jans

Direktlänk till inlägg 21 maj 2023

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 21 maj 2023 08:31

Söndag den 21/5


Igår var en fin varm dag och efter att ha gjort klart här i datorn och diskat och klappat katt och...

Så plockade jag fram mina MC-kläder för att göra eller kanske göra en tur till stan för jag hade inte kontakt med den eventuella köksbordsköparen


Men först tänkte jag tvätta av den lite damm så nyckeln i handen gick jag ut men först baxade jag undan släpvagnen så att jag skulle kunna köra runt och upp på gräsmattan.

MEN hojen var totalt död, inte ett liv i batteriet, nog har det ibland varit dåligt laddat då den stått men nu hade jag ju kört hit från stan för drygt en vecka sedan.

Så jag gick in igen och hämtade bilnyckeln och bar ut några saker jag skulle ha med till Emil.

Nu hade jag ett ärende till i stan och det var Biltema där jag nåste köpa nytt batteri, det här har hållit i två år men de kostar inte så mycket så, men batterier håller inte lika bra som förr då man i stort sett inte bytta i bilen eller tio år eller mer höll dem. Bara man såg till och fyllde på med vatten så snurrade de på.


In till stan gick det fint och ljudboken i lurarna, på vägen så ringde köparen och vi gjorde upp om att träffas hemma på Vallmovägen.
Han skulle hämta släpen i Röbäck och jag lämna saker till Emil och köpa batteriet så om en halvtimme skulle bli bra.

Mycket trafik och folk på Biltema men det gick fort att handla och så hem.

Det stod en stor släp där hemma, men det var Nicklas, grannen som skulle lasta skräpsäckar med ris och löv. Jag kom först hem alltså.


Lite senare kom han och inget snack om att han inte ville ha bordet men han fick pruta en hundring.

Vi bar ut det och upp på släpet och han körde iväg utan att surra fast det.  

En pratstund med grannarna innan jag kopplade bort routern, låste och åkte iväg upp till Ersboda igen.

Jag fick ju inte tid tidigare att tanka och handla, så snabbt in på apoteket och köpte en flaska, ögondroppar mot pollen.

Så nu kanske jag kan se igen.  


Nu körde jag vägen mot Flurkmark, alltså väg 364 och


Jo gott om vilt, i förrgår såg vi en när vi sjutsade hem Emil och Inger stannade i stan.

Hon satt förresten hela dagen igår på tåg ned till Jönköping och var lagom less när hon kom fram.


Här hemma i stugan blev jag mottagen av Gunnar som tyckte det var dags att jag kom.

Vi gjorde inte så mycket sedan, kaffe och boken ute på altanen och Gunnar fick en skinkskiva.

Sedan kolla min MC, fortfarande dött batteri fast laddaren satt i men den fick fortsätta ladda.

Jag tog nästa laddare och satte på det nyinköpta och så kolla av datornätet.

Kollade ledningen mellan stugorna och den var hel.

Grejade på med lillstugans router och så fungerade allt igen, jag vet inte vad jag gjorde mer än startade om och höll på, startade och stängde WiFi och så hade jag full kontakt.

Kan ju vara nått fel på rutern eller så sitter felet i mig.


Vattnade blommor och grejade på så smått.

Värmde kyckling och ris till middag och satt ute, Gunnar var nyfiken och ville smaka men han ville inte ha sallad.

När jag ätit klart och ställde ned tallriken kom han och slickade lite sås tills han såg benet, det snöt han och stack iväg så det ligger väl under altanen, men jag är glad över allt han äter så mager som han är. Men 16 år som han är så är han gammal och bra att han inte är överviktig.

Hur räknar man ut BMI på en katt, tar man med svansen eller inte på längden?


Lade ut förstärkaren på nätet och Marketplace.

       

Tänkte mig ett pris på 500:-

En idag lite äldre maskin men har fungerat utmärkt för mig och skulle fortsätta duga om jag inte fått ärva en lite bättre av mina barn som bytt upp sig ännu ett steg.
Men nog så enkel som den jag nu fått.
Inga högtalare då jag fortfarande använder dem och förstärkaren finns för tillfället på Rengård i Överrödå, Vindeln men kan tas med antingen till Umeå eller Vindeln om det skulle behövas.
Eljest vet jag inte så mycket om den men fjärr och instruktionsbok på Svenska följer med.

Jag gick in och det blev kaffe och film tills det blev tidig kväll, redan vid 22 gick jag isäng och läste, Gunnar var ute och jag såg inte till han.

Men under natten kom han in och lade sig på sängen, såg det då jag kissade vid 2-tiden.

Sedan sov vi tills 7 då det blev morgon.


 

Lite gostid i soffan och Gunnar fick en skinkskiva innan han gick ut.

Jag frukost här då jag gjorde i ordning älgvideon och nu blogga.

Sedan blir det nytt försök med hojen och byta batteriet.

Men idag ska jag hålla mig hemma och fortsätta i bilporten (carporten) och inne i förrådet.

Kanske får tid att börja laga plastbåten nu när jag fått hem slipen.


Alltid finns det något att göra men tänker ändå ta det lite lugnt.


Solen skiner och väderstationen visar 15,7° och 3,7 m/s från ESE / Sydostvind alltså och då har vi lite lä.


Morgonbilderna.

             

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 13 maj 07:48

Måndag   den 13/5   Igår hade vi en härlig försommardag med sol, värme och, en massa jobb ute. Även Alice var ute och när vi tog rast på altanen så kom hon, med en liten mus.         Men jag plockade i förrådet och carporten, svalan ha...

Av Jan Sandström - Söndag 12 maj 18:22

Alice hälsar och säger att den var så god och färskmat gillar hon, nu.       Men hon lyssnar inte på mig när jag sa att man inte ska leka med maten.     Men videoklippet får jag inte upp nu heller.Är det någon bloggare som lyckats lägg...

Av Jan Sandström - Söndag 12 maj 09:16

Söndag den 12/5   Vann rätt låt? Fanns det någon rätt låt? Jag har inget svar på någon av frågorna mer än att det mesta kändes som skit. Möjligen var Frankrike en hyfsad låt fast låtarna var det inte mycket fokus på utan mer skrik och skrän...

Av Jan Sandström - Lördag 11 maj 09:33

Lördag den 11/5   Nu har jag då rättat till några fel jag tidigare skrev. Igår så åkte vi snabbt in till Vindeln och först till Autoexperten eller Centrumrep i Vindeln. Egentligen stängt igår men jag fick komma in och prata, vi kom fram till ...

Av Jan Sandström - Fredag 10 maj 22:08

Vi hade ytterdörren på glänt idag när vi satt på altanen med vårt fika.Då smet Alice ut. Eller det var liksom meningen att hon skulle få komma ut i vårsolen och hon gjorde några försök ut och så in igen. Men till slut kom hon ut och upp i mitt knä ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards