jans

Alla inlägg den 19 maj 2023

Av Jan Sandström - 19 maj 2023 08:53

Fredag den 19/5


Igår jobbade jag lite här hemma och efter lunch åkte vi ned till stan = Umeå och huset på Västerslätt.

Jobb väntade där för nu skulle taket fixas och det skulle bytas tegelpannor, de som gick sönder i vårens isras

 



skulle bytas ut mot ett antal vi fick tag på tidigare.

     

Det var tur att vi tog så många som vi gjorde.


Emil följde med och när vi kom fram var Erik redan där.

Bort med presenningen som legat över som skydd.

 


Jag gick in och upp på vinden med starkt ficklampa och avsynade men ingenting i form av läckage syntes efter regnet som kom tidigare.
Men jag hittade lite småsaker som missats då vi plockade ned grejor.


Inger klättrade upp på taket och började byta, hon är lättast (förutom Emil då, men han är bara 7 år) och Erik o jag servade med nya gamla plattor och de gamla slängdes/släpptes ned på gräsmattan där Emil lade på skottkärran vi fick låna av en granne.

Att inte Erik också var uppe på taket är att han har problem med ett knä sedan en slalomolycka för nu ganska många år sedan.

Inget mer än en skada och kryckor en tid så ingen operation behövdes då. 


Anders som skulle komma blev försenad av en sen beställning av smörgåstårtor i special som han fick ordna där han jobbar på Ullas Kondis


Men det var verkligen tur att vi hade en massa tegelpannor för det behövdes, tyvärr räknade jag inte alla som byttes men vi fick inte många över och där ska Petter få några, grannen över gatan som även hjälpte till att bära från gatan in på gården.

För han for säkert 60-talet pannor men han beställde söderifrån men inte tillräckligt så nu kan han byta de sista på sitt hus och det blir en trave över till nya ägaren av vårt hus.


 

Inger på taket.


 

Anders och Inger på taket.


 

Inger fotad när hon skulle ta sidan mot gatan men där var det visst bara 4 trasiga att byta ut.


 

Högen med trasiga som växte.


 

Nu bytt och helt om än lite snett och vint på sina ställen så ska de ligga omlott och tätt, till nästa snöras men det dröjer hoppas jag.


Vi hann fika och äta mellan varven och Anders hade med sig en norsk tårta.

En prinsesstårta men med norska flaggan som marsipan ovanpå då det var yttende mai i förrgår och ingen ville köpa tårtan mer än Anders som bjöd på den, och den var god.

Vi tog med en till bit åt Emil och resterna gav vi Petters familj på andra sidan Vallmovägen. Och de blev glada för den.


Sedan var släpvagnen fullastad igen med sängmadrass, duschvägg i glas, julgransfot, stegar och lite annat.

Träläkten jag haft till presenningen och lit över tog Anders hand om och passar perfekt i hans kök och till undertaket han ska montera tids nog.


Vi åkte hit till Rengård och här lastade jag av släpen, tömde bilen, Emil körde omkring med Sverker, vår mjölkkärra och så blev det middag.


Jag var trött, Inger trött men tröttast var nog Emil som ändå tyckte det var roligt om än pirrigt att få vara en stund uppe på garagetaket.

Han och Inger gick till gäststugan där de sover men Inger kom in till mig en stund senare då jag nästan var på väg isäng.


Hade bara kontakt med en tjej som ville köpa köksbordet vi har i stan.

 

Efter lite messkontakt bytte vi mobilnummer och han ringde, vi ska höras av under lördagen och försöka få till en tid då de kan titta på bordet. Men mest troligt blir det affär.


Lite fika innan Inger gick ned och jag lade mig hos Gunnar och nu öppet fönster.

Lite läsning innan jag sov och i natt har jag sovit tungt och gott.


Vaknade och steg upp halv åtta, de andra kom vid åtta och idag blir det jobb här i stugan.

Det ska bli fint väder även idag så vi får kanske undan lite mer där ute och senare i eftermiddag åker vi ned till stan igen.

Emil ska hem och jag ska lämna Inger hemma hos Erik där hon ska sova i natt.

I morgon får hon skjuts till tåget då hon åker ned till Tomas med familj i Jönköping och ska vara där nån vecka, jag får väl se om hon kommer igen för hon har ingen returbiljett den här gången.


Så jag och Gunnar får sköta oss själva här och det ska nog gå bra det också.

Det blir jobb jobb jobb men även någon MC-tur kanske, om jag orkar.


Solen skiner och nu halv tio 12.8° i skuggan och väderstationen visar 13.8° och 4,1 m/s från sydväst = rakt in hit över åkrarna.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag och nu har jag ingen kamera hemma på Vallmovägen.

   

 

Ekorre i nederkant och att bilden var suddig var kåda på linsen, handsprit löser kåda och det gick fint att ta bort om än kladdigt.

 

 

Nu verkar den här ha något på linsen.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards