jans

Alla inlägg under mars 2015

Av Jan Sandström - 18 mars 2015 16:12

Tidigare satte jag kaffet i vrångstrupen som det kallas och började hosta.

Det kändes som om jag hostade upp blindtarmen  och tur att jag satt på kontorsstolen för det svartnade för ögonen en stund.

Typ en nundradels sekund eller så, tror jag, kommer inte ihåg så mycket.


Men nu är filmen slut och jag klarade mig ifrån att stänka ned hela tangentbordet och bildskärmen, kanske därför hostattacken blev som den blev när jag höll tillbaks allt.


Men visst är det konstigt att jag och Inger har denna tarm kvar men fyra av våra 5 barn har tagit bort den.

Vad säger en statistiker om det.

Av Jan Sandström - 18 mars 2015 14:13

Ja i och för sig har jag vetat om det en tid

men har inte fått berätta något förrän

Förrän vi fått en inbjudan.

  Vår son Tomas ska gifta sig med sin Sara  

 

Eller om det är tvärtom  

 

GRATTIS säger jag och det kommer mera.

Av Jan Sandström - 18 mars 2015 10:02

SVT 1, 14:35--16:30 Tootsie (1982)

http://www..imdb.com

 

Handling:
Michael Dorsey är skådespelare, sedan länge arbetslös -- inte på grund av bristande talang utan därför att han anses besvärlig och svår att samarbeta med. Till slut blir han smått desperat, och när han får veta att en kvinnlig huvudroll i en "tvålopera" på tv skall besättas, klär han sig i peruk och klänning, kallar sig Dorothy Michaels, provspelar -- och får rollen. Vecka efter vecka spelar han den kvinnliga administratören på ett sjukhus och gör det så bra att "hon" blir något av en tv-idol. D...Mer

Regi:
Sydney Pollack.
I rollerna:
Dustin Hoffman, Jessica Lange, Teri Garr, Geena Davis, Bill Murray m.fl HD

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 18 mars 2015 09:34

Onsdag den 18/3


Igår var jag skapligt pigg och gjorde en shopingrunda, nytt bilbatteri (mer om det nedan), beställde lampinsats till bilen, köpte hyllplan till kattluckan, hämtade en takstege jag fått av en granne. Och sedan var jag lutkörd.

Inger åkte och handlade , sedan till Peter och Anna för fika men då jag inte är helt kry ville jag inte åka till dem.

Att handla går bra bara man inte har kroppskontakt och flåsar folk i ansiktet. Man får hålla ett visst avstånd.


Inatt har jag sovit skapligt gott, Gunnar var envis och väkte mig en gång när han ville ut och det tog lite tid innan jag fick ut han genom luckn, som jag fick hålla upp. Men in går han själv så nu ska jag göra en mer permanent lösning på kattluckan i fönstret.

Nu sitter det bara en styroformskiva där men ska dit med två hyllplan på ut och insidan så det blir vitt och fint och skydd mot inbrott.

Idag plockar jag bort den då jag åker ut och det är lite besvärligt för det är ju då kisse kan behöv luckan.


Idag har jag inga andra plander mer än att Erik kommer förbi och hjälper mig att montera bilbatteriet.

Han hittade en instruktionsfilm på nätet som beskriver hur man får bort det gammla och in med nya.

Och så är det dags att ta ned takboxen för det är onödigt att den sitter kvar då han lånar bilen för att åka till skolan i Östersund.

Jag funderar mer och mer på att vi kanske skulle byta bil men frågan är till vad.

Carstedts har en lämplig C-max som jag kan tänka mig men eljest är jag inne på att hyra en bil.


Igår trilskades mitt trådlösa närverk och mobilen men såg att det varit grymt norrsken och kanske var det solstormen som spökade för mig.

Synd att jag inte var i stugan och fått ligga i badtunnan och se det.


Snart är det ju dags att fylla den igen   och det ser jag fram emot.

Tror jag ska sätta i batteriet i hojen och stara den för säsongen, kan behövas nu när Erik har bilen till söndag eller måndag.


Men det kan bli kallt att köra, just nu har jag +0,4° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2015-03-18 09:45:04

Temperatur: -1,0 °C
Lufttryck: 1023,7 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från SSE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -3,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 13,5 mm
Året: 73,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,0 °C
Klockan:
09:41
Temp - Max:
8,8 °C
Klockan:
12:31
Temp - Min:
-3,3 °C
Klockan:
06:09
Temp - Min:
-4,5 °C
Klockan:
05:56
Lufttryck - Max:
1026,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1034,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1023,5 hPa
Klockan:
09:26
Lufttryck - Min:
1026,8 hPa
Klockan:
23:31


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:02
Sol upp: 05:49
Sol ned: 17:47
Skymning: 18:35
Dagsljus: 13:33 tim:min
Dag längd: 11:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:14
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 14:54

Det är mulet idag men blåser inte, inte mycket i alla fall och så här ser det ut.

 


Nu till rutinerna, kaffe.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 17 mars 2015 14:13

Eller inte alls enligt mig.

 

Det var väl inte allt för många år sedan vi fick en ny busstation här i stan.

Sedan kom de på att tunneln under järnvägen till Haga på andra sidan var dålig så då byggde man en ny som även gick under Järnvägsallen så skulle man få bort gående och övergångsstället som bromsade upp trafiken med avgaser som följd.

Men när tunneln var klar med konstverk och allt så sätter man upp ett övergångsställe till bredvid det första med trafikljus så nu stoppas trafiken upp på två ställen.

Varför myggde man egentligen en dyr tunnel med konstattelje under väg och järnväg?

Nu ska de dessutom bygga en ny bussstation utmed järnvägsstationen.

Men det är ju klart att det kan ju bli en affärsgalleria i gamla busstationen för sådana har vi bara 78 st av i stan så det behövs säkert en till förutom att IKEA bygger stort ute på slätten.

Av Jan Sandström - 17 mars 2015 14:04

...vara så jävla komplicerat idag.


Förr i tiden var det minsan inget problem att byta ett batteri på en bil men idag.

Ja nu ska man först lyfta ut motorn tror jag.

 

Nu sysn det inte så väl på bilden men inte går det att lyfta ut det batteriet genom den smala springan för det står tydligen i en djup plastlåda också.

Nu har jag köpt ett nytt men får inte dit det och den här jävla datorn som laggar och håller på.

När jag skriver så stannar allt av och står still i 15 sekunder innan man kan skriva igen, likadant när man öppnar ett nytt fönster så tar det en evig tid innan det händer något.
Jag på dåligt humör, inte alls, jag är på ett   humör just nu.

Tror jag går och lägger mig hos Gunnar på sängen där han sover så gott.

Av Jan Sandström - 17 mars 2015 10:03

SVT 1, 15:10--16:30 Som folk är mest (1944)

Det här kanske blir en trevligare filmstund för jag känner inte igen att jag sett den tidigare.

 

 

Handling:
Inga jobbar på ett kontor och hennes fästman Kurre på ett lager. De vill gärna gifta sig, men till det räcker inte deras små inkomster. Och i varje fall Inga har små utsikter att få löneförhöjning. Hon har svårt att dra jämt med kontorschef Enander, en man som genom frisyr och mustaschform är nästan porträttlik Hitler. I dag är Inga försenad; det har hon varit förr. Kontrolluret hos vaktmästare Karlsson har passerat 8.30 Den pedantiske Enander, för vilket punktlighet är mer än en dygd, håll...Mer
Regi:
Hasse Ekman.
I rollerna:
Barbro Kollberg, Karl-Arne Holmsten, Stig Järrel, John Botvid, Tore Lindwall m.fl Textat sid. 199 4:3-format

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 17 mars 2015 09:36

Tisdag den 17/3


Och en dag närmare sommaren.


Igår skulle jag iväg och köpa bilbatteri men då startade inte bilen, den bara hackade till, hostade och så hände inget mer.

Jo ström fanns men den ville inte gå igång så jag gick in och gjorde kaffe.

Senare gick jag ut igen när batteriet fått återhämt sig lite och efter ett tag så gick den igång på ett par cylindrar för att till sist gå normalt med en odör av bränsle runt bilen.

Men då hade jag tappat orken på att åka och handla.


Såg halvdant på matinéfilmen som sänts för inte så länge sedan, tycker att de börjar sända repriser lite för ofta nu.

Surfade runt på Google maps och nere runt Jönköping, det finns fina ställen där nere.

Man kanske skulle säklja dyrt här och köpa sig något fint där nere men vi har en son där och 4 barn här uppe så vi blir nog kvar här ett tag till.

Såg film på kvällen, på TV gick en rolig film där fruarna gav männen en fri vecka från äktenskapet och grabbarna skulle minsan knulla runt som bara den.

Bara det att de kom aldrig så långt och när ett tillfälle yppade sig så kunde han inte.

Jag tror jag skulle ha det ligkadant fast inte så dråpligt som mordförsök och annat de råkade ut för.


En scen var för dråplig, han fick tag på en ung tjej och de gick till hotellrummet men hon fick ont i magen.

Där satt hon på badkarskanten och mådde illa och så nös hon.

Konstigt sa hon att det hjälåte att jag nös, men väggen bakom henne var nedstänkt med något brunt   

Man måste nästan se det för att riktigt förstå det roliga men killen tappade då lusten till något mer.


Jag är förkyld, snorar och hostar av och till men rösten har återvänt och jag är på bättringsvägen.


Såg på facebook att en person gav bort tegelpannor från ett hus lika gammalt som mitt och en takstege.

Jag hann nappa på erbjudandet då jag behöver utbytespannor och stegen ska jag bygga om till stugan.

Det fanns centralt och visst var det så, det är grannen som bygger takkupn jag visade bild på tidigare.

Ibland är världen liten, eller ofta är det det.

  Kan ju ta skottkärran och gå över men det blir nog bil och släpvagn med min kropp orkar jag inte annat.


Inatt kom Gunnar och ville ut men han vägrade gå igenom luckan, skulle ut på framsidan, undrar om han tror att det är två olika världar där ute.

Men han kommer då in självmant så vi har stängt av ringklockan vid sovrummet så jag får spva lite mer.

Klockan 6 kom han in och var blöt, hur han nu blivit det då det är kallt ute, eller var kallt.


Idag ska jag som jag sa hämta taktegel och stege. Åka och köpa batteriet och byta det och kanske köpa ett par hyllplan till kattluckefönstret när jag då har släpvagnen kopplad.


Just nu är det +1,7° på altan och sakta stigande, blå himmel med sol men det blåser en aning.

Väderstationens Aktuella värden:
2015-03-17 09:45:05

Temperatur: 4,5 °C
Lufttryck: 1031,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från S,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 4,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 13,5 mm
Året: 73,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,5 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
8,7 °C
Klockan:
13:51
Temp - Min:
-4,5 °C
Klockan:
05:56
Temp - Min:
-6,5 °C
Klockan:
03:29
Lufttryck - Max:
1034,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1035,9 hPa
Klockan:
08:02
Lufttryck - Min:
1031,3 hPa
Klockan:
09:20
Lufttryck - Min:
1034,1 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:05
Sol upp: 05:52
Sol ned: 17:45
Skymning: 18:32
Dagsljus: 13:27 tim:min
Dag längd: 11:53 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:54
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 13:18

Så här fint är det ute.

 

Jag kunde lika gärna kunnat ta bilden från igår   

 

Eller i förrgår.

 

Det är bara på snötäcket eller isen man ser skillnad och skuggan förståss.


Kaffe innan jag måste ut och handla.

Ja så matinéfilmsinlägget.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards