jans

Alla inlägg den 26 maj 2023

Av Jan Sandström - 26 maj 2023 09:24

Fredag den 26/5


Idag är det 44 år sedan

 

Så GRATTIS till oss båda.


Jag får väl sätta upp en fasadflagga till här och du får sätta upp en nere i Jönköping.

För i år hissas ingen flagga på Västerslätt.


Igår åkte jag förresten till stan då jag skulle sälja en golvlampa och jag ställde ut den på altanen med en fasttejpad QR-kod.

 

Fick sedan mess att han ångrat sig så vill någon köpa den för 50:- så står den på altanen mot gatan, bara att hämta och göra upp affären.


Såg att Stina skulle ha blivit glad, det var Tomas sköldpadda och hon älskade maskrosblommor, då sprang hon snabbt och gluffs gluffs slukade hon dem hela.

 

Men vi måste ra dit med en gräsklippare och göra lite snyggare.


Installerade en gammal router så att det finns Internet i huset och så gick jag upp på vindan och kollade läget, fotade och klättrade ned igen, inga spår efter något läckage fast det kom ändå bara 6 mm regn efter att vi bytt takpannorna.

Allt så fint ut så då körde jag över till Anders på Ullas Kondis och drack kaffe och fick en godbit, morotskaka som tydligen var över sedan två dagar men god och ätbar.

 

T.o.m ställningen (till höger hitanför vita huset) med postlådor blåste omkull.


En kort pratstund med Anders och ägarinnan innan jag åkte till nästa son, Erik där jag fick hans NAS som skulle till stugan.

Vidare upp till Ersboda där jag köpte vattenutkast och ett par småsaker, glömde ändå kolla efter en liten fasadflagga.  

Hem till stugan igen och där blev det kaffe igen men inte ute för det blåste ganska ordentligt.


Nu tog jag itu med NAS-centralen här, jag har ju tre st. och det har varit ett ormbo med sladdat så nu stängde jag alla och buntade ihop sladdar så att det blev lite ordning.

 


Men då jag tog loss nätdelen till switchen så gick den sönder, bara att gå till förrådet och gräva i lådan och visst hade jag en som passade. Man ska inte kasta saker som kan komma till användning.

 


Jag fick ordning på oredan och startade, mess till Erik och Peter och de fick kontakt med sina och jag fick inte med min.

Så ut igen och felet var att jag glömt stoppa in min sladd, sedan fungerade det för mig också.

En extra fläkt i taket får luften att cirkulera nedåt.


Trött och less och full, av pollen blev det ärtsoppa till middag och TV.

En ny serie på Netflix, FUBAR med bl.a. 

En lagom underhållande serie och jag såg 3 avsnitt med paus mellan då jag gjorde upp eld i kaminen, kaffe, kliade katt.


Det blev sängen redan vit tio och då var jag helt slut men det blev ändå 4 sidor i boken innan jag släckte och somnade.

Men Gunnar har inte velat att jag skulle sova så en tass på näsan, ibland med en klo då jag tydligen inte vaknat direkt och så måste jag ägna mig åt han.

Värk har jag haft men det har gått fint att sova och halv åtta blev det morgon.


Sol och vindstilla så jag funderade på en dusch ute, men slog bort tanken då jag såg termometern på +6° och duschen är i skuggan mot norr. Där var det tydligen 5,6° men det kröp ned mot +1,8° på morgonen.


Idag blir det väl pyssel här och där, vet inte riktigt vad.

Kanske se hur jag får loss bakhjulen på traktorgräsklipparen för de håller inte luften, de tappar trycket på någon dag eller två så inget stort fel, kanske ventilen.

Svetsjobb har jag också att göra och så städa förstås.

Det kanske blir kaffe och boken ute på någon altan.

Min trilskande webbkamera har lagt av igen men den får vara så länge.


Solen skiner och nu 10,8° i skuggan mot norrväggen, tyvärr har det börjat blåsa.

Väderstationen visar 10,4° och 6,8 m/s västlig vind. Inte skönt ute och inget svetsjobb.


Morgonbilderna ser ut så här.

              

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards