teaterns framtid beror. Enligt Sams uppfattning bär Stig skulden till hans olyckor. Sam söker upp Stig sent på kvällen på teatern, när alla har gått hem och Stig ringt hem till sin hustru och sagt att han blir sen. Sam ...Mer
Regi och manus:
Hasse Ekman.
I roller:
Sigge Fürst, Bengt Ekerot, Lena Granhagen, Torsten Lilliecrona m.fl Textat sid. 199 4:3-format
 
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 16 mars 2015 09:24

Måndag den 16/3


Måndag, igen. Det va inte länge sedan jag skrev att det var måndag, veckorna rusar iväg och senaste veckan har varit småjobbig då jag dras med en flunsa och en småtrilskande dator.

Men vädret har varit mestadels fint.


Igår var det fint och jag satt ute i solvärmen och läste/sov.

Eller jag sov inte mer slöade i någon halvdvala för jag var trött hela dagen.

Först på kvällen vaknade jag till och orkade se en hel film.


Gick isäng och läste lite och nu stängde vi av kattklockan för Gunnar har börjat komma in genom kattluckan så kanske lär han sig använda den fullt ut.

Jag vet bara att jag släppte ut han en gång under natten och Inger gjorde de ingen gång.

Men det är jobbigt att sova halvsittande som jag gör när man är tjock i bröstet och huvudet.


Idag har jag snytit ut hjärnan så det kanske är på övergående, skulle bara fått upp det som sitter i bröstet.

Jag kan då bli förstådd när jag pratar och det är en fördel, tycker jag.

Det blev inget batteriköp igår menidag måste jag byta batteriet för Erik har bokat bilen i veckan, undrar när 17 det blir tid för service.

Det är i alla fall fint väder om än lite kallt, solen skiner från en blå himmel, vimpeln hänger ned men rör sig en aning ibland.

Just nu +0,7° på altan men nyss var det -0,4° så det går uppåt, som det brukar göra på våren.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-03-16 09:30:05

Temperatur: 2,8 °C
Lufttryck: 1035,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från SE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 1,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 13,5 mm
Året: 73,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,8 °C
Klockan:
09:27
Temp - Max:
11,2 °C
Klockan:
13:07
Temp - Min:
-6,5 °C
Klockan:
03:29
Temp - Min:
-6,9 °C
Klockan:
05:52
Lufttryck - Max:
1035,9 hPa
Klockan:
08:02
Lufttryck - Max:
1036,3 hPa
Klockan:
08:04
Lufttryck - Min:
1034,7 hPa
Klockan:
01:30
Lufttryck - Min:
1034,3 hPa
Klockan:
17:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:09
Sol upp: 05:56
Sol ned: 17:42
Skymning: 18:29
Dagsljus: 13:20 tim:min
Dag längd: 11:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:28
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 11:47

och en fin trädgårdsbild, snart står där blommkrukor och växthus på altanen.

 


Lite förmiddagskaffe och städplock i sovrummen så att det blir klart till Marias hemkomst, hon ska flytta hem igen men det är en rent ekonomisk grej för att spara pengar till hon ska åka utomlands och studera.

Vi drar nytta av henne då hon kan vattna blommorna och sköta om husdjuren, eller husdjuret för snart har vi bara Gunnar kvar.

Tomas sköldpadda Stina ska ju flytta söderut om en månad, eller tidigare, jag har inte all information ännu.


Nä kaffe var det.


Och så ett GODMORGON.

Av Jan Sandström - 15 mars 2015 18:22

Jag har varit så trött idag, men förkylningen hållet på att ge med sig.

Kanske därför jag varit trött, kroppen har jobbat hårt med att bli kvitt skiten.

Men nu är det snart som vanligt igen med ont i lederna.


Jag har suttit ute på södersidan och det var skönt i solvärmen där jag läste och sov om vartannat.

Gunnar var ute och gick sina rundor mellan gångerna han kom och sov på trallgolvet.


Upptäckte att duvor är ett jättebra farthinder, släng ut en näve frön på vägen så landar duvorna där och de sitter så länge att bilarna måste sakta ned regält.   


Nu tror jag att det blir film, frågan är bara vad jag ska hitta att sätta på.

Känner för en komedi eller kanske en western.

Av Jan Sandström - 15 mars 2015 10:10

Söndag den 15/3


Igår skulle ha varit Pi-dagen men det förutsätter en utländsk datumsättning med mm/dd/åå alltså 31415

Jag tycker inte alls det är vettigt för vi skriver ju åå/mm/dd = 150314

Vårt telefonnummer är ju Pi med 4 decimaler och jag kan även säga att nummret är = den tredje september kvart över två

09 03 14:15. DET är finurligt lekt med siffror.


Igår lyckades Gunnar gå in igenom kattluckan, han satt utanför altandörren och tittade in genom fönstret, vi har ju glas ända ned till golvet, men jag sa åt han att komma genom luckan och så uttade jag till den så han såg.

När Inger satt vit TVn och jag här så hörde vi att han plingade på halsbandet inne i hallen.

Så har inget spöke släppt in han tog han luckvägen.


Inatt har jag sovit riktigt dåligt, fullt flunsautbrott tror jag att jag hade, då jag sov så sov jag oroligt med drömmar.


Idag tror jag att livet återvänder, har snytit ut en massa och harklat upp slem och jag kan prata om än hest och med viss basröst.

Men jag kan då säga något men då har jag ingen här som lyssnar, om jag inte räknar katt och sköldpadda.


Så idag kanske jag skulle ta mig till OK och köpa nytt bilbatteri, den bör starta nu för jag har haft laddaren inkopplad sedan i förrgår kväll.

Eljest inget planerat mer än ta det lugnt, som vanligt.

Kanske går det att sitta ute men mest troligt inte då det är sydlig vind om än svag.

Just nu +3,8° på altan = marknivå och väderstationens Aktuella värden:
2015-03-15 10:15:05

Temperatur: 8,5 °C
Lufttryck: 1035,9 hPa och Steady
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från S,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 8,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,3 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 13,5 mm
Året: 73,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,6 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
14,5 °C
Klockan:
13:42
Temp - Min:
-6,9 °C
Klockan:
05:52
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
05:56
Lufttryck - Max:
1036,3 hPa
Klockan:
08:04
Lufttryck - Max:
1035,0 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1034,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1026,7 hPa
Klockan:
00:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:12
Sol upp: 05:59
Sol ned: 17:39
Skymning: 18:26
Dagsljus: 13:14 tim:min
Dag längd: 11:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:53
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 10:25

Så här fint ser det då ut i trädgården.

 


Nu ska jag kolla facebook och andra sidor.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 14 mars 2015 22:50

På femman, en megahaj som just sänkte ett av USAs hangarfartyg genom att hoppa upp på landningsbanan.  
Tidigare försökte den hoppa upp och ta ned ett jetplan som flög ovan molnen   


Filmen heter

Mega Shark vs Mecha Shark

22.00-23.45
 · En ny gigantisk haj dyker upp och terroriserar haven, men den amerikanska regeringen är nu förberedd med en jättelik mekanisk haj för att bekämpa hotet. Regi: Emile Edwin Smith. Amerikansk actionäventyrfilm från 2014. Åldersgräns: 15 år. Originaltitel: Mega Shark vs Mecha Shark.
 
 
Vi har sett Enkelstöten men har tydligen bara DVD 1 och fick inte se slutet   
Men nu går jag isäng, ids inte se hur de spränger den där hajen.
 
 
Gunnar satt helt plötsligt inne i hallen och ingen har släppt in han.
Alltså har han gått igenom kattluckan   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards