jans

Alla inlägg den 29 maj 2023

Av Jan Sandström - 29 maj 2023 07:39

Måndag den 29/5


Jo jag vet att det var Mors dag igår även om jag inte tog upp det här i bloggen.

Men varje dag är ju någons eller någots dag nu och vissa dagar är ägnade åt flera saker samtidigt. Det har gått inflation i dagbenämningarna.


Men måndag är det bara en dag, i veckan.


Igår var det alltså söndag och vilodagen, fast någon egentlig vila blev det ogott om även om jag inte gjorde så mycket.


Vattnade blommorna som jag blivit ålagd om att göra men tomaterna har jag totalt misslyckats med.

 

Måste väl såga till pinnar till stöd åt dem.


Letade och sökte efter läckage på gräsklippartraktona bakdäck som jag tagit loss men hittade inget, däremot hittade jag ventilerna jag tidigare letat efter och de låg i backen jag tidigare sökt igenom.


Men jag misstänker läckaget mellan däck och fälg eller ventilen men båda däcken är lika otäta.

Ville inte fördärva något då jag ska till stan och klippa på tisdag, i morgon alltså så jag monterade på hjulet och körde upp klipparen på släpen där den nu står fastsurrad.

 


Jag började med montering av vattenutkastet på gäststugan.

I begynnelsen drog jag vatten till den bilplatsen, där husvagnen står men skulle ha gjort en avstängning och inte bara T-koppling under marken för det frös sönder där och jag fick lov att plugga den ledningen.

Nu blir det utkast och så en lös ledning under stugan och bra till med möjlighet att tappa ur på hösten. Liknande lösning hade jag inne i stan där utkastet hamnade längst in på altanen.

Efter mycket mätande och trippelkoll flera gånger så borrade jag genom väggen och utkastet skruvades fast, det sitter nu under värmepumpen men kommer att öppnas på våren och stängas till hösten, sedan blir det PEM-slang till nästa tappställe.

Men invändiga dragningen av rör fick vara, det tar jag idag då det ska bli lite regn i eftermiddag.


Jag tog bilen och åkte in till Vindeln där blommorna fick vatten och jag passade på att duscha när jag ändå var där.

Anders ringde och han har/hade problem med gräsklipparen där laddningen inte fungerade och jag skulle ta med mig verktyg m.m på tisdag för att kolla på laddstationen.

Sedan fick jag mess att det plötsligt fungerade igen.

  Lampan lyser så, förmodligen nån glappkontakt.


Han skickade även en bild till familjens WhatsApp och undrade om vi hittade Lycka, hans katt och jag såg hon direkt.

 

Hon är omöjlig och ska bara klättra högt upp men hon är ju en fullt normal katt, nästan normal.  


Jag var ganska slutkörd även om jag inte gjort mycket men det blev middag och jag såg lite på Netflix.

Då stannar en bil här ute och svågern tittar in, eller jag gick ut och vi pratade en stund innan han åkte vidare.


Jag återgick till TV inne och passade på att göra kaffe när nu Gunnar fick lägga sig någon annanstans än i mitt knä.

Jag såg en gammal engelsk film och det finns ganska många sådana nu på Netflix vilket passar mig bra.


Men till slut var det sängdags efter ännu en dag ute, en stund med boken och Gunnar som sällskap innan jag släckte.

Fönstret bara lite på glänt för det blåste västvind rakt in.


Vi har sovit gott även om Gunnar velat gosa ibland men när han kom halv sex var jag inte på humör att stiga upp så vi låg kvar och han låg på min arm.


Närmare halv sju fick det bli morgon och idag blir det jobb för jag måste ju bli klar till imorgon då Inger äntligen kommer hem.

07:50 ska tåget komma till Umeå och hon har tydligen tänkt gå från stationen till huset, det är 2 km och med resväskan.

Jag får se om jag hinner in till stan så tidigt.

Det ska då bli fint väder imorgon och nu skiner solen här men det blåser.
8° i skuggan och väderstationen visar 6,8° och 6,1 m/s från WSW.


Morgonbilderna ser ut så här idag.

              

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards