jans

Alla inlägg den 28 maj 2023

Av Jan Sandström - 28 maj 2023 08:31

Godsöndagsmorgon och Pingstdagen den 28/5


För 44 år sedan åkte vi färjan från Göteborg till Fredrikshamn och vår stora resa började.

Men igår var jag här ensam med katten i stugan, funderade på en MC-tur men det blåste och kändes kallt så jag lastade möbler på släpvagnen.

Ringde till Rödå Antik och fick komma halv elva, gjorde kaffe och så ringde Inger och pratade bort en lång stund.

Sedan körde jag sakta och försiktigt stugvägen för på släpvagnen hade jag

   + hurts, sängbord och kontorsstol.

Men det gick fint och jag lämnade allt utom en gammal hurts som fick följa med hem i bagaget.


Här värmde jag på kaffet jag inte hann dricka och så plockade jag fram svetsen, förstärkte mitt svetsbord, lagade askhinken och ett grillgaller.


Såg att det satt en duva här ute och den satt så länge och stilla att jag blev lite orolig, men sedan tog den sig iväg.

 


Lunch och så backade jag upp gräsklippartraktorn på ramperna, plockade fram lilla gräsklipparen och den startade också efter lite protester.

Fick loss ena bakhjulet och kikade på det, letade information i datorn om traktorklipparen för båda bakdäcken läcker luft och när hjulet låg på bordet och pumpat hällde jag lite vatten i kanten mellan däck och fälg, kanske kom det nån liten bubbla.

Men däcken är gamla och har lite sprickor så jag fick en idé.

Mejlade Lois i Tavelsjö, han är son till svågern P-G och sysslar med de här småtraktorerna på fritiden.

Frågade om han har möjlighet att slänga på nya däck för jag känner att det är kanske besvärligt för mig, men inte omöjligt.

Ev. kanske han har slangar i lager men jag har inte fått svar på den frågan.

 


Ett annat problem som uppstod är min högra höft har börjat trilskas, det skär till ibland som kniven eller blåslampan. Vet inte om det är höftleden men tror det är någon muskel som knyter sig för det är bara en kort stund så släpper det.

Eljest har jag full rörlighet i höftlederna. Men det blev en tidig kväll och jag bytte om till lite finare kläder då det var Pingstafton även om det bara var jag och Gunnar.

 


Tidigare tog jag fram pastagratäng jag fryst in så det blev middan. Allt medan jag såg  FUBAR  och jag såg klart hela serien, de sista avsnitten för det var bara 8 avsnitt.


Jag orkade inte värma upp badtunnan utan det blev bara brasa i kaminen och vi hade lite mysigt jag och Gunnar.

Gick isäng framåt elva och läste lite, Gunnar låg kvar på soffan och sov tungt.


Men under natten har jag fått en tass på näsan några gånger.

Drömde att åskan mullrade för det passerade ett regnväder på morgonen, men mobilappen visade inte någon åska så jag drömde nog det.


Lite drygt sju blev det morgon och söndag idag.

Det regnade 3 mm så lite blött ute och kallt.


Idag får jag se vad det blir gjort, kanske ger jag mig på att dela på däck och fälg men misslyckas jag står jag där för på tisdag är tanken att jag ska dra ned den och annat till stan för att vi ska ta hand om tomten vid huset så att det ser lite fint ut OM det kommer någon på visningen Helen ska hålla.

I alla fall ska jag först testa med såpvatten och se var det kan vara läckage, jag ska ha ventiler någonstans men jag letade igår utan att hitta dem.


Eljest tänker jag inte göra allt för mycket, sköta om blommorna är i alla fall ett måste.


Väderstationen visar 10,6° och 4,1 m/s från SSV

Det blåser alltså kallt här även idag.


Morgonbilderna ser ut så här.

         


Men det ser ut att kunna bli en fin dag.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards