jans

Alla inlägg den 18 maj 2023

Av Jan Sandström - 18 maj 2023 08:11

Kristi himmelsfärdsdag den 18/5

Eller så säger man "flygardagen".


I alla fall så åkte vi till stan igår, först till Tavelsjö där vi lämnade en lastpall och tom vedsäck, veden ligger staplad här i stugan.

Sedan hem till Vallmovägen på Västerslätt där vi lämnade släpvagnen och jag gick bar in i huset för att kissa.

Det ekar tomt där nu och lite ledsamt är det.

Åkte över till Ullas Kondis där vi pratade lite med Anders och så kom chefen och tyckte att vi skulle väl dricka kaffe på café.

Så då blev det en te och en kaffe och varsin liten kaka, utan kostnad dessutom. Men hon kanske drar det på Anders lön.


Snabbt upp till Marieberg och jag tog ut väskorna och Inger gick över och hämtade Emil som slutade på skolan.

Till Biltema där vi köpte en sittkudde till Emil i bilen och så lite som skulle till stuga och lägenhet.

Mellanmål till Emil och lunch till oss, två kokta med bröd och jag fick kaffe o bulle som jag sparade.


Vidare till Rusta men de hade ju flyttat så en snabb sväng och till nya stället och där handlade vi mer, men dyrt att ha barnbarn och farfar med på en sådan affär.


Därefter direkt upp till Vindeln då vi hade med oss lite som skulle dit och där hämtade vi kläder, Inger tog sin lilla resväska då hon åker söderut i helgen.

Men nu åkte vi bara hit till Rengård och åt middag.

Sedan spelade Emil och farmor kort och jag läste tidningen på TV-datorn, reng och rusk ute så skönt med en brasa.


De andra gick till gäststugan då sängen här är full med grejor och så är det kul att sova där.

Jag satt här med Gunnar och vi såg eller började se en film men den var jobbig så det blev en tidig kväll även för mig.

Kelsjuk katt som inte lät mig sova, då fick jag en tass på nosen men till slut sov vi båda två.


Men vaknade och har haft några timmars orolig sömn där jag mest var vaken och oroade mig för någonting.

Värk hade jag också.

Men fick sova några timmar på morgonen och 7 steg jag upp.


För en stund sedan, straxt efter 8 kom de andra in och solen sken en stund.

Idag blir det jobb på huset nere i stan, ska se om det går att byta ut trasiga tegelpannor och med hjälp av barn och kanske någon granne.

Det skulle ju regna mycket inatt men det blev liksom inte så utan bara lite kom, 1,2 mm mot tidigare siat 10 mm.


Inger fick telefon från söderhamn, troligen Tomas, och barnbarnens (i Jönköpings) gammelmormor har just gått bort, men är man 98 år så är det inte så konstigt.

Den sköna är att Tomas och Sara just nu är där i Södehamn och tydligen hann träffa henne.

I somras när vi åkte med husvagnen svängde vi förbi där och det blev just på hennes födelsedag med kalas hemma på gården.

Så vi fick träffa henne då Solveig som hon heter.

Nu får du vila efter ett långt händelserikt liv.


Solen sken fram och åter men det ska klarna upp fast blåsa men 16-18° och sol kan det bli i Umeå.men 6-11 m/s från nordväst.


Nu 8:30 har jag 6.5° mot norr.

Väderstationen visar 6,6° och 3,7 m/s ostlig vind och mest mulet men korta stunder skiner solen.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

   


Jag får klättra upp och se vad det är på linsen.

     


Finare väder i Vindeln.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards