jans

Alla inlägg den 11 maj 2023

Av Jan Sandström - 11 maj 2023 08:01

Torsdag den 11/5


I förrgår hade vi en fullspäckad dag i 12 timmar så jag mådde därefter.

I går tog jag det lite lugnare så kroppen värkte och kändes stel som ett kvastskaft.

Men det gick ändå förvånansvärt bra, gick eller stapplade omkring här ute mellan förråden och stugorna, bar lite grejor men gick hellre två gånger än att jag bar tungt.

Fika blev det ute på altanen och det kändes varmt även om det blåste ganska ordentligt och en sydvind rakt in över åkrarna.

Men det syntes rent utav att snön tinade, hackade lite i en snödriva och ett par timmar senare var den helt förändrad.


Jag startade igång nya slipen jag köpte i förrgår och knivarna blev vassa men saxarna misslyckades jag tydligen med så där får jag bakläxa och göra om.

Svårt att få rätt vinkel och så måste jag dra åt skruvarna.


Men dagen gick och till slut stängde jag förrådsdörrarna och gick in.

Det blev middag som Inger slängde ihop av någonting och en sval öl var gott då törsten var stor.


Vi såg två korta program om Falu koppargruva, det är en hel serie men det fick räcka med de här och sedan om Klippiga bergerns djur.


Koll av vad som hänt i datorn innan det blev sängen.

Men webbkameran jag trodde jag börjat få ordning på misslyckades för nu är den lika låst som tidigare.

 


Kroppen gjorde inte lika ont men jag var trött och somnade, har sovit skapligt och fönstret på glänt men vaknat några gånger av värk.

Sov ändå till närmare sju då det fick bli morgon.


Ja nu är älgvandringen slut, inte älgarnas vandring utan TV-sändningen från den men jag ser på höjdpunkterna som sändes igår kväll och nu sliter björnen i kadavret. Fin soluppgång där det ligger tunn is på älven och så 7-8 älgar i skogen.

Fina bilder och skulle man inte kunna ha kameror permanent placerade på vissa ställen.

Jag tänkte att igår blåste det hård sydlig vind och Tavelsjöns is såg förrädisk ut, blev det inte islossning där igår?

Något man skulle kunna ha en webbkamera som gick att kolla på.


Nåja, idag ska Inger åka och tvätta kläder i Vindeln och jag får välja om jag ska stanna hemma eller följa med, och jag vet inte vad jag ska göra.

Det finns lite arbete att göra i lägenheten men det finns mer att göra här så kanske lugnast att åka   

Kan ju ta med min knähund och få igång arbetsplatsen där eller montera den där dimmern till lampan i hallen.


Men det ska bli fint och ännu varmare idag så inne i Vindeln med 

+19° ute eller ute här med bara +18°, svårt val. Fast inomhusjobb kan jag göra någon regnig dag.


I alla fall har jag nu 9.9° i skuggan och väderstationen visar 

Allmänt

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards