jans

Direktlänk till inlägg 21 maj 2019

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 21 maj 2019 07:56

Tisdag den 21/5 och god kan den vara om man inte har pollenallergi.

 

Men det är bara att bita ihop och svälja piller på rad, det blir tre Aerius under dygnet, på ett ungefär.

Ändå har jag tagit en spruta med Depo-Medrol, den som inte ges ut längre men jag hade en kvar.

Tur var väl det för eljest hade jag aldrig stått på benen utan campat inne i kylrummet.

Det gjorde jag förr i tiden, då klädde jag på mig och satte mig inne i kylrummet där det håller runt +5° 

Nu överlever jag ju ändå med lite snuva, nysningar, kli i ögonen och huvudvärk men det går över, i september klarnar det igen.


Igår åkte jag och hämtade två nya fina däck till husvagnen men först skruvade jag bort det sämre efter att ha ställt vagnen på gatan.

Pallbock under för säkerhets skull och så till OKQ8 på Carlslid, nu visste han redan mitt bilnummer då jag kom in så jag har tydligen varit där några gånger.

Jag lämnade det gamla och blev lovad omläggning medan jag väntade, passade på att gå runt och betala allt i kassan.

Tog de nya däcken och körde till Biltema, konstigt att jag hittade dit för på väg upp märkte jag att jag glömt glasögonen hemma.

Jag hade bara solglasögon på huvudet så därför såg jag mötande regnummer lite dåligt eller inte på lika långt håll.

Nä det är inga problem längre utan jag ser faktiskt bättre idag än i ungdomen, 


På Biltema köpte jag ett miniväxthus, vit och gul sprayfärg och lite annat.

Färgerna skulle vara till bil och husvagn, husvagnsbackspeglarna blev neongula och ena husvagnsfälgen var lite halvdålig så den fick ny vit färg, iddes inte göra så mycket underarbeta utan drog bara av lite med ett slippapper.

Den blev då mycket bättre.


Jag kämpade med att få igång kylskåpet i vagnen men det verkade inte fungera, tände inte enligt instruktionsboken men hur som helst blev det ändå kallare inne i det under dagen jag var borta. Antar att jag måste ta ut det och rengöra brännaren m.m men det får bli ett senare jobb. Orkar och hinner inte innan vi ska iväg på en miniresa utan då kan vi klara oss på kylboxen i värsta fall, det har ju fungerat under alla tidigare resor.


Min GPS har ju jävlats och Garmin säger att den dött, dess beräknade livslängd har upphört så den får inga uppdateringar av kartorna och så har minnet nästan tagit slut.
Så jag åkte och investerade i en ny GPS, En Garmin DriveSmart 61 EU LMT-D från NetOnNet Art.nr: 244446

Senare här hemma blev jag lite besviken då alla POI bara fick en blå flagga och inte olika symboler som jag tidigare haft.

Sent igår kväll tror jag att jag löste problemet, jag måste tydligen lägga alla egna POI-s på ett minneskort och något sådant hade jag inte skaffat. Testade med ett litet från en annan GPS och då blev det som det skulle men mer hann jag inte prova.

Jag får fortsätta leka på med den men inga problem att uppdatera till senaste kartan men nu förstår jag ju varför jag inte fått någon uppdatering under hela fjolåret. Förresten har det varit problem tidigare för jag har fått minska kartan och plocka bort data då minnet inte räckt till för nya kartor.


Åkte även förbi Anders och klappade Lycka samtidigt som jag lämnade hjulet till släpvagnen.

Då jag kom hem var Erik här och lagade punka på cykeln och när han åkte så åkte jag med nylackad fälg och nya däck, fina backspeglar stugan med husvagnen så nu står den där och väntar på vår resa. När det nu blir av.


Jag var slutkörd men satt ändå ute under kvällen och skruvade ihop några sladdar, bytte kontakter på dem och så korsord medan jag slumrade en stund.

Gick in och bökade på med min nya GPS innan Inger kom hem och det blev senare sängen.

Varmt ute så öppet fönster och ingen katt i sängen. Jo han kom in och var lite kelsjuk en gång.

Eljest har jag sovit gott och före 7 var jag uppe igen.


Frukost inne medan jag skriver men ska snart ut och spola av altaner. så Inger kan olja in dem.

Får kanske lite tid med min GPS men det får eljest bli senare i kväll när jag är inne.

Promenad kanske och då biblioteket OM jag får boken som är beställd.


Matinéfilm blir det tidigt idag med

Domaren

SVT1, Idag 10:10 - 12:00

6.2 IMDb, 1960, Drama, Sverige, 112min

Den unge poeten Krister Langton återvänder hem efter en längre vistelse i Italien. Han upptäcker att han ställts på bar backe av sin förmyndare, som svindlat bort Kristers stora förmögenhet på ett juridiskt oantastligt sätt.

Men inget jag kommer att se, det var inte så länge sedan den sändes tycks jag minnas.


Eljest kan det bli en tur på hojen då vädret ska vara fint idag.

Just nu 17,9° i skuggan och solen skiner samt vindstilla så vimpeln hänger rakt ned.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-05-21 08:30:09

Temperatur: 19,0 °C
Lufttryck: 1011,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från N,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 19,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 25,8 mm
Året: 90,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,0 °C
Klockan:
08:29
Temp - Max:
24,2 °C
Klockan:
14:41
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
03:31
Temp - Min:
13,3 °C
Klockan:
03:26
Lufttryck - Max:
1011,8 hPa
Klockan:
06:44
Lufttryck - Max:
1012,9 hPa
Klockan:
00:28
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
01:38
Lufttryck - Min:
1009,6 hPa
Klockan:
19:27


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 00:32
Sol upp: 03:11
Sol ned: 22:03
Skymning: 00:39
Dagsljus: 00:07 tim:min
Dag längd: 18:52 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 7s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 04:42


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

     


och stugan där jag inte sett något mer än att jag gick förbi där igår kväll och så nån nattfjäril som startade inspelningen.

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 07:07

Lördag den 20/4 och en dag kvar   Igår skrev jag ut några sidor med QR-kod så att folk får lättare att betala när de besöker Överrädå Byaförenings aktiviteter. Ute flyttade jag alla 13 däck jag förvarar, funderar på nån ställning bakom förråd...

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards