jans

Alla inlägg den 25 maj 2023

Av Jan Sandström - 25 maj 2023 08:34

Torsdag den 25/5


Alla som gillar Douglas Adams vet väl vad det är för dag idag, förutom torsdag med ärtsoppa då.

Det är handdukens dag, Towel Day så "Don't panic" 


I alla fall så är det torsdag och igår var det onsdag, ganska logiskt om man tänker efter, men då får man tänka efter.

Igår gjorde jag inte mycket, fixade lite på hojen så jag fick igång klocka och termometer, det lade av när jag körde batteriet i botten.

Nu testar jag och låter den stå utan laddning ett par dagar så ser jag hur det håller spänningen, troligtvis håller det inte mycket.


Slipade ett plastbord, det vita runda som stått på frukostplatsen och inte längre var så vitt.

Hittade ingen bra bild men ett litet bord på pelare och tre fötter.

Skivan var grå och skrovlig men jag tänkte limma på en ny skiva så fram med slipen och det blev riktigt fint av att slipa bort beläggningen.

Men så leta fram tuben med superduperlkister, hittade den och slängde den.

Silikontuben gick samma väg men så hittade jag en som inte var helt genomhärdad utan jag fick ut silikon.

Så nu ligger skivan och skivan limmade med silikon mellan här ute på altanbordet.


Satt här ute med katten och det surrade plan i luften fram och åter åtåfram och tillbaks.

Skrev på WhatsApp om flyget i luften och Tomas svarade snabbt, han måste ha haft sin app uppe.

 


De övade tankning i luften så det var tankflygplanet och de som tankade som hördes även om de kanske inte körde rakt ovanför mig i svängarna.

Men det väntades regn och var inte riktigt skönt ute, dessutom pollen och vina värmepumpars app har börjat visa väder och pollenprognoser.


Inte så konstigt att jag känner av björkarna.

 


Så igår gick jag in och startade apparaten där jag såg matinéfilmen.

Slumrade en stund i soffan och Gunnar höll mig sällskap, då är det ruggigt kallt ute och skönt med en brasa i kaminen.


Middag på kyckling och nudlar, nu är den också slut, jag lyckas äta upp allt eftersom.

Mer film på kvällen och huvudet kändes tungt, inte av vin utan pollen.


Orkade inte sitta uppe längre så redan vid 22 gjorde jag kväll men låg och läste en stund då jag hör ljud från hallen.

 

Han smaskade på något gott och jag tyckte det såg ut som en mus, senare såg jag högen av fjädrar så han tog tydligen en fågel halv elva på kvällen/natten.


Sedan sov han gott på min säng och jag har sovit skapligt gott förutom att jag vaknade med värk vid 1-2-tiden.

Men somnade om och vaknade först halv åtta.


Gunnar ville ut men kom in för det var en lite ruggig morgon, ingen jag vill gå ut och duscha ute i.

Han kunde väl kissa m.m

Det blåser och knappt åtta grader var det och dessutom efter gårdagens regn även om det bara kom 5,1 mm här.


Idag ska jag ut och ränna igen men det får bli bilen.

Måste till Vindeln och vattna blommor och så ska jag leta fram lite grejor jag behöver här.

Så mycket som tydligen ligger på "fel" ställe.

Sedan direkt ned till stan igen, ska sälja en golvlampa och så hämta en NAS som Erik nu gjort i ordning.

Passar samtidigt på att köpa det där vattenutkastet som jag har men det passade inte som jag hoppats på.


Nu 9,8° i skuggan, väderstationen visar 9,7° och 6,1 m/s från syd och då blåser det bokstavligt talat rakt in här. Säkert inte så trevligt i Skeppsvik heller.

Uppdatering 09:18: 6,8 m/s från SSV


Morgonbilderna ser då fina ut men en bild säger inte allt.

              

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards