jans

Alla inlägg den 24 maj 2023

Av Jan Sandström - 24 maj 2023 14:08

Inte undra på att jag inte har lust att göra så mycket.

Av Jan Sandström - 24 maj 2023 13:25

Och inte undra på när jag kollade appen.

Av Jan Sandström - 24 maj 2023 08:35

Onsdag den 24/5


Igår gjorde jag många knop, eller km/h som vi mätar med här i landet på land.


En skön morgon där det blev dusch utomhus och sedan torka en stund i morgonsolen på trappan till altanen.

Frukost, tidning och blogga men det blev inne, sedan spola av hojen efter koll att den faktiskt startade med gamla batteriet men jag packade med det nyinköpta och verktyg för att kunna byta ifall det blev problem.


Lyckades köra grusvägen men där det var skugga såg jag inte slukhålet jag dunsade ned i, trodde det skulle gå åt   men det gick bra, small bara ordentligt när framhjulet åkte ned.

Efter 363:an just söder om Rödånäs och bron över ån stod en älg alldeles i dikeskanten.


Jag tog alltså min MC till stan och huset. Kollade postlådan och kopplade in en gammal router men gav mig inte tid att kolla om den funkar mot nätet, den satt som nummer 2 i nätverket där hemma tidigare men togs bort för en tid sedan.

Ringde väninnan Maria men hörde ingenting, hon ringde upp och jag svarade men hörde ingenting så jag fick ta av mig hjälmen och prata som vanligt och det fungerade, jodå hon var hemma i stugan och ensam så jag fick komma.

Åkte upp till Ersboda där jag tankade och så Biltema där det blev några gummipackningar till slangkopplingarna här i stugan.

Sedan E4 mot Sävar där jag svängde av ut mot havet och Skeppsvik.

 

  

Ett par timmars prat med kaffe och solsken men sydlig vind så vi fick sitta i lä bakom förrådet.


Sedan krångla på sig alla kläder igen och gränsla hojen för att köra hem till stugan igen men det blev via stan och inte som jag först tänkt Robertsfors, Botsmark, Vindeln och hem. Klockan var närmare fyra och trafiken tätnade.

Men kom hem till en kelsjuk längtansfull kisse.


Värmde middag och sedan letade jag och hittade delarna till vattenutkastet jag har, men efter koll så är det för kort att monteras i gäststugan så jag får köpa ett nytt, det här satt ju hemma i huset innan vi isolerade på och bytte fasad på det 1991.

Man ska aldrig kasta något för det kan användas någon annanstans.


Jag har ju haft en webbkamera som lagt av men fick en ingivelse och det fungerade faktiskt, har tryckt på resetknappen ett otal gånger och olika kombinationer av koder utan att den kommit loss ur läget där två dioder bara lyser eller inte lyser.

Den hade låst sig i installationsläget så det jag behövde göra var att starta kameraappen och välja "lägg till kamera" och då hoppade den igång direkt och började eller fortsatte installeras.

 

Men jag vet inte hur eller varför det blir dessa svarta fält på just den här kameran. Eller hur jag får bort dem.

Nu får jag i alla fall bild och den ska sättas upp någonstans, kanske byter ut den jag satte upp för att visa husvagnen då jag ska backa in för det är en bättre kamera än den här.


Kaffe och film

Afrikas drottning

eller Original title: The African Queen

med  och 


Gick isäng och då fick jag mess från Inger som undrade om vi här uppe fortfarande hade ljust ute.

 

Och självklart var det så men inte så ljust då det var mulet men klockan var 23:00 och då släckte jag lampan och hade Gunnar utmed mig.


Vaknade vid 2 och hade värk fast jag tagit alvedon och smort mig, att Gunnar då ville kela var inte så lätt men det gick och nån timme senare sov jag nog igen.


Vaknade och steg upp klockan 7, då var Inger redan uppe och tog bussen 07:07:03

Fick mejl med busskvitto från Jönköpings Länstrafik, varför jag fick mejlat? Förmodligen har Inger skrivit in min e-adress där nere.

Tror hon åkte med barnbarn till förskolan, hon nämnde något om det igår kväll.


Idag ska jag inte åka någonstans och den planen ska inte spräckas.

Vad jag ska göra vet jag inte för ute blåser det kallt, det måste det för Gunnar kom in och lade sig bland alla grejor på sängen bakom mig.

Jag har nog med arbete här inne att syssla med.

Blåser gör det för det ser jag på träden men termometern visar 13,6° utanför fönstret mot norr.

Väderstationen visar 13,1° och 6,8 m/s från VNV bäring 292°


Morgonbilderna visar och nu kom solen fram. Men det ska komma regnväder i eftermiddag/kväll.

              

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards