jans

Direktlänk till inlägg 2 april 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 2 april 2016 09:38

Lördag den 2/4


Grattis Emil som fyller 6 månader idag.


Blev du lurad igår, jag blev det inte. Tror jag i alla fall.


Eljest förflöt gårdagen lungt, Inger jobbade kväll och således hemma på förmiddan.

Jag fick se en för mig ovanlig fågel här ute på automaterna, det var dessutom två av samma sort. De var av arten Steglits.


Från gårdagens inlägg och från en fågelsida på nätet, kommer inte ihåg vilken.

Steglits Carduelis carduelis
14 cm. Fågelbordets färgprakt. Vit och beige undersida, beigebrun ovansida, vit kind, hjässan svart i en sträng neråt stupen. Rött ansikte med en svart ring runt näbben. Svart stjärt och vingar med en markant gul teckning. Näbben beige. Hane och hona är lika.
Även den uppträder i flockar under vinterhalvåret. Ses ofta söka föda bland tistlar där den äter frö. Ibland även gäst vid fågelbordet där den äter solros- och hampfrö.
Steglitsen finns endast i mellersta och södra delarna av landet, från Uppland och söderut.

Men den är alltså ganska ovanlig här i Umeå.

 


Men även Bofinken har kommit hit och idag sitter en större mängd av dem på marken och letar solrosfrön, det är en vacker fågel.

    Men även duvorna kan vara vackra med sitt skimrande i fjäderdräkten.


Efter en lite tidig middag straxt efter fem så klädde jag på mig, tog min mp3 och knatade iväg en sväng som visade sig bli nästan 4 km.

Jag gick genom I20 och över "grisknorren" (som jag kallar den) och förbi vårdventralen hem igen.

  Det fungerar förvånansvärt bra att promenera i samma lugna takt hela tiden fast jag känner av det i knäna efteråt, främst höger knä värker och det gör det ännu nu på morgonen efteråt.

 

Jag såg en film på Netflix och tog en macka och kaffe vid åttatiden, Tristan såg tydligen en fluga eller något i rumsfönstret för han fick fnatt och jag blev tvungen att rädda Ingers blomplantor som står och hänger där.

     


Inger kom hem och jag gick isäng.

Gårdagens journal över mat, blodsocker och motion ser ut så här.

DatumMorgonvikt kgGångtid, minuterLängd, meterTidBlodsocker mmol/LVar, Vad.
1/492,3  07:267,7 
Fredag   08:00 Frukost: Kaffe, frökuse med 2 tunna ostskivor och josblandning
    11:30 1½ dl havregrynsgröt, ½ dl mjölk, ingen sylt eller stöning
    14:00 Rågkuse och skinksiva
    15:078,6Clementin
    17:15 Middag, Kött och potatisgratäng, råkostsallad
  49395017:38 I20 och grisknorren.
    20:00 Kaffe, Rågkuse och skinksiva
    22:068,7 

Tiderna kan vara lite varierande och inte helt exakta förutom då jag testar blodsockret.


Jag gick isäng med ljudboken och fick Gunnar mellan benen.

Senare under natten ville han ut och in och jag vet inte hur många gånger det blev upp ur varma sängen för mig.

Jag ger mig den på att det är en sammansvärjning mot mig för att jag ska få motion.

Men jag tror att jag sovit ganska gott trotts omständigheterna med Gunnar och värken.

Tur att det finns Alvedon, Votaren och Tradolan samt en vetekudde men den kallnar allt för fort tycker jag.

Då är den elektriska värmedynan effektivare.


Idag är det lördag och jag ska väl ut en promenad igen, någon gång.

Blocsockret låg på 6,3 i morse men vikten blev en liten överraskning för nu är jag under 82 kg, 91,8 stannade vägen på   

Det är minus 2,7 kg sedan jag började men jag ser långsiktigt på det hela för då kanske det kan fortsätta så att jag inte går upp direkt igen.

Men nu måste jag ju ha en helt annan kosthållning, inte som den vintern jag fick tarmkatarren, då åt jag bara bananer en vecka och gick ned 7 kg men sedan var jag uppe lika fort igen i vikt.


Kanske blir det så att jag tigger fika någonstans idag och är det inte allt för långt bort kan jag ju ta en promenad.

Eller så blir det bilen och en promenad där borta.

Men det kan även bli kaffe här hemma och ute på altanen, det är skönt det med.

Vem vet, jag kanske får besök fast det är inte så troligt för det sker väldigt sällan.

Tomas är i Umeå nu men han skulle bo hos någon kompis första dagarna och det förstår jag, dels har vi ju katterna som han inte tål så bra.


Vädret är då fint just nu med sol från en inte helt klar himmel, faktiskt en hel del vita moln och Gulsparven på gräsmattan.

 

 


Just nu har jag +4,2° utanför fönstret, solsken och svaga vindar.


Missade ju att kopiera in det här   

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-04-02 10:30:10

Temperatur: 7,2 °C
Lufttryck: 1027,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från S,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 6,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 54,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,9 °C
Klockan:
09:46
Temp - Max:
11,0 °C
Klockan:
13:00
Temp - Min:
-5,9 °C
Klockan:
05:21
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1027,3 hPa
Klockan:
10:08
Lufttryck - Max:
1024,9 hPa
Klockan:
23:42
Lufttryck - Min:
1024,8 hPa
Klockan:
00:21
Lufttryck - Min:
1018,3 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:04
Sol upp: 05:53
Sol ned: 19:34
Skymning: 20:24
Dagsljus: 15:20 tim:min
Dag längd: 13:41 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:38
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:54

och så här ser det ut i trädgården

 

igår såg det ut såhär.

 

Den andra bilden jag visade var ifrån den 6/2 i år.


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards